De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Peter van Loon Leraar – adviseur bijzonder onderwijs – gemeenteambtenaar onderwijs – hoofd afdeling onderwijs – algemeen directeur OPOC – bestuursmanager.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Peter van Loon Leraar – adviseur bijzonder onderwijs – gemeenteambtenaar onderwijs – hoofd afdeling onderwijs – algemeen directeur OPOC – bestuursmanager."— Transcript van de presentatie:

1 Peter van Loon Leraar – adviseur bijzonder onderwijs – gemeenteambtenaar onderwijs – hoofd afdeling onderwijs – algemeen directeur OPOC – bestuursmanager OPOCK – partner MATTMO strategy Ervaringsdeskundig

2 Provincie Gelderland Onderwijshuisvesting Verantwoordelijkheden Kwaliteit binnenmilieu Systeemfout

3 Binnenmilieu scholen Lucht en licht

4 Binnenmilieu scholen

5 Het belang van Frisse lucht: Ontwerprichtlijnen voor luchtverversing Frisse lucht is een gevolg van een toereikende luchtverversingscapaciteit. ISSO 89 bevat ontwerprichtlijnen uitgaande van m3/h/pp. Buitenlucht 360 ppm (buitengebied) Klasse A ( 800 ppm) Klasse B (1.000 ppm) Klasse C (1.200 ppm) Buitenlucht 500 ppm (stedelijk gebied) Klasse A ( 800 ppm) Klasse B (1.000 ppm) Klasse C (1.200 ppm)

6 Beter licht geeft beter leerklimaat Installeer full spectrum daglicht lampen op scholen.

7 Effecten binnenmilieu scholen Beter leerrendement De lucht- en lichtkwaliteit is bepalend voor een gezond binnenmilieu in scholen. Er is een correlatie tussen enerzijds een goed binnenmilieu en anderzijds gezondheid, concentratievermogen, medicijnverbruik, infectiedruk, ziekteverzuim en leerprestaties. Energiebesparing Door warmte terugwinning en energiezuinige lampen wordt tevens een significante energiebesparing gerealiseerd.

8 Natuurlijke ventilatie

9 Binnenmilieu scholen

10 Professioneel opdrachtgever Ordening Scholenbouwwaaier

11 Inzicht in de opgave 1.Ouders 2.Erasmus MC 3.Bureau Handhaving Vergunningen 4.Astmafonds 5.GGD Rotterdam Rijnmond 6.Thuiszorg

12 Inzicht in de opgave Richten op de inhoud en de oplossing Verzamelen kengetallen Beschrijven huidige en gewenste situatie Formuleren prestaties vooraf Controle achteraf

13 Meesterklas Vanuit de praktijk, gericht op de praktijk Hoe leren kinderen het beste en wat is daarvoor nodig?

14 Rol provincie Waarom Wat Wie Hoe Wanneer

15 Contact Peter van Loon Mattmo strategy Spinhuissteeg CJ Amsterdam St. Scholen van Morgen Dollemansstraat KG Baak


Download ppt "Peter van Loon Leraar – adviseur bijzonder onderwijs – gemeenteambtenaar onderwijs – hoofd afdeling onderwijs – algemeen directeur OPOC – bestuursmanager."

Verwante presentaties


Ads door Google