De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Er was eens… De kracht van een goed verhaal Bijeenkomst 7 KM2.0.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Er was eens… De kracht van een goed verhaal Bijeenkomst 7 KM2.0."— Transcript van de presentatie:

1 Er was eens… De kracht van een goed verhaal Bijeenkomst 7 KM2.0

2  Beoordelingscriteria: Zie studiehandleiding op KM2.o blog  Recensie boek: vrijdag 18 januari op eigen BLOG zetten. Wordt beoordeeld met een cijfer.  BLOG: vrijdag 18 januari KLAAR. Wordt beoordeeld door Jury! Winnaar =….?  Eigen onderzoek: Artikel en EINDpresentatie op ma. 21 jan. ?? Krijg je cijfer voor!

3  Doel = kennis delen over kennismanagement  Het gaat om…  Tussentijdse resultaten van opdrachten/onderzoeken  Gedachten en ideeën over je eigen onderzoeksvraag  Inspiratie: zoals artikelen, filmpjes, kunst, gedichten…  Individuele recensies (individuele opdracht)  Stand van zaken Twitter ervaringen/tips/tops/etc.  e.a. leuke dingen 3

4  Met je eigen onderzoeksvraag aan de slag  Wat wil jij te weten komen w.b.t het thema KM?  Maak gebruik van verschillende bronnen, zoals bv. Databanken HvA / UvA, case- studies, carem.hva.nl, etc.  Eindopdracht = artikel schrijven 4

5  Onderzoek m.b.v. literatuur, artikelen, filmpjes wat jij onder de begrippen ‘kennis’ en ‘het managen van kennis’ verstaat. Zet je resultaten op je blog.  Onderzoek welke trends en ontwikkelingen er zijn op het gebied van KM. Maak gebruik van verschillende bronnen, zoals literatuur, Youtube, artikelen, Twitter, LInkedIn, Trendwatchers etc. Zet je resultaten op je blog. 5

6  Presenteer je onderzoeksvraag op een LUDIEKE manier (gebruik bronnen). EN deel op je blog.  Verdiep je in 1 trend/ontwikkeling van KM2.0 en neem je resultaten mee. Zet op je blog.  Ga op zoek naar inspirators op het gebied van KM2.0. Gebruik Twitter/Blogs/LinkedIn. Zet op je blog. 6

7  Zoek een artikel wat te maken heeft met je onderzoeksvraag/thema en zet deze op je blog. Geef aan wat je ervan vindt.  Zoek voor jezelf uit wat je van Twitter vindt, zet je ervaringen op je blog. 7

8  Ga op zoek naar een KIO en beschrijf op je blog waarom het een KIO is. Kijk naar Strategie, Structuur, Cultuur, Managementstijl, etc. 8

9  Schrijf een kort verslag over de gastbijeenkomst met Daphne Depasse, wat heb je meegenomen? Waardoor ben je geïnspireerd geraakt? Wat ga je anders doen? 9

10 Wat weten jullie hiervan?

11

12  Verhalen overbrengen  Entertainen  Overbrengen morele waarden  Delen van kennis Filmpje: online storytelling

13 Storytelling en zorgen dat mensen kennis gaan delen HOE?  Middels sterk – geloofwaardig organisatieverhaal  Kernwaarden verwerken, die mensen kunnen onthouden  Brug slaan tussen formele en informele organisatie WAAROM?  Mensen inspireren en motiveren met een mooi verhaal waardoor ze kennis willen delen  Groepsgevoel creëren  Gezamenlijke ambitie creëren

14  Er is een start  Een onverwachte gebeurtenis  En een einde

15 Het vertellen, vangen en vormen van verhalen.

16 Organizational story (Authentiek verhaal) Corporate story (Gemaakt verhaal) IMAGOSOCIAAL gegeven Overlap (gevormd verhaal)

17  Een verhaal is een weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht. Een verhaal heeft de volgende kenmerken:  het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde;  het bevat narratieve elementen;  het is authentiek: waar of waar-achtig;  het is persoonlijk;  het is prikkelend en roept emotie op en/of wordt met emotie verteld (daarom onthoud je ‘t).

