De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De vierde campagne « U bent in goede handen » Ontwikkelingen en nieuwigheden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De vierde campagne « U bent in goede handen » Ontwikkelingen en nieuwigheden."— Transcript van de presentatie:

1 De vierde campagne « U bent in goede handen » Ontwikkelingen en nieuwigheden

2

3 Nationale en regionale handhygiëne campagnes (WHO)

4 Campagnes in Europa Niet alleen in acute ziekenhuizen maar ook in woonzorgcentra en in de ambulante praktijk Gebruik van hand hygiëne indicatoren in nationale kwaliteitssystemen (v.b. Frankrijk) Maar niet alle landen die de ‘WHO pledge’ hebben ondertekend, hebben al daad- werkelijk campagnes georganiseerd

5 EUROSURVEILLANCE Vol. 14 · Issue 17 · 30 April 2009 ·

6 Methodologie van de Belgische campagnes Georganiseerd door werkgroep met financiële steun van overheid Objectieven Handhygiëne en gebruik van handalcohol promoten Doelpubliek Zorgverleners en gehospitaliseerde patiënten in acute, chronische en psychiatrisce ziekenhuizen

7 Methodologie van de Belgische campagnes Sensibilisatie met gratis gestandaardiseerd campagne- materiaal voor ziekenhuizen Impact van de campagne meten Naleving handhygiëne (compliance) Verbruik handalcohol Naleving basisvereisten voor goede handhygiëne (optioneel, 3e campagne)

8 Meting POST Meting PRE Terugkomdag Sensibilisatie Gedurende 1 m Later Gedurende 1 m Eerste campagne: 2005 Tweede campagne: Derde campagne: Vierde campagne: Uitnodiging Planning

9 Multimodale interventie Geheugensteuntjes op werkvloer (posters) Vorming/bijscholing van zorgverleners gestandaardiseerde slide presentaties interactieve web based quiz Gadgets voor zorgverleners of patiënten Promotie van handalcohol Informatie voor patiënten (folder) Audit met feedback over compliance

10 Evolutie van boodschappen campagnes Eerste campagne:  Handhygiëne, doe het gewoon … en gebruik handalcohol Tweede campagne:  Handhygiëne, doe het correct Derde campagne:  Geen juwelen, korte en propere nagels, geen kunstnagels  Gebruik hanschoenen correct

11 Boodschap van de vierde campagne Voor artsen  Handhygiëne voorkomt infecties  U bent een belangrijk rolmodel voor andere zorgverleners Voor gehospitaliseerde patiënten  U kan een actieve partner zijn in het zorgproces  Vraag zorgverleners hun handen te ontsmetten

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21 Meting van handhygiëne compliance Directe observatie (gouden standaard) door getrainde observatoren met een gestandaardiseerd observatierooster Zelfde methodologie vóór en na interventie/ sensibilisatie Minstens 150 opportuniteiten voor hand- hygiëne per (verpleeg)eenheid (representatieve observatieperioden) Altijd ICU includeren in acute ziekenhuizen

22 Feedback van individuele resultaten met benchmarking

23 Participatie van ziekenhuizen AcuteChronischePsychiatrische ‘0596.5%61%nvt ‘ %73%63% ‘ %73%69% ‘ %69.5%61%

24 Aantal geobserveerde opportuniteiten vóórna TOTAAL

25 n=148 n=127 n=178 n=158n=168n=145 N hop 48% 53% 69% 58% 69% 68% +20%+16%+11% Distributie van handhygiëne compliance

26 Compliance van verpleegkundigen versus artsen - 20%

27 Compliance vóór versus na indicatie 33% 50% 60% 75% Before contact with patient Before clean/invasive action After contact with patient After biological liquids exposure After contact with patient environment BeforeAfter

28 Ontsmetten met handalcohol 65 % 76 % 67 % 76 % 73 % 78 %

29 Vorige campagnes: successen - Zeer hoge deelnamecijfers - Compliance steeg tijdens elke campagne - Gestage toename van compliance vóór campagnes - Handalcohol wordt veel gebruikt - Sleutelfactoren voor het succes: Multimodale interventie Campagnes tweejaarlijks herhaald Politieke en financiële steun

30 Vorige campagnes: aandachtspunten Lagere compliance van artsen - Lagere compliance vóór patiëntencontact - Compliance na campagnes blijft steken rond 70%

31 Vierde campagne: artsen Evidentie voor efficaciteit van handhygiëne in de preventie van infecties tonen Hun verantwoordelijkheid als rolemodel voor andere zorgverleners beklemtonen Poster “Ik neem deel” (foto van hoofd- geneesheer, …) PowerPoint presentatie voor artsen

32

33 A qualitative exploration of reasons for poor hand hygiene among healthcare workers Gestructureerde interviews – 9 focus groepen (58 personen) en 7 individuele interviews Verpleegkundigen en medische studenten « Gebrek aan positieve rolmodellen » Artsen « Gebrek aan overtuigende evidentie dat handhygiëne kruisinfectie voorkomt » Erasmus V et al ICHE 2009;30:415-19

34 Pittet, D et al. Ann Intern Med 2004;141:1-8

35 4 Antibiotic use management teams 1st Camp d Camp d Camp 2009 MRSA new guidelines National surveillance MRSA, Bea Jans

36 Vierde campagne: ‘patient empowerment’ Maak patiënten actieve partners in het zorgproces en moedig hen aan om zorgverleners te vragen hun handen te ontsmetten Patiëntenfolder

37 If the HCWs invited you to remind them to disinfect their hands, would you feel able to do this? WHO Alliance for Patient Safety Hand Hygiene Survey Results from Phase One October 2007

38 When you asked your HCW to disinfect his hands, what response(s) did you receive? WHO Alliance for Patient Safety Hand Hygiene Survey Results from Phase One October 2007

39

40

41 SCOOP

42 Dank u voor uw aandacht!

43 Werkgroep Christophe BarbierBoudewijn Catry Michiel CostersFrancine De Meerleer David De WandelNorbert Eggermont Roger HaenenAnne Simon Aldo SpettantePatricia Taminiau Sofie VaerenbergEvelyne Van Gastel An Willems


Download ppt "De vierde campagne « U bent in goede handen » Ontwikkelingen en nieuwigheden."

Verwante presentaties


Ads door Google