De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Smiths Smiths Multipacks Reclame effectiviteitsonderzoek Februari, 1998.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Smiths Smiths Multipacks Reclame effectiviteitsonderzoek Februari, 1998."— Transcript van de presentatie:

1 Smiths Smiths Multipacks Reclame effectiviteitsonderzoek Februari, 1998

2 JCDecaux Nederland v Doelstellingen v Opzet van het onderzoek v Merk- en reclamebekendheid v Bron reclame bekendheid v Herkenning poster v Wat communiceert de poster v Houding naar Smiths/Smiths Multipacks v Koopintenties Inhoud

3 JCDecaux Nederland Doelstellingen v Het onderzoek was opgezet om volgende te meten s bekendheid van Smiths Multipack s communicatie van de belangrijkste elementen van de poster s herkenning, begrip en waardering van de koptekst en payoff s houding naar Smiths s invloed op gedrag

4 JCDecaux Nederland Opzet van het onderzoek v Pre & post reclame bekendheidsonderzoek v Uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeks- bureau, Intomart v Totale steekproef van 631 respondenten evenredig verdeeld over representatieve steden v Onderzoeksteden : s Amstelveen s Apeldoorn s Breda s Leiden s Utrecht

5 JCDecaux Nederland Opzet van het onderzoek - vervolg v Straatinterviews gehouden in stadscentra zonder dat buitenreclame objecten zichtbaar zijn voor de respondent v Respondenten waren moeders met kinderen in de leeftijdscategorie jaar v Steekproef evenredig verdeeld over representatieve steden en dagen v Onderzoeksdagen s 0-meting (pre) ; februari 1998 s 1-meting (post) ; februari 1998 v Geheel gestructureerde vragenlijsten

6 JCDecaux Nederland Media- & onderzoekschema 789 Onderzoek Week Abribus

7 JCDecaux Nederland Frequentie chips consumptie huishouden “Hoe vaak eet u en uw gezin normaal gesproken chips ?” Basis : Allen Pre Post 13,9% 45,7% 31,8% 8,6% 16,9% 48,9% 26,7% 7,5% elke dageen paar keer in de week een keer per week minder vaak

8 JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid van Smiths Multipacks “Welke merken chips kent u, al is het alleen maar van naam ?” Pre Post 0,0% 3,7% 0,7% 3,9% spontane bekendheid eerst genoemd spontane bekendheid totaal Basis : Allen

9 JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid “Welke merken chips kent u, al is het alleen maar van naam ?” Pre Post 2,6% 36,5% 2,0% 56,0% 18,2% 84,0% 22,5% 93,8% 1,2% 37,3% 2,2% 55,6% 20,1% 80,6% 24,1% 92,3% Eerst genoemd Albert Heijn Croky Nibb-It Smiths Totale spontane bekendheid Albert Heijn Croky Nibb-It Smiths Basis : Allen

10 JCDecaux Nederland Pre Post 0,3% 0,6% 11,1% 13,7% spontane reclame- bekendheid eerst genoemd spontane reclame- bekendheid totaal Spontane reclame bekendheid Smiths Multipacks “Van welke merken chips heeft u pas geleden reclame gezien of gehoord ?” Basis : Allen

11 JCDecaux Nederland Spontane reclame bekendheid “Van welke merken chips heeft u pas geleden reclame gezien of gehoord ?” Pre Post 1,0% 4,9% 1,0% 34,2% 0,3% 4,0% 0,6% 10,8% Albert Heijn Croky Nibb-It Smiths 1,6% 5,9% 2,6% 37,5% 0,3% 5,2% 0,6% 12,0% Albert Heijn Croky Nibb-It Smiths Eerst genoemd Totale spontane bekendheid Basis : Allen

12 JCDecaux Nederland Basis : allen spontaan bekend met reclame Pre Post Bron van Smiths Chips spontane reclame bekendheid “Waar, in welk medium of in welke media, heeft u deze advertentie of reclame gezien of gehoord ?” 54,8% 3,2% 9,7% 6,5% 29,0% 41,3% 56,7% 0,0% 10,6% televisiebuiten- reclame tijdschriftenkrant overig/weet niet

