De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Prestatie-indicatoren voor procesveiligheid 10 april 2012 DHV, Joost Scheepers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Prestatie-indicatoren voor procesveiligheid 10 april 2012 DHV, Joost Scheepers."— Transcript van de presentatie:

1 Prestatie-indicatoren voor procesveiligheid 10 april 2012 DHV, Joost Scheepers

2

3 Procesveiligheid

4 De grot van Plato

5 Persoonlijke veiligheid vs. procesveiligheid BP has emphasized personal safety in recent years and has achieved significant improvement in personal safety performance, but BP did not emphasize process safety. … BP’s reliance on injury rates significantly hindered its perception of process risk. Baker report, 2007

6 And het gaat door… Before this tragic incident, our safety record was improving, with the key metrics such as recordable injury frequency (RIF), days away from work case frequency (DAFWC) and on-site fatalities all on a downward trend.

7 Normal accidents (Perrow) Groot aantal zeer kleine fouten / afwijkingen Die op een onverwachte manier in elkaar grijpen Beheersing van incident is erg ingewikkeld  groot ongeval

8 Normal accidents

9 Betere prestatie-indicatoren Doel inzicht geven in kans op ongeval Breedte: meten op veel aspecten Diepgang: details zijn belangrijk Beperkte span of control

10 Spanningsveld prestatie-indicatoren PIT: breed en weinig diepgang PIP: specifiek met veel diepgang

11

12 PIT-methode Uitdagen om een stap voorwaarts te maken Geschikt voor midden-lange termijn Benchmarking mogelijk Op 1 pagina resultaat weergeven (directie) NiveauKenmerk 1PathologischHet onderwerp is niet / zeer beperkt uitgewerkt. 2ReactiefUitgewerkt maar beperkt geïmplementeerd. 3BerekenendUitgewerkt en gedocumenteerd. Maatregel is wet. 4Pro-actiefVeel aandacht voor waarom. Actief naar verbeteringen zoeken 5GeneratiefIntegraal naar verbeteringen zoeken. Continue waakzaamheid.

13 PIT

14 Voorbeeld Risicobeheersing NiveauKenmerk 1PathologischVeiligheidsstudies niet uitgevoerd. 2ReactiefHAZID’s, HAZOP’s, SIL en LOPA’s uitgevoerd maar beperkte opvolging. 3BerekenendPeriodieke uitvoer van veiligheidstudies. Eisen voor kwaliteit studies vastgelegd. Systeem voor opvolging van acties. 4Pro-actiefStudies worden geverifieerd met de werkelijkheid. (Bijna)-incidenten zijn input voor nieuwe studies. Veiligheidsstudies geimplementeerd in MoC’s en projecten 5GeneratiefVeiligheidsstudies zijn een levend document. Gebeurtenissen binnen en buiten bedrijf gebruikt om studies te actualiseren. “Geen” open actie-items

15 PIP-methode Prioritair risico meten Zwakke signalen ontdekken Duidelijk en directe relatie tussen indicator en gevaar Resultaten op korte termijn PI’s opstellen in teamverband PI’s op verschillende organisatieniveaus

16 PIT: Kies prioritair risico

17

18

19

20 Conclusies Op welke wijze kan de totstandkoming van prestatie-indicatoren worden verbeterd?  Meet de juiste onderwerpen, met de juiste diepgang op het juiste niveau van de organisatie;  Deskundigheid bij vaststellen prestatie-indicatoren:  Kennis en onafhankelijkheid  Weet wat je niet meet Implementatie van de instrumenten: resultaten zijn positief

21 Tot slot Measure what is important, don’t make important what you measure


Download ppt "Prestatie-indicatoren voor procesveiligheid 10 april 2012 DHV, Joost Scheepers."

Verwante presentaties


Ads door Google