De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training Levensboeken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training Levensboeken"— Transcript van de presentatie:

1 Training Levensboeken
Joke Veldkamp en Theo Korthals Altes Woensdag 28 november 2012 Iets over mezelf vertellen Buitenland -> toerisme -> via vw LBPG -> HOF Doel van de training Voldoende bagage meegeven om aan de slag te gaan. Na de training is iedereen in staat om aan de slag te gaan. De Training is gericht op de psychisch gezonde autochtone oudere. Mocht je vragen tussen door hebben schroom dan niet.

2 Programma 2e bijeenkomst
Lastige situaties Checklist 1e contact Het werktraject Oefenen in ‘afstemmen’ Het schrijfproces Het resultaat: boek? Schrift? Notitie? Praktische informatie en het vervolg Evaluatie De avond bestaat niet alleen uit theorie maar er komen ook opdrachten en wat beeldfragmenten aan bod. En tussendoor is er natuurlijk ook een pauze.

3 Terugblik vorige week Zijn er nog vragen of opmerkingen
die u kwijt wil over de onderwerpen die vorige week zijn besproken? Twee keer 5 minuten

4 Lastige situaties Korte bespreking van de lijst! Twee keer 5 minuten

5 Met organisaties en met de verteller
Checklist 1e contact Met organisaties en met de verteller Vraag: mist u vragen op de checklist? Twee keer 5 minuten

6 Fase 1. Klik tussen verteller –schrijver
Definitie: 2 a 3 keer kennismaking. Is er een klik, gaan we verder? Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

7 Fase 2. Het middendeel: 4 á 5 keer Een interactief proces, interviewen, schrijven, checken, doorvragen. Definitie: Geslaagde communicatie is communicatie waarin het aantal mis- verstanden zo klein mogelijk is gebleven. Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

8 De kunst van het vragen stellen
Soorten vragen: open en gesloten vragen, verdiepingsvragen, reflectievragen, verhelderingsvragen……… Diepten en lagen: Feitelijkheden Meningen/oordelen Belevingen Betekenis geven Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

9 Samenvatten en doorvragen
Samenvatten als check om te kijken of het klopt zoals u het gehoord heeft. Doorvragen voor verdieping en verheldering Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

10 NIET ALLEEN TAAL Maak gebruik van de zintuigen:
Geuren Kleuren Beelden Muziek Smaak Voelen (bv met voorwerpen) Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

11 De ingang van het verhaal
Levensloop (chronologisch) Stamboom Thema Anekdotes Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

12 Research http://www.delicious.com/stacks/view/Cr7Aoo
Wat kunt u eventueel toevoegen ? Zoek op internet: foto’s stamboominformatie muziek objecten uit een bep. levensfase van iemand Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

13 Fase 3. De feestelijke afsluiting
Afrondende bijeenkomst Overhandiging levensboek Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

14 Hulpmiddelen Diverse vragenlijsten: Kaartenset Mijn leven in kaart
Boekjes zoals ‘Oma vertel eens…’ Vragenlijst Foto’s en documenten Internet bv. You tube (film en muziek), foto’s, archieven enz. Kruiden, aroma’s, zeep Objecten Ritje langs de woonplekken Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

15 De kaartenset Thema’s Wonen en bezit
Opleiding, opvoeding, werk en hobby’s Relaties Kijk op het leven Oud worden, gunst of kunst Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

16 Oefening: Ons dorp/de straat
In drietallen interviewt u elkaar (om beurten) over het dorp/de straat waarin u woont, geboren of groot gebracht bent. a. verteller, b. interviewer/schrijver, c. observator Bedenk wat u wilt vragen/vertellen (tbv het levensboek) 5 minuten interviewen daarna wisselen (3 x) Maak aantekeningen tijdens of na dit gesprek. Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