13 JCDecaux Nederland Spontane reclame bekendheid : herinnering van poster inhoud “Wat kunt u zich van de poster herinneren ?” Basis : allen die spontaan poster vermelden 3,4% 16,9% 23,7% 33,9% 35,6% 79,7% 1,7% 20,3% 27,1% 78,0% jongen met rode trui jongen met grote zak jongen (met rood haar) elk etterbakje z'n eigen zakje (gelijkend) elk etterbakje z'n eigen zakje Uiting Jongen paarse zak 39,0% oma’s koekjestrommel (gelijkend) oma’s nieuwe koekjestrommel oma met grote zak oma (met knot) Uiting Oma

14 JCDecaux Nederland 6,8% 22,0% 27,1% 3,4% 5,1% 10,2% 18,6% 5,1% 11,9% 16,9% multipack 15 zakken Multipack nieuw nieuw : multipack voor ieders smaak multipack voor ieders smaak Pay Off zes verscheidene Spontane reclame bekendheid : herinnering van inhoud poster “Wat kunt u zich van de poster herinneren ?” Basis : allen die spontaan poster vermelden Verschillende soorten/smaken

15 JCDecaux Nederland Spontane reclame bekendheid : herinnering van belangrijkste boodschap poster “Wat is volgens u de belangrijkste boodschap van deze posters ?” 1,7% 5,1% 37,3% 45,8% 6,8% 11,9% 23,7% 42,4% 13,6% 1,7% 8,5% 10,2% multipack grote zak met chips je kunt het uitdelen 15 zakken Multipack vier soorten/smaken multipack met verschillende soorten/ smaken verschillende soorten/smaken Verschillende soorten/smaken nieuw iets over inhoud grote zak Verpakking algemeen Basis : allen die spontaan poster vermelden

16 JCDecaux Nederland 3,4% 5,1% 23,7% 32,2% 5,1% 27,1% 55,9% 3,4% 18,6% 22,0% multipack je kunt het uitdelen 15 zakken Multipack vier soorten/smaken multipack met verschillende soorten/ smaken verschillende soorten/smaken Verschillende soorten/smaken iets over de inhoud grote zak Verpakking algemeen Spontane reclame bekendheid : herinnering van verpakking op poster “Wat vertelde de poster over de verpakking ?” Basis : allen die spontaan poster vermelden

17 JCDecaux Nederland 1,7% 3,4% 44,1% 49,2% 1,7% 8,5% 40,7% 50,8% 3,4% multipack verscheidene zakken 15 zakken Multipack vier soorten/smaken zes soorten/smaken verschillende soorten/smaken Verschillende soorten/smaken grote zak Verpakking algemeen Spontane reclame bekendheid : herinnering van verpakking op poster “Wat vertelde de poster over de inhoud van de verpakking ?” Basis : allen die spontaan poster vermelden

18 JCDecaux Nederland Merkloze Reclame Bekendheid - Jongen Basis : allen 7,4% 56,7% PrePost

19 JCDecaux Nederland 7,1% 60,9% PrePost Merkloze Reclame Bekendheid - Oma Basis : allen

20 JCDecaux Nederland Merkloze Reclame Bekendheid 7,1% 7,4% 9,9% 60,9% 56,7% 71,3% OmaJongenEén van beide Basis : allen

21 JCDecaux Nederland Bron van merkloze reclame bekendheid “Waar, in welk medium of in welke media, heeft u deze reclame gezien ?” Pre Post Basis: allen bekend met merkloze advertentie 12,5% 46,9% 3,1% 0,0% 37,5% 10,0% 83,1% 0,5% 10,5% televisiebuitenreclametijdschriftenkrantoverig/weet niet

22 JCDecaux Nederland Identificeer merkloze advertentie als Smiths Chips “Kunt u zich herinneren voor welke merk deze advertentie was ?” 69,6% 62,5% 61,0% 59,2% OmaJongen Pre Post Basis: allen bekend met merkloze advertentie

23 JCDecaux Nederland Identificeer merkloze advertentie als Smiths Multipack “Kunt u zich herinneren voor welke merk deze advertentie was ?” 4,3% 4,2% 17,1% 18,4% OmaJongen Pre Post Basis: allen bekend met merkloze advertentie

24 JCDecaux Nederland Geholpen merkbekendheid “Welke merken chips, die op deze kaart staan, kent u ?” Pre Post 61,6% 92,2% 94,1% 96,4% 65,1% 92,6% 95,1% 98,5% Albert Heijn Croky Nibb-It Smiths Basis : allen

