De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

APICS 2 Project presentatie Willem Serré 29 April 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "APICS 2 Project presentatie Willem Serré 29 April 2009."— Transcript van de presentatie:

1 APICS 2 Project presentatie Willem Serré 29 April 2009

2 Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen

3 Locatie

4 De Haven van Antwerpen vandaag Totale oppervlakte: 13,057 ha Kaailengte: 160 km Aantal ligplaatsen: 1037 Spoorwegen: 1,055 km Wegen: 392 km Overdekte opslagruimte: 530 ha 2008 – bewegingen zeeschepen – reizen binnenschepen – schuttingen 18.8 miljard € toegevoegde waarde = 10.4% van Vlaams BNP = 6.0% van Belgisch BNP Maritime cargo turnover jobs

5 Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen

6 Tracking zone aanloop punten LKW LKN VOL VLH VSL WIN TNZ GEN HAN KRK OLE WIJ OOS ZEE Aankomende schepen 2008 Pilot Stations Noord: Steenbank West: Wandelaar

7 Haven Entry points Getij Haven Linkeroever Rechteroever CP NLB ALB PIZ Arrived Barges 2008

8 Sluizen CP NLB ALB PIZ ZANDVLIET BERENDRECHT BOUDEWIJN VAN CAUWELAERT R ROYERS KATTENDIJK (2010) KALLO DEURGANCK (2013)

9 Sluizen

10 BOUDEWIJN R ROYERS KALLO DEURGANCK (2013) VAN CAUWELAERT BERENDRECHT ZANDVLIET LengteBreedteDiepte (°) 105 (°°) , , , , , , ,41 Voetbalveld (°) mTAW (chart datum in dokken) (°°) UEFA reglementering Emma Maersk LOA: Width: 56.40m Emma Maersk

11 Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen

12 Missie Het APICS2 project wil binnen een termijn van drie jaar een innoverend haveninformatiesysteem ontwikkelen voor de haven van Antwerpen. De software moet de verkeersleiding assisteren bij het opstellen van de meest optimale vlotte en veilige opvaart- en afvaartplanning met minimale wachttijden voor de scheepvaart. Daarom moet de software altijd een accuraat en actueel beeld geven van de haven en haar aanlooproutes, van de bruggen en de sluizen en van alle vaartuigen die in het werkingsgebied verblijven of bewegen. Alle operationele gebeurtenissen worden bij voorkeur en zo vroeg mogelijk elektronisch gecapteerd. De toepassing moet de meest moderne technieken inzetten om de planningsprocessen van de verschillende infrastructuren en service providers (bruggen, sluizen, loodsen, sleepbedrijven, bootmannen, goederenbehandelaars, afvalophalers, bunkerbedrijven, …) op elkaar af te stemmen. De software zal een meetinstrument bevatten om te detecteren of en waar er op een gegeven ogenblik bottlenecks zijn in de globale keten. APICS zal een replayfunctie bevatten om de operationele toestand van een gekozen tijdstip in het verleden te reconstrueren. APICS verzamelt tevens de ladinginformatie van alle vaartuigen die de haven aanlopen. De aangiftes van gevaarlijke lading worden gegroepeerd in een veiligheidsdossier dat continu beschikbaar is.

13 Project Prioriteiten 3x3 Offer andere op voor dit Tracht te behouden Offer dit op voor andere Gebruiksgemak X Accuraatheid van de informatie X FoutvrijX Snelle opleveringX Goedkoop te onderhouden X Eenvoudig te lerenX PerformantieX Altijd beschikbaarX Flexibel ontwerpX

14 Missie-Kick off Project Deadline Maart 2013: onderhoudscontract voor OS 400 loopt af Ontwikkeling door F/ICT-Amaris na opgebouwde ervaring met gekozen technologie sinds 2005 Ontwikkeling in samenwerking met een functionele/operationele moderator/integrator HKD Kick-off meeting in November 2007 Beschrijving van de Business requirements en use cases vanaf Februari 2008 Uses cases individueel vertaald in een technisch design Q Start technisch ontwerp/programmatie vanaf 1 juli 2008 (Iteratie 1/Release Cook)

15 Logo

16 UI Design (Graphical User Interface) Application skin Scherm standaard: 22“ Wide screens Gebruikers keuze: 3 fonts en font sizes Dag Visie en Nacht Visie (bij kunstmatig en gedimd licht) UI- Design door de firma Nascom (Q1 2009) Flex componenten worden geintegreerd en toegepast op de front end skin ontwerp Muis gestuurd, drag- drop functionaliteit, drop-down lijsten, pop-up vensters,….

