De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Individuele leerlijnen 03-10-2006 WSNS Eindhoven e.o.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Individuele leerlijnen 03-10-2006 WSNS Eindhoven e.o."— Transcript van de presentatie:

1 Individuele leerlijnen WSNS Eindhoven e.o.

2 Willekeurige ISI uitslagen 128 / 121/ 112 / 105 / 112 / 114 / 133 / 111 / 83 / 124 / 106 / 116 / 93 / 96 / 121 / 87 / 117 / 113 / 99 / 113 / 91 / 129 Hetzelfde onderwijsaanbod? Dezelfde einddoelen? Hetzelfde vervolgonderwijs?

3 DOBA definitie leerlijn Een leerlijn geeft de doelen en de inhouden aan van wat geleerd moet worden en het onderwijs (het hoe) dat daarvoor nodig is.

4 Leerstoflijn Inhoudelijke lijnen in de leerstof Methodemakers bepalen dat de ontwikkeling op deze manier verloopt: bv. Rekenen: eerst + en – t/m 10, dan 20, dan 100, dan 1000 etc.

5 Kader en richtlijnen 5 zorgniveaus Didactisch leerlingvolgsysteem D, E en lage C scores omzetten naar DLE Leerrendementen berekenen:m.n. LR 75% / 50% Schoolteam-standpunt / bereidheid Communicatie met de leerling / welbevinden Ouders

6 Terminologie DL: het aantal maanden onderwijs vanaf groep 3. (sept maand 1, juni maand 10) DLE: het aantal leermaanden waarmee de toetsscore overeenkomt. LR: verhouding van wat daadwerkelijk geleerd is in een bepaald aantal leermaanden / onderwijsmaanden: DLE : DL x 100%

7 Verwachte DLE’s bij verschillende IQ’s IQ 55 / DLE 5 IQ 60 / DLE 10 IQ 65 / DLE 17 IQ 70 / DLE 22 IQ 75 / DLE 30 (LR 50%) IQ 80 / DLE 35 IQ 85 / DLE 40 IQ 88 / DLE 45 (LR 75%) IQ 90 / DLE 47 IQ 92 / DLE 50 IQ 95 / DLE 53 IQ 97 / DLE 55 IQ 100 / DLE 60 (LR 100%) IQ 105 / DLE 65 IQ 110 / DLE 70 IQ 115 / DLE 78 IQ 120 / DLE 83

8 Eerste signalen LR 75% of lager; technisch lezen, spellen, begrijpend lezen, rekenen-wiskunde intensieve (remediërende) hulp te weinig effect IQ meting

9 Moment van invoering Bij voorkeur vanaf begin groep 6 –abstractieniveau neemt toe –uitdagen van belang –self-fulfilling prophecy gevaar –kind in uitzonderinggspositie

10 Gevolgen Organisatie Leerstofinhoudelijk Toetsen Betrokkenheid / overleg ouders Mogelijkheden inzet leerkrachten

11 Casus, in groepen Jongen, groep 5,TIO 85 / VIQ 87, PIQ 86 CITO LVS leerlingrapport: scores omzetten naar DL en DLE Jullie voor spelling Uitzetten: verwacht eindniveau, lijnen voor SVS, DMT 3, RW, BL Hoe zou je het onderwijsaanbod vormgeven? Welke vragen hebben jullie?


Download ppt "Individuele leerlijnen 03-10-2006 WSNS Eindhoven e.o."

Verwante presentaties


Ads door Google