De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Congres SEA-RAIL OOSTENDE François Jaeger / 23 Mei 2008 Voorzitter GEIE Corridor C Directielid van CFL.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Congres SEA-RAIL OOSTENDE François Jaeger / 23 Mei 2008 Voorzitter GEIE Corridor C Directielid van CFL."— Transcript van de presentatie:

1 Congres SEA-RAIL OOSTENDE François Jaeger / 23 Mei 2008 Voorzitter GEIE Corridor C Directielid van CFL

2 Inhoud 1. Definitie Corridor C 2. De toestand vandaag 3. Structuur en Organisatie 4. Technische elementen 5. Economische elementen 6. Conclusies

3 1. Definitie Corridor Antwerpen / Balen / Lyon Corridor C: totale lengte km (Alternatieve routes inbegrepen), km in Frankrijk, 510 km en België, 70 km in Luxemburg, et 8 in Zwitserland. De Corridor doorkruist 4 landen met hun technische bijzonderheden. Corridor C is een logistieke corridor die de economische regio’s van de Noordzee en de Middellandse Zee en Italië met elkaar verbindt.

4 1. Overzichtskaart van de corridor. Zwitserland + Italië Aarschot Mechelen Leuven Toul Antwerpen Noord Gembloux Fleurus Namur Libramont Dinant Bertrix Athus Remilly Strasbourg Colmar Mulhouse Basel Mutenz Arlon BelgiëLuxemburgFrankrijk Ottignies Mont St Martin Pagny Longuyon Dijon Ambérieu en BugeyLyon Perrache Sibelin Bettembourg Woippy Metz Thionville Zeebrugge Gent Balen Brugge Charleroi Chatelet Feluy La Louvière Corridor D Valencia Corridor D Budapest Noordzee. Luxembourg Hoofdreisweg Alternatieve route

5 1. De algemene toestand in het kader van ERTMS

6 2. De toestand vandaag Oprichting van een EESV op 16/03/2007 voor de Corridor Partners: Spoorinfrastructuurbeheerders van :  België,  Luxemburg,  Frankrijk  In samenwerking met Zwitserland In naam van de EESV kent de Europese Commissie financiële steun toe aan de EESV voor rekening:  Van de spoorinfrastructuurbeheerders  Van de spoorbedrijven

7 3. Structuur en Organisatie (1/2) EESV: Een wettelijke structuur die als interface fungeert tussen de lidstaten en de Europese Commissie Verantwoordelijk voor het operationeel beheer van de corridor met als doelstelling: Contacten leggen tussen de spoorbeheerders, de spoorbedrijven, de spoorklanten en de uitbaters van de terminals Uitbreiding van de capaciteit Realisatie van de technische interoperabiliteit (ERTMS) Coördinatie en beheer van de investeringen (land en kust)

8 3. Structuur en Organisatie (2/2) Doelstellingen van de EESV: De klant staat altijd centraal voor de Corridor Economische en logistieke aanpak van de klantgerichte beheerders:  spoorbedrijven en  uitbaters en klanten van de terminals

9 5. Technische elementen Aantal rijpaden / maand N-S : 640 Aantal rijpaden / maand S-N : 551 Rittijd Antwerpen – Lyon: 15:54 heures Rittijd Antwerpen – Balen:13:16 heures Stiptheid van de treinen68% Aantal cargo treinen / dag64

10 5. Economische elementen (1/4) Gemiddeld groeicijfer op 10 jaar Jaarlijks tonnage (in mio t 2007) Zeebrugge, Oostende, Antwerpen en Marseille zijn de belangrijkste terminals voor deze corridor Gevolg: toename van het spoorverkeer ZeebruggeAntwerpen +4,5 % ,3 % % 100 MarseilleOostende +5,4 % 8

11 5. Economische elementen (2/4) Rittijd Antwerpen – Balen13u1611u3010u15 Rijttijd Antwerpen - Lyon15u5413u3012u15 Stiptheid68%70%85% Verhoging van de frequentie van de treinen Treinen/dag 64 Treinen/dag 76 Treinen/dag 96 Doelstellingen Q + I

12 5. Economische elementen (3/4) Gecombineerd (niet-begeleid) transport in Europa 2005/2015 (EU 25) Bron: Studie UIC DIOMIS (Agenda 2015 for Combined Transport in Europe) April 2008

13 5. Economische elementen (4/4) Impact van betere operationele praktijken (vb.: luik Q&I Corridor C) op gebruik infrastructuur Bron: Studie UIC DIOMIS (Agenda 2015 for Combined Transport in Europe) April 2008 ActieImpact weinigmediumgroot Gebruik internationale rijpaden Logistieke optimalisatie van de corridor en de terminals Optimalisatie van de tractie van de treinen op de trajecten Impact van de lengte van de treinen (kleine infrastructuurinvesteringen) Verhoging van de wielasbelasting van de wagons

14 6. Conclusies Geïntegreerde holistische aanpak van de Corridor en de terminals Oorzakelijk verband tussen de aangroei van de verkeerstroom in de terminals en de capaciteit van de stroom in de Corridors Toename van de modale overstap van de weg naar het spoor Logistieke samenwerking met andere corridors en voorrang aan multimodaliteit Wederzijdse aanvaarding van rollend materieel Waarborg van kwaliteitscriteria voor alle treinen Op termijn totale Interoperabiliteit op de Corridor Andere …

15


Download ppt "Congres SEA-RAIL OOSTENDE François Jaeger / 23 Mei 2008 Voorzitter GEIE Corridor C Directielid van CFL."

Verwante presentaties


Ads door Google