18  Veranderingsprocessen in gang zetten en nieuwe ideeën implementeren  Te laten zien wie je bent en waar je voor staat, wat je kernwaarden zijn  Samenwerking tot stand te brengen en het groepsproces vorm te geven  Kennis en begrip overdragen  Een toekomstperspectief verhelderen  Een organisatie te helpen zich te herpositioneren  De rode draad te vormen in communicatie-uitingen  Organisatie-, leer- of veranderdoelen context te geven  Leerprocessen ondersteunen

19 De kracht van verhalen zit in de drie V’s:  In het vertellen of doorvertellen  In het vangen (spontaan of ontlokt)  In het vormen van verhalen

20  Ingepakte verhalen  Folklore verhalen  Tegenverhalen  Ervaringsverhalen  Opstartverhalen  Projectverhalen  Springboardverhalen……

21 Discussie vraag: Hoe is het mogelijk dat verhalen zoveel voor elkaar krijgen?

22  Is vaardigheid, aan te leren.  Moed en DURF nodig  Kwetsbaar op de zeepkist staan  Overbrengen van beleving (inlevingsvermorgen)  Authentiek en eigen ervaring delen: beleving kunnen overbrengen  Herkenning

23 verbindt, biedt context, betekenis en zin zet aan tot actie en geeft richting maakt abstracte informatie concreet geeft inzicht prikkelt en roept emotie op zegt meer dan cijfers een verhaal … DUS…..

24 kent één boodschap blijft hangen en wordt doorverteld is persoonlijk en authentiek: waar of waar-achtig staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde bevat narratieve elementen een goed verhaal …

25 thema doel karakters en setting conflict oplossing vertelling Hoe vertel ik een verhaal?

26 wat is the big idea? wat moet blijven hangen? hoofdstuk 1 Het thema

27 wil ik overtuigen, veranderen, inspireren, shockeren, informeren of? welke verhaalsoort hoort hierbij? een persoonlijk verhaal, een heldenverhaal, een sprookje, een portret of? hoofdstuk 2 Het doel

28 wie zijn mijn personages en welke rol spelen zij? wie zijn de helpers en de tegenstanders? waar speelt mijn verhaal zich af? hoofdstuk 3 Karakters en setting

29 welk issue wil ik aan de kaak stellen? welke hobbel moet er worden genomen? hoofdstuk 4 Het conflict

30 wat gaan we hier aan doen? is deze oplossing in lijn met het grote idee? hoofdstuk 5 De oplossing

31 welke mediumtypen passen bij mijn verhaal? hoe kan ik dit verhaal het beste overbrengen? is het consistent met andere uitingen? hoofdstuk 6 De vertelling

32  Vertel je verhaal beeldend, waarbij je de luisteraar prikkelt door hun waarneming aan te spreken (smaak, reuk, zien, voelen en horen).  Gebruik aantrekkelijk – sprekend beeldmateriaal (laat de foto zien)  Het moet in alle opzichten een authentiek verhaal zijn.  Het mag geen mooi-weer verhaal zijn. Het voorbeeldverhaal laat ook knelpunten zien.

33 1. Stel je zelf een vraag waar je NU mee bezig bent! Kan alles zijn. 2. Ruimte verkennen. 1 Kunstwerk kiezen. Laat het spreken, wat het is. 3. Verhaal scheppen. Alles is mogelijk. 4. Terug naar beginvraag. Terugredeneren wat je allemaal hebt meegemaakt en dan betekenis geven. 5. Verhaal vertellen….


Download ppt "Er was eens… De kracht van een goed verhaal Bijeenkomst 7 KM2.0."

Verwante presentaties


Ads door Google