De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ervaringen uit de praktijk van Schiedam

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ervaringen uit de praktijk van Schiedam"— Transcript van de presentatie:

1 Ervaringen uit de praktijk van Schiedam
Particuliere woningverbetering en funderingsherstel Schiedam Ervaringen uit de praktijk van Schiedam Yke Rippen Medewerker Part. Woningverbetering en funderingsherstel

2 De ontwikkeling in de tijd:
2002: Beleid en geld 2003: Woningverbetering start 2004: Crisis, aanpassing beleid 2005: Uitvoering woningverbetering Eerste plannen funderingsherstel 06-07: Woningverbetering loopt goed Funderingsherstel moeizaam 2008: Uitbreiding woningverbetering 2008: Volkshuisvestingsplan: beleid particuliere voorraad 2009: Laatste jaar VROM gelden 2014: Einde woningverbetering en funderingsaanpak

3 Een aanpak met: in vier stappen: Woningverbetering Zwam aanpak
Funderingsherstel Installatiekeuring Energiebesparing in vier stappen: Informeren Inspectie en rapportage Eigenaar aan zet Uitvoering en eindcontrole

4 De organisatie: Frontoffice Backoffice De bank (SVn)
Frontoffice: Servicepunt Woningverbetering

5 De frontoffice: Servicepunt
Begeleiding Advies Contacten met eigenaren

6 De backoffice: De gemeente
Opdrachtgever Onderzoek en beleid Subsidiëring Communicatie project Aanschrijving Projectcoördinatie

7 Kenmerken van de aanpak
Stimuleren en verleiden Vertrouwen als basis Transparantie De tijd nemen VvE’s activeren is voorwaarde Respect voor agenda eigenaren Goede communicatie essentieel Klantgericht en maatwerk Zelfwerkzaamheid mag Tussen verleiden en handhaven Handhaving als sluitstuk

8 DOEN: Communicatie peiler van project Draagvlak (bewoners vereniging)
Front- en backoffice Klantgerichtheid Investeer in proces Transparantie Maatwerk Aanschrijven met mate Brede aanpak

9 NIET DOEN: Probleem eigenaar worden
Dreigen met aanschrijven maar niet doorpakken Ambtelijke organisatie VvE structuur negeren Paternalisme Ingewikkelde boodschap Verzuipen in integrale aanpak

10 Communicatie van levensbelang

11 Communicatie middelen:
Overlegstructuren: Tweemaandelijks overleg met bewonersorganisaties Tweemaandelijks overleg met frontoffice en projectleiders funderingsherstel Communicatie middelen: Nieuwsbrief voor alle bewoners in aangewezen gebied Jaarverslag Tweejaarlijks klantenonderzoek Website Feestjes bij mijlpalen

12 Financiën: Fundering: Woningverbetering: Lening max. € 70.000 per pand
Looptijd 30 jaar ook woningverbetering € subs. e.b. Woningverbetering: Max. € per woning Looptijd 20 jaar Aanvullende zaken

13 Resultaten 2004 - 2011 Particuliere Woningverbetering
t/m Aanpak gestart Leningen Zonder lening leningbedrag € 23,4 miljoen Funderingsherstel t/m 2011 Herstelpan Leningen Gereed/in uitv leningbedrag 3,4 miljoen

14 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Ervaringen uit de praktijk van Schiedam"

Verwante presentaties


Ads door Google