De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.

Verwante presentaties


Presentatie over: "When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net."— Transcript van de presentatie:

1 When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net

2 SeaRail - 23 mei INHOUD 1.Infrastructuurwerken op de Linkeroever 2.Gentboog 3.Liefkenshoekspoorverbinding 4.Ongelijkgrondse kruisingen vertakkingen Schijn en Krijgsbaan 5.Tweede haventoegang 6 Doortrekking van de lijn 11 7.IJzeren Rijn

3 SeaRail - 23 mei INFRASTRUCTUURWERKEN OP DE LINKEROEVER (I) Bundel Zuid:  22 sporen, waarvan 10 volledig geëlektrificeerd + 10 gedeeltelijk geëlektrificeerd (kop)  Bestek klaar voor 10 extra sporen en doortrekking L10 (reeds geëlektrificeerd september 2006), aanbesteed op 9/04/2008  Start werken najaar 2008  Uitbreiding voorzien voor nog 10 extra sporen (tot 42 in totaal) Verbindingsbocht L10 – L211 (driehoek Steenland):  Enkelspoor in dienst sedert eind januari 2006  Belang voor bereikbaarheid Liefkenshoekspoorverbinding

4 SeaRail - 23 mei INFRASTRUCTUURWERKEN OP DE LINKEROEVER (II) Spoorontsluiting Deurganckdok:  Oostelijke ontsluiting afgewerkt (Bundel Zuid - Krommenhoek) ─Beseining L211 Kallosluis – Deurganckdok: in dienst sinds 03/2007  Westelijke spoorontsluiting (Bundel Zuid - westzijde Deurganckdok) vereenvoudigd in dienst sinds 27/01/2008 ─2de fase (volledige seininrichting) voorzien najaar 2009 Bundels Kalishoek en Krommenhoek:  Bundel Kalishoek (oostzijde Deurganckdok): in dienst sinds 12/2006  Bundel Krommenhoek (westzijde Deurganckdok): in dienst sinds 02/2007  Verbindingsbocht L208/2 (L211 – L208): november 2008 Bundel Liefkenshoek: in dienst sinds 30/09/2007 Kostprijs: 100 miljoen €

5 SeaRail - 23 mei GENTBOOG Planning:  17 juli 2006: bouwvergunning  1 augustus 2006: werken gestart  Spoorwerken voltooid, elektrificatie lopende  Optuiging seininrichting: januari 2008  25 april 2008: in dienststelling Kostprijs: 5 miljoen €

6 SeaRail - 23 mei LIEFKENSHOEKSPOORVERBINDING PPS in voorbereiding: onderhandeling met 3 kandidaten lopende Planning:  25 augustus 2006: MER goedgekeurd  Maart voorjaar 2008: procedure GRUP definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 9 mei  29 januari 2008: indiening stedenbouwkundige vergunning Bouwvergunning verwacht eind mei 2008 – begin juni  31 oktober 2008: gunning opdracht (financial closing)  November 2008: start van de werken Voorziene termijn:  Indienststelling december 2013 Kostprijs:  PPS-gedeelte: 635 miljoen €  Investering Infrabel: 65 miljoen €

7 SeaRail - 23 mei ONGELIJKGRONDSE KRUISINGEN VERTAKKINGEN SCHIJN EN KRIJGSBAAN (I) Ongelijkgrondse kruising Schijn: Planning:  10/06/2006: kennisgevingsdossier ingediend  11 oktober 2006: aangepast kennisgevingdossier ingediend  31/05/2007: MER richtlijnen ontvangen  MER in afwerkingsfase  GRUP wacht op MER  02/2009: bekomen bouwtoelating  Eind 2009: start werken  Eind 2012: indienstneming Kostprijs: 80 miljoen €

8 SeaRail - 23 mei ONGELIJKGRONDSE KRUISINGEN VERTAKKINGEN SCHIJN EN KRIJGSBAAN (II) Ongelijkgrondse kruising Krijgsbaan: Planning:