17 Bestaande APICS Application Skin

18 Look and feel Dag Thema APICS 2

19 Look and feel Nacht thema APICS 2

20 Communicatie Brief naar Ketenpartners DABL, URS, BRABO, S&SS, SRK juni 2008 Workshop 19 november 2008: alle ketenpartners aanwezig Workshops Dokloodsen, Bootlieden en sleepbedrijf Service vanaf december 2008 Brief naar havengemeenschap Alfaport en ASV op 24 september 2008 Scope en stand van zaken ter inlichting Interne communicatie –Presentatie strategisch comité GHA op 22 september 2008 –Nieuwsbrief AMARIS (Q1 2009) –Briefing Verkeersleiding (01/09) –Andere afdelingen GHA/ interne stakeholders Q Externe communicatie –Ketenpartners en havengemeenschapvertegenwoordigers (Q2 2009) –Individuele communicatie/presentaties

21 Ontwikkelingsstrategie Regelmatige Oplevering –4 releases –Elke release gaat in productie –D-day na release 3 Agile development (Crystal methodology) –User collaboration & requirements management (embrace change, CONTOUR) Iteratieve aanpak –8 iteraties –Na elke iteratie: acceptatietesten –Voortdurende integratie (auto build, MAVEN) –Regressie testen (auto test, JUnit & RIAtest) –http://agilemanifesto.org/ Gebruik van open source software –Hibernate, Maven, CruiseControl, JUnit, Eclipse, Flex, Java, CVS, ActiveMQ Alle toepassingen gebouwd door F/ICT - Amaris zullen ingebouwde ondersteuning hebben voor meertaligheid en zullen web-enabled zijn.

22 Sir Francis Drake Traffic Monitoring AIS Traffic Planning Service orders for total chain ISPS 2010 Vasco da Gama Traffic Planning Sluizen Loodsen Sleepboten Mooring services 2011 Amerigo Vespucci Dangerous Cargo Hazmat Management Safe Sea Net Cargo Reports Port Statistics 2012 Thomas Cook Registers Ligplaatsen Scheepsregister Locaties Traffic Monitoring CBS 2009 Release plan

23 APICS Modules Registers –Binnenschepen –Ligplaatsen –Bedrijven –Contactpersonen –Locaties –Zeeschepen –Gebruikers –… Traffic monitoring –Aankomende schepen –Vertrekkende schepen –Oponthouden –Verhalende schepen –Operationele status van haven infrastructuren Traffic planning –Dok Sleepboten –Sluizen –Meren en ontmeren diensten –Dokloodsen –Rivier sleepboten Lading –Lading operaties –Dangerous goods management –Waste management Archief en replay –Archief –Replay –Simulaties –Training Communicatie –VTS System (Traffic Display System – TDS) –Port Community –Central Broker System

24 Playing field APICS PORT COMMUNITY Barge operators Barge owners Carriers Customs Forwarders Shipping agents Ship owners Terminal operators Central Broker System BTS De scheepvaart GNB - SRK LIS MRCC IBIS IVS90 VTSNOS Harbour Dues Dock pilots Mooring gang

25 APICS GEBRUIKERS HAVEN AUTORITEITEN –HAVENKAPITEINSDIENST –LIGPLAATSBEHEER –GEVAARLIJKE GOEDEREN MANAGEMENT –NAUTISCH COMMANDO –ANTWERP COORDINATION CENTER –HAVENRECHTEN –FACTURATIE –TERMINAL SURVEILLANCE –VLOTTENDE KRANEN –FINANCIELE DIENST –ACCOUNTS RECEIVABLE –JURIDISCHE CEL DOUANE DOKLOODSEN EN BOOTLIEDEN FEDERALE POLITIE MARITIEM INFORMATIE KRUISPUNT (MIK) PORT STATE CONTROL RIVIER SLEEPBEDRIJVEN SCHELDE RADARKETEN ZEE EN RIVIER LOODSEN S&SS

