De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Claudia Lobo kaderarts HVZ in opleiding Huisarts en Klacht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Claudia Lobo kaderarts HVZ in opleiding Huisarts en Klacht."— Transcript van de presentatie:

1 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Claudia Lobo kaderarts HVZ in opleiding Huisarts en Klacht

2 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Introductie Fouten maken is vreselijk ! Publiceren over fouten – kwaliteitsbeleid Angst – grote bijdrage ‘burn out’

3 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten

4 Introductie Klacht….normaal bedrijfsrisico? Emoties, stress en gevoelens van persoonlijk falen Rationele analyse van het gebeuren Doel = wat geleerd kan worden Maar……

5 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten

6

7 Introductie Waarom? Meer verband met de wijze waarop de arts de patiënt bejegent, dan met de aard of de ernst van de fout.

8 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten

9 Introductie Verdedigingsmechanismen: Ontkenning Projectie Rationalisatie

10 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Klachten per specialisme Huisarts Gynaecoloog588 Internist10616 Chirurg8814 Psychiater2324 Cardioloog1155

11 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Klacht Januari 2004: brief van klachtencommissie. -Dienst van za 27 december Overgegaan tot klacht omdat bemiddeling of gesprek niet wenselijk werd geacht. -Verzoek tot schriftelijk verweerschrift binnen 3 weken. -Afhandeling zal 4,5 maand duren.

12 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Klacht: achtergrond Dochter in Amsterdam krijgt geen contact met moeder. Via 112 politie laten inbreken: vonden moeder op bed en zijn weer vertrokken. Dochter belt nogmaals 112: ha post. Dochter laat broer uit Tsjechië bellen, deze moest lang wachten, is het niet eens met de gang van zaken en wil dat er een ambulance komt.

13 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Klacht: situatie huisarts Visite rijdende arts. Via briefje van chauffeur: zoon uit Tsjechië denkt dat ze een CVA heeft gehad, ambulance al onderweg en dochter ook.

14 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Klacht: visite –Verontschuldiging voor late komst. –Dochter vertelt van komst ambulance, ha legt uit dat het een ongebruikelijke procedure is. –Anamnese en onderzoek bij moeder. –Adequate, echter trage reacties. Geen focale uitval, nauwe pupillen.

15 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Klacht: visite 2 –Ambulance gearriveerd, kijken en luisteren mee. Amicaal contact. –Besloten tot insturen met verdenking intoxicatie oxazepam. –Gesprek met dochter.

16 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Klacht: ziekenhuis –Maandag werd patiënte niet wakker, tweede consult neuroloog. –Spoed CT: SAB. –Overplaatsing naar Erasmus MC. –Lang revalidatie traject, woont inmiddels weer zelfstandig.

17 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Klacht -Door foute diagnose van ha is dit zo gelopen -Gebrek aan empathie van ha -Klacht tegen politie, ha en ziekenhuis

18 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Vervolg Februari verweerschrift: -Niet als spoed binnengekomen. -Oordeel vormen op antwoorden van de patiënt en eigen onderzoek. -Insturen op waarschijnlijkheidsdiagnose. -Teleurstelling over feit dat geen gesprek heeft plaatsgevonden.

19 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Vervolg 2 Op verweerschrift, brief van klager: -Willen andere patiënten behoeden. -Verontschuldiging/geen inzicht in spoed. -Twijfel of ze wel ingestuurd zou zijn. -Te amicaal met ambulance personeel. -Rest vaart op diagnose van huisarts. -Toon van de brief. -Geen gesprek.

20 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Vervolg 3 Tweede brief met toelichting, (advocate stichting rechtsbijstand gezondheidszorg): -Uitleg procedure ha post/spoed. -Dochter wel gehoord. -Niet mijn bedoeling weinig invoelend te zijn.

