De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Training management. 2 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Training management. 2 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus."— Transcript van de presentatie:

1 1 Training management

2 2 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

3 3 Roerige tijden Door te weinig bedrijvigheid op de vervoersmarkt staan de vervoersprijzen onder druk. Minder vervoersaanbod en voldoende vervoerscapaciteit Dit gaat zich vertalen in lagere transportprijzen. Klanten proberen de prijs te bepalen en transporteurs tegen elkaar uit te spelen. Aantal opdrachtgevers gebruikt crisisberichten om prijsverlaging af te dwingen.

4 4 Bron; ING sectorvisie wegtransport, Bedrijven met meer dan 50 % binnenlands vervoer Rendement onder druk

5 5 Bron; ING sectorvisie wegtransport, aug 2008 Invloed financiële crisis ??

6 6 Bron; ING sectorvisie wegtransport, 2008 bedrijf

7 7 Bron; ING sectorvisie wegtransport, 2008 bedrijf

8 8 Bron; conjunctuurbericht TLN feb 2009

9 9

10 10 glazen bol of dashboard ?? informatie behoefte

11 11 DATA INFO

12 12 Informatie = Data op basis waarvan we beslissingen kunnen nemen!

13 13 De basis wordt gevormd door juiste transactionele data. rit gegevens warehouse gegevens klant- en ordergegevens factuur gegevens Dit moet op orde zijn! eerst met de voeten in de klei

14 14 Zonder eigenaar en doel wordt data geen informatie Werk vanuit mensen ! Werk vanuit hun doelen !

15 15 Focus op processen!

16 16 Procesniveau aanvoerIntern transportorderpicken expeditie laden transport lossenopslag Bedrijf Grof Detail scannenwegrijdeninslaanscannen

17 17 meten is weten gissen is vergissen fout fouten / onregelmatigheden worden doorgegeven aan volgende schakel herstelwerk in volgende schakel of fout wordt doorgegeven METEN = WETEN weten waar de schoen wringt onderbouwing van probleem actie ondernemen fout ORDERVERWERKING ORDERPICKING EXPEDITIE

18 18 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

19 19 Het sturen van bedrijfsprocess en Bron:Mulder en Tepper 2001

20 20 regelkring Bron;A. ten Broeke ea. Kluwer 1998

21 21 T BV Taken: zaken die uitgevoerd moeten worden.

22 22 Bevoegdheden; een verkregen organisatorisch recht om een bedrijfsproces te sturen binnen de grenzen van een gegeven doel (Mulder & Tepper, 2001 pag: 91) TBVTBV

23 23 Verantwoordelijkheden vloeien voort uit de bevoegdheden Verantwoordelijkheid: is de verplichting om verantwoording af te leggen over het behaalde resultaat en de gebruikte middelen TB V

24 24

25 25 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

26 26 onvrede over management info Te veel gegevens, te weinig informatie Te veel inspanning om betrouwbare data te verkrijgen Te laat aanleveren van informatie Onvoldoende focus op doelstellingen Te veel financieel georienteerd Te weinig toekomst gericht en beperkt actiegedreven Meer discussie over betrouwbaarheid van info, dan over conclusies en acties Bron: J.Jansen, sturen met BSC, 2005

27 27 BSC balanced scorecard Wat is het? Communicatiemiddel voor visie en resultaat, tussen management en werknemers

28 28 Hoofdlijnen BSC hulpmiddel voor vertaling strategie in concrete acties brede kijk op totale prestaties van bedrijf model voor processturing alle belanghebbenden zijn erbij betrokken denken in oorzaak-gevolg relaties aandacht voor korte en lange termijn aspecten raamwerk voor rapportage bron; op kop met de BSC, R.S. Kaplan& D. P. Norton, 1998

29 29 De vier Perspectieven

30 30 Doel BSC Het creëren van een lerende organisatie om de kwaliteit van de dienstverlening te vergroten

31 31 Communicatie van strategie & resultaten Welke prestaties ga je meten? Indicatoren die iets zeggen over de kritische succes factoren (KSF )