17 Oefening: Ons dorp/de straat
We bespreken dit na in de grote groep op Contact maken/afstemmen op de ander Het stellen van vragen Blijven aansluiten bij de verteller Welke bronnen u gebruikt (beelden, geluiden) Wat heeft u opgeschreven? Welke structuur geeft dit aan U? Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

18 Het schrijfproces Van gesprek naar aantekeningen bv mbv mindmaps
Van aantekeningen naar structuur Van structuur naar verhaal Van uw geschreven verhaal naar het verhaal van de verteller Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

19 Het resultaat Boek, herinneringsschrift , levensflits of levensnotitie? Hoe ziet het resultaat eruit en… wat is het nu eigenlijk? De grootte, het formaat, de vormgeving, soort papier. Voor wie is het, wie leest het? Aan wiens verwachtingen voldoet het resultaat? Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

20 Praktische informatie
Beperk je tot 15 á 20 pagina’s Kosten drukwerk voor de verteller Optie PWC gratis 10/15 exemplaren op A-4 Vervolg aanbod HOF: Schrijf- interviewcursus 3 en 10 oktober van 19.00 uur tot uur platformbijeenkomst schrijvers 20 november 2012 van tot uur Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

21 Het vervolg: uw stappen
Wat zijn uw vervolgstappen aansluitend bij ambitie en de gewenste doelgroep? Vacature bank/vacatures Na match kaartenset verkrijgbaar Monitoren van uw match, wij bellen na één maand Aantal gerealiseerde levens- boeken naar HOF Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

22 Wat biedt HOF u? Individuele ondersteuning op het gebied van Lay-out en research Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

23 Evaluatie Mondeling en schriftelijk Levensloop
fases: baby; peuter, kleuter, jeugd; jong volwassen; volwassen; middelbaar; ouder; zeer oud. Levensgeschiedenis opsomming van feiten: wanneer geboren; wanneer 1e vriendje, 1e schooldag etc. Levensverhaal Vraag aan de deelnemers wat er in een levensverhaal moet voorkomen. - alle niet tastbare dingen (emoties, gevoelens, anekdotes etc.) - arbeidsverleden en de reflectie van de oudere zelf daarop - wat heeft een belangrijke rol gespeeld? - Is er een rode draad in het leven van de ouderen - Probeer ook een beetje van de tijdsgeest in het verhaal te plaatsen. (bijv achtergrond info over de oorlog, de stad waar de oudere is geboren etc. à dit kan in een apart kadertje) - Levensdoelen - hoe overziet de oudere zijn/haar beslissingen nu Het Levensverhaal is het verhaal achter de feiten. Dus ook de ups en de downs: emoties! Hierdoor is ieder verhaal interessant en authentiek.

24 Succes! Voor vragen of meer informatie: Joke Veldkamp T 070 302 44 34
E Levensloop fases: baby; peuter, kleuter, jeugd; jong volwassen; volwassen; middelbaar; ouder; zeer oud. Levensgeschiedenis opsomming van feiten: wanneer geboren; wanneer 1e vriendje, 1e schooldag etc. Levensverhaal Vraag aan de deelnemers wat er in een levensverhaal moet voorkomen. - alle niet tastbare dingen (emoties, gevoelens, anekdotes etc.) - arbeidsverleden en de reflectie van de oudere zelf daarop - wat heeft een belangrijke rol gespeeld? - Is er een rode draad in het leven van de ouderen - Probeer ook een beetje van de tijdsgeest in het verhaal te plaatsen. (bijv achtergrond info over de oorlog, de stad waar de oudere is geboren etc. à dit kan in een apart kadertje) - Levensdoelen - hoe overziet de oudere zijn/haar beslissingen nu Het Levensverhaal is het verhaal achter de feiten. Dus ook de ups en de downs: emoties! Hierdoor is ieder verhaal interessant en authentiek.

25 Bedankt en tot ziens!


Download ppt "Training Levensboeken"

Verwante presentaties


Ads door Google