21 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Hoorzitting klachtencommissie –7 april 2004 hoorzitting (voorzitter, 2 huisartsen en 2 patiëntenleden) –4 mei uitspraak: klacht ongegrond Procedure Klacht Onderbouwing klacht Standpunt van de arts Beoordeling door de commissie Beslissing

22 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Tuchtcollege 29 maart 2005 brief regionaal tuchtcollege: -Verweerschrift binnen een maand. -Zeer lange brief van klager: Verbijsterd dat de klacht ongegrond werd verklaard. Gevaarlijk voor anderen. Overname diagnose ha door ziekenhuis. Procedure in ziekenhuis. Validiteit van informatie van de familie.

23 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Tuchtcollege 2 Brief klagers, 24 maart 2005 Verweerschrift, 27 april 2005 Brief klagers; repliek Reactie op repliek; dupliek Schriftelijke reactie klagers op dupliek

24 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Tuchtcollege 3 11 januari 2006: voldoende informatie in het vooronderzoek 3 februari: uitnodiging zitting 28 maart: Regionaal tuchtcollege, Paleis van Justitie, Den Haag

25 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Tuchtcollege: behandeling van de klacht Aanwezig: –Voorzitter –Jurist –Huisarts –Kinderarts –Secretaris

26 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Beslissing 1 juni 2006, beslissing ontvangen: Het verloop van het geding De klacht Het standpunt van de arts De beoordeling De beslissing: Klacht afgewezen Na 6 weken, 14 juli 2006, termijn voor instellen beroep verstreken.

27 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Doel tuchtrecht Het is primair een instrument voor kwaliteitshandhaving, -bevestiging en - bevordering.

28 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Na de klacht Gesprek met de patiënt of diens nabestaanden. Doel: –Herstellen van de vertrouwensrelatie –Verminderen van negatieve gevoelens bij de patiënt –Verminderen van de schuldgevoelens bij de arts –Hierdoor voorkomen van klacht of (tucht)rechtszaak

29 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Na de klacht 2 Richtlijnen voor het gesprek: 1.Neem zelf het initiatief tot het gesprek 2.Luister 3.Betuig spijt 4.Kom na enige tijd terug op het gesprek

30 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Bespreken van fouten

31 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Bespreken van fouten 2 Dialoog: Huisarts A: Ik heb nou toch iets vervelends meegemaakt. Er is iets helemaal niet goed gegaan. Ik heb gisteren een kindje gezien, twee jaar, ik dacht dat ze grieperig was, en nu is ze vannacht met spoed opgenomen in het ziekenhuis met een streptokokmeningitis.

32 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Bespreken van fouten 3 Huisarts B: Wat afschuwelijk. Dat is ook wel zo’n rotziekte om te diagnosticeren. Dat overkomt elke collega wel eens een keer. We hebben ook wel een moeilijk vak hoor. Specialisten hebben het veel makkelijker, laatst hoorde ik nog een verhaal…..

33 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Bespreken van fouten 4 A zit met een probleem. B gaat hier nauwelijks op in. Waarom? Mogelijk angst voor de herkenbare emoties van A, of angst om de afgronden van het vak weer eens onder ogen te zien.

34 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Workshop Voorwaarden: -Erkenning dat elke huisarts fouten maakt. -Laat elkaar uitpraten. -Ga serieus in op de fout, bagatelliseer niet, beschuldig evenmin. -Analyseer de fout en de gevoelens.

35 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Analyse van een fout 1. Wat ging er fout? 2. Wat was de oorzaak? 3. Hoe is het afgelopen? 4. Wat heb je ermee gedaan? 5. Wat heb je ervan geleerd?

36 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Workshop -Groepjes van 3 -Elke huisarts vertelt aan zijn twee collega’s een casus waarin het fout is gegaan/of door het oog van de naald kroop. -De twee collega’s verduidelijken de casus door vragen en analyseren tenslotte gezamenlijk. -Groepsbespreking: verslag van de bevindingen.

37 NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten

38 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "NHG-UM kaderopleiding Hart- en vaatziekten Claudia Lobo kaderarts HVZ in opleiding Huisarts en Klacht."

Verwante presentaties


Ads door Google