32 32 Kenmerken van succesfactoren Activiteiten van belang om succesvol te zijn Leveren bijdrage aan realiseren van doelstellingen Hebben betrekking op toekomst Veranderen mee met bedrijfsdoelstellingen Zijn door jezelf te beinvloeden Zijn concreet, meetbaar, realistisch, motiverend en tijdgebonden Bron: J.Jansen, sturen met BSC, 2005

33 33 Kenmerken prestatie indicatoren Financieel en niet financieel Smart - specifiek - meetbaar - acceptabel ( realistisch ) - relevant - tijdgebonden Afgeleid van doelstellingen en kritische succesfactoren Door jezelf te beïnvloeden Gericht op juistheid Gemakkelijk en snel te begrijpen Bron: J.Jansen, sturen met BSC, 2005

34 34 Voorbeeld KSF en PI Het aanbieden van gewenst servicelevel tegen acceptabele kosten Strategie / doel KSF betrouwbaarheid productiviteit PI schade % voorraad betrouwbaarheid leverbetrouwbaarheid gemiddelde kostprijs per km

35 35 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

36 36 Roadmap

37 37 bouwen dashbord Management dashboard facturatieplanning klantenservice warehouseexpeditie Long list met PIShort list met PI list met KPI

38 38 vier invalshoeken dashboard financieel operationeelcommercieel personeel

39 39 financieel PRESTATIE INDICATOREN Omzet per periode - transport - verhuur - warehousing - overig Omzet per gereden km Schadekosten transportmateriaal Onderhoudskosten transportmateriaal Schade kosten goederen

40 40 Printscreen omzet

41 41 operationeel PRESTATIE INDICATOREN Brandstofverbruik per type voertuig/ km Gemiddelde laad-lostijd Leverbetrouwbaarheid tijdsleveringen Bezettingsgraad magazijn Gemiddelde uitslag per uur

42 42 printscreen

43 43 personeel PRESTATIE INDICATOREN Ziekte verzuim - warehouse - chauffeurs Overuren per afdeling printscreen

44 44 commercieel PRESTATIE INDICATOREN Omzetontwikkeling grootste klanten Omzet nieuwe klanten Gemiste ( verloren) omzet printscreen

45 45 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

46 46 Controle cyclus Korte termijn: hoe informatie uit rapportage te halen? Korte termijn acties obv. normen en regelgrenzen Lange termijn : benoemen verbeteracties

47 47 planning & controle cyclus plando checkact

48 48 Korte termijn 1. CHECK Attentie Beheersing is nodig Oorzaken, problemen feiten Oplossing en bijsturen 2. ACT

49 49 Korte termijn acties Periode ( week) % regelgrens Norm regelgrens Directe actie O27; aantal tijdleveringen op tijd O31; % onregelmatigheden O32; % naleveringen

50 50 Lange termijn acties Management dashboard Management stuur informatie Bewustwording verbetertrajecten Terug koppeling dashboard Strategisch venster

51 51 Lange termijn acties Attentie Beheersing is nodig Oorzaken, problemen feiten Mogelijke oplossingen kiezen actieplan 4. DO 1. CHECK 3.PLAN 2. ACT

52 52 analyse; oorzaak- gevolg relaties

53 53 Doel Wat willen we eind volgend jaar bereikt hebben? Succesfactor Wat moeten we goed doen om dit doel te realiseren? Prestatie-indicator Hoe kunnen we meten of we het goed gedaan hebben? Norm Wanneer is het goed? % groei van de omzet1.1Huidige klanten tevreden houdenF09Omzet per activiteit % C05Aantal verloren klanten en omzet % 1.2Nieuwe klanten wervenC04Aantal nieuwe klanten en omzet % lange termijn doel

54 54 Bron:J.V.A. Jansen, sturen met de BSC, 2005, p 98

55 55 Reacties van medewerkers Hoe gaat leidinggevende om met indicatoren ? Wordt ik extra gecontroleerd ? Hoe wordt ik afgerekend op rode vlaggen? Wie bepaald de normen van mijn indicatoren? Wat zijn de gevolgen voor mijn variabele beloning?

56 56 competentieprofiel

57 57 Gebruik de juiste tools

58 58 Aandacht voor: change management continues improvement Proces verbetering is mensenwerk.

59 59 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus


Download ppt "1 Training management. 2 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus."

Verwante presentaties


Ads door Google