De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Masterclass Talentmanagement 16 juni 2011. 2 Programma 2011 OnderwerpDatum Masterclass I: het vinden van talent16 juni Talent Attraction Scan: een scan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Masterclass Talentmanagement 16 juni 2011. 2 Programma 2011 OnderwerpDatum Masterclass I: het vinden van talent16 juni Talent Attraction Scan: een scan."— Transcript van de presentatie:

1 1 Masterclass Talentmanagement 16 juni 2011

2 2 Programma 2011 OnderwerpDatum Masterclass I: het vinden van talent16 juni Talent Attraction Scan: een scan naar het onderscheidend vermogen van uw bedrijf op de arbeidsmarkt. 20 juni – 20 juli Masterclass II: het volgen en verbinden van talent 22 september

3 Generatie- management Arbeids- participatie Flexibilisering Arbeidsrelatie s Vergrijzing -Flexibele contracten -Flexibele werktijden -Veranderende arbeidsdoelen (generatie Y, zzp etc) -Meer kwalitatieve en kwantitatieve krapte (vissen in dezelfde vijver) -Toename migranten -Leven lang leren -“Het Nieuwe Werken” -Efficiënte bedrijfsvoering -Structurele kostenbesparingen -Brede inzetbaarheid personeel -Flexibel proces -Flexibele schil (piek en ziek, projectmatig werken, structureel) -Mobiliteit (in-door-uitstroom) -Employability -Hogere eisen aan werknemers (opleiding, competenties) -Belang van lange termijn visie personeelsplanning Organisaties Overheid Sociaal-maatschappelijk -Langer doorwerken -Roep om meer rechten voor flexkrachten en ZZP’ers -Aantrekken nieuwe doelgroepen -Balans werk-privé Demografie -Polarisatie arbeidsmarkt laag- hoog opgeleid -Krapte (kwantitatief én kwalitatief) -Vergrijzing -Migratie Technologie -Meer mogelijkheden werken op afstand -Social networks -Samenwerkingsverbanden -Marktplaats voor werk Politiek -Vakantierechten anders berekend -Aanpak malafide uitzenders -Eisen voor TWV -Geen budget voor reïntegratie Economie -Groei bbp in Q1 0,9% -Duitsland open voor MOE-werknemers -Export en consumptie nemen af -Investeringen nemen toe. 3 Bron: Market IntelligenceGroup (Beroeps) bevolking -Einde aan VPO-CAO -MKB mag prijsafspraken maken -Nieuwe aanbestedingswet

4 4 Minder arbeidsvraag –Stijging arbeidsproductiviteit –Arbeid exporteren (offshoring) –Meer goederen importeren Meer arbeidsaanbod (hogere participatie) –Meer mensen aan het werk –Meer uren/week –Later met pensioen –Parttime-pensioen –Meer arbeid importeren (migratie) Hoe kunnen we de kwantitatieve gap dichten?

5 5 Er staan nog veel mensen tijdelijk (langdurig) aan de zijlijn –Snellere transitie van werk naar werk, evt. m.b.v. uitzendsector of publiek-private samenwerking –Geen baanzekerheid maar werkzekerheid (flexicurity) Daarvoor is nodig: –Kwalitatieve mismatch aanpakken (maatwerk) –Mensen structureel inzetbaar houden als verplichting voor werkgever én werknemer Vraag en aanbod kwalitatief beter afstemmen

6 6 Definitie Talent Management Talent Management = Talent bestaat uit de individuen die bijdragen aan de (strategische) doelstellingen van een organisatie + Management is zowel het pakket van HR instrumenten gericht op het vinden, verbinden, laten bloeien, groeien en afvloeien van talent, als de toepassing van deze HR instrumenten door de betrokken managers

7 7 Talent Management processen moeten bijdragen aan een aantal doelstellingen : –De juiste mensen op de juiste plaats krijgen in de personeelsvoorziening –Ontwikkeling en retentie van talent, de motivatie van werknemers verbeteren –De (leiderschaps-) talenten pijplijn vullen door vraag en aanbod te matchen Deze doelen kunnen behaald worden door bijvoorbeeld: –Een mobiele en inzetbare populatie te creëren –De aantrekkelijkheid van het merk als werkgever te verbeteren Selectief, maar met name maatwerk is essentieel vanuit –Individuele behoefte (drijfveren, generatieverschillen, opleidingsniveau) –Werkgeversbehoefte Doelen Talent Management

8 Programma Masterclass I 8 TijdstipOnderwerp – uurWelkom en introductie – uurProf. dr. Lidewey van der Sluis: ‘Talent vinden en aantrekken’ – uurMenno Lanting ‘De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap’ – uurPauze – uurWorkshop carrousel: - Employer Branding - Het vinden en ontmoeten van talent - Social media en het vinden van talent – uurAfsluiting – uurBorrel met luxe broodjes

9 9

10 Hire for attitude; train for skills –Focus op een paar competenties –Zoek naar wat iemand bijna kan –Toon moed “weten welke vis je zoekt” –En wat eet die ‘vis’? Wat wil het talent? –Bepaal je aas: wat claim je in employer branding en hoe maak je dat ook waar? Erken de machtsverschuiving: communiceer met en leer van je (talent)netwerk: “rate the manager/employer” –Zet het juiste middel in voor het vinden van talent (foursquare, youtube, facebook, linkedin, etc) –Zorg dat je zelf gevonden wordt Je krijgt het talent dat je verdient! Afsluiting 10

11 Presentaties zijn terug te vinden op: Denkt u aan de evaluatie Graag tot 22 september! Bedankt voor uw aandacht 11


Download ppt "1 Masterclass Talentmanagement 16 juni 2011. 2 Programma 2011 OnderwerpDatum Masterclass I: het vinden van talent16 juni Talent Attraction Scan: een scan."

Verwante presentaties


Ads door Google