26 OVERZICHT VAN BUSINESS EVENTS 1.Melding 2.Plaatsaanvraag 3.Gevaarlijke Goederenaangifte 4.Aanvraag voorrang 5.Afval aangifte 6.Praaibriefaangifte 7.Riviersleepbootbestelling 8.Doksleepbootbestelling 9.Dokloodsbestelling, fender men, roerganger en meerdiensten 10.Douane rapport 11.Aanvraag voor verhaal-ligplaats 12.Aanvraag voor vertrek 13.Scheepsagenten rapport 14.Bewegingsbericht 15.Toelatingsbericht 16.ETA aankondiging 17.VHF contact 18.Positie bericht 19.Artikel 25 status rapport 20.Loods aan/van boord bericht 21.Speciale aandachtsrapport 22.Anker op/neer rapport 23.Sluisplan bericht 24.Sluis in rapport 25.Sluis out rapport 26.Meer rapport 27.Verhaal/vertrek gepland bericht 28.Ontmeer rapport 29.Loodfsdienststatusupdate 30.Hazmat notificatie 31.Hazmat aanvraag 32.Hazmat antwoord 33.Loodsbestelling 34.Binjnenschip ATA rapport 35.RTA instructies E-servicesCentral Broker SystemBoth

27 Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen

28 Satelliet Projecten 1.Graphische kolkplanner: TINC 2.AIS Adapter: Thales Defense Deutschland GmbH (formerly Barco Orthogon) 3.Assessment simulation – optimization - planning support: ILOG

29 Graphische Kolkplanner Ontwikkeling: TINC Scope: proof-of-concept van FlexiLock te integreren in APICS2 Opleveringsrapport: Juli 2008 Status –FlexiLock project werd afgevoerd wegens een technologische mismatch en onderzoek naar ontwikkeling van een grafische kolkplanner door Amaris –Prototype is demonstreerbaar

30

31 AIS Adapter Ontwikkeling: Thales Defense Deutschland Scope: 1. AIS positie updates transmissie naar APICS 2. Reporteren aan APICS van Radar en AIS tracks die te definieren guard lines of guard areas overschrijden Status: –User Requirements werden goedgekeurd –Draft test cases ontvangen Opgeleverd: Oktober 2008

32 Simulatie en Planningsinstrument Operationele behoefte aan een meetinstrument voor oponthouden en een strategisch instrument voor rechtvaardiging van infrastructurele ontwikkelingen en aanpassingen of beleidsbeslissingen, voornamelijk in functie van de langdurige buitendienstelling van de Van Cauwelaertsluis (December 2009) Deadline POC 22 mei 2008 Evaluatie POC’s en selectie ILOG 29 mei 2008 Assessment ILOG 16 tot 20 juni 2008 Presentatie Assessment ILOG 28 juli 2008

33 Simulatie en Planningsinstrument Scope fase 1 –Bottleneck detectie in verkeerstromen –Kwantificeren van de effecten van buitendienststellingen –Simuleren van de effecten van infrastructurele investeringen Status fase 1 –fase 1 goedgekeurd (RvB of ) –Kick off meeting POC fase 1 op 8 October 2008 –Aanleveren van historische data van september 2008 voor het datamodel –Workshop datamodel 13 november 2008 –Workshop simulation engine 3 maart 2009 –Scheduler Viewer tests met voorlopige resultaten –Gemiddelde snelheden moeten nog worden bijgesteld –KPI’s –Oplevering gepland week 16 ( )

34 Simulatietool Prototype

35 Simulatie ILOG Planning Prototype: Manuele Planning

36 Simulatie ILOG Planning Prototype: Notificatie inbreuk tegen BR

37 Simulation LOG Planning Prototype: Planning voorgesteld door tool

38 Sluisplanning KPI’s 1.Nautische voorrang –Inkomend en uitgaand –Optimaliseren binnen tijvensters –Indien 2 schepen met tijvenster, primeert het schip met het kleinste tijvensters 2.Slot schip -NVT fase 1 3.Commerciële voorrang -NVT fase 1 4.Aankomend zeeschip –Sluis bij aankomst –RTA optimalisatie: max +1h30 tussen loodststation en CP –Probeer te behouden dat ETA CP < ATA pilot station + 12hrs. –Minimaliseer de aankomende vertragingen –Oponthoud := ETA/PT CP – RTA CP 5.Vertrekkend zeeschip –Minimaliseer vertrekkende oponthouden –Probeer te behouden dat oponthoud < 30 minutes –Oponthoud := VTS - SLS

39 Sluisplanning KPI’s 6.Binnenschip met voorrang –NVT fase 1 7.Binnenschepen –Gereserveerde capaciteit afhankelijk van tijdstip en sluis –Oponthoud := ATA Lock arrival – ATA Lock in –Probeer te behouden dat oponthoud< 1h30 8.Pleziervaart –Geen planningsimpact Normal travel time –Geïntegreerd in het PT concept

40 Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen

41 Vragen? Willem Serré Alle functionele aspecten (Havenhuis) (Amaris) Jan Goossens Alle IT aspecten


Download ppt "APICS 2 Project presentatie Willem Serré 29 April 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google