25 JCDecaux Nederland Pre Post 86,3% 87,0% 84,7% 75,6% 80,5% 70,0% 66,8% 90,7% 90,1% 88,0% 81,8% 81,2% 67,6% 58,0% Hamka’s Wokkels Smiths Chips of Multipack Smiths Chips Chipito Cheetos Frites Multipack Geholpen merkbekendheid Smiths “Welke merken chips, die op deze kaart staan, kent u ?” Basis : allen

26 JCDecaux Nederland Geholpen reclame bekendheid “Van welke merken chips, die op deze kaart staan, kunt u zich herinneren de afgelopen tijd reclame gezien te hebben ?” Pre Post 1,3% 6,5% 53,4% 0,0% 4,6% 1,5% 18,2% Albert Heijn Croky Nibb-It Smiths Basis : allen

27 JCDecaux Nederland Pre Post 3,9% 4,9% 5,2% 16,9% 32,6% 45,0% 2,2% 5,2% 2,8% 1,9% 4,3% 4,6% 9,0% Hamka’s Wokkels Chipito Cheetos Frites Smiths Chips Multipack Smiths Chips of Multipacks Geholpen reclame bekendheid Smiths “Van welke merken chips, die op deze kaart staan, kunt u zich herinneren de afgelopen tijd reclame gezien te hebben ?” Basis : allen

28 JCDecaux Nederland Opinie over advertentie (nà campagne) “Welke van deze trefwoorden zou u gebruiken om deze reclame te omschrijven ?” Jongen Oma 1% 3% 5% 7% 8% 9% 14% 20% 21% 25% 30% 43% 61% 3% 2% 6% 9% 7% 17% 21% 24% 19% 23% 45% 61% saai aanstootgevend mooi overdreven stimuleert om te kopen irritant vriendelijk spreekt mij aan blijft je bij duidelijke boodschap vrolijk opvallend grappig Basis : allen

29 JCDecaux Nederland Houding ten opzichte van Smiths Multipack - “helemaal mee eens” “Kunt u voor elke uitspraak aangeven in welke mate u het er mee eens of oneens bent ?” Pre Post 46,9% 49,2% 52,4% 59,3% 69,4% 71,3% 40,4% 48,1% 50,9% 55,9% 61,1% 62,7% Is voor het hele gezin Is voor speciale gelegenheden Is van hoge kwaliteit Is handig om in huis te hebben Bevat voor elk wat wils Is voor kinderen Basis : allen

30 JCDecaux Nederland Pre Post 16,6% 21,2% 26,1% 45,0% 17,0% 27,5% 29,0% 51,2% 43,5% Is voor elk moment van de dag Koop ik liever dan een Croky Multipack Is het waard om iets meer voor te betalen past bij Smiths Heb ik al eens gekocht Houding ten opzichte van Smiths Multipack - “helemaal mee eens” - vervolg “Kunt u voor elke uitspraak aangeven in welke mate u het er mee eens of oneens bent ?” Basis : allen

31 JCDecaux Nederland 44,3% 41,6% 48,9% 56,6% 68,3% 70,6% 48,8% 53,7% 62,2% 67,1% 73,2% 74,4% Heb ik al eens gekocht Past bij Smiths Is van hoge kwaliteit Is handig om in huis te hebben Bevat voor elk wat wils Is voor kinderen Houding ten opzichte van Smiths Multipack (leeftijd huisvrouw) - “helemaal mee eens” “Kunt u voor elke uitspraak aangeven in welke mate u het er mee eens of oneens bent ?” Basis : allen

32 JCDecaux Nederland 18,1% 12,7% 23,5% 50,7% 46,6% 28,0% 32,9% 46,3% 47,6% Koop ik liever dan een Croky multipack Is voor elk moment van de dag Is het waard om iets meer voor te betalen Is vooral voor speciale gelegenheden Is voor het hele gezin Houding ten opzichte van Smiths Multipack (leeftijd huisvrouw) -”helemaal mee eens” - vervolg “Kunt u voor elke uitspraak aangeven in welke mate u het er mee eens of oneens bent ?” Basis : allen

33 JCDecaux Nederland Kopen van Smiths Multipack “Hoe waarschijnlijk is het dat u een multipack van Smiths zult gaan kopen voor de prijs van f 4,89 ?” Pre Post 43,2% 34,3% 77,5% 36,8% 36,2% 73,0% waarschijnlijk kopen zeker kopenwaarschijnlijk of zeker kopen Basis : allen


Download ppt "Smiths Smiths Multipacks Reclame effectiviteitsonderzoek Februari, 1998."

Verwante presentaties


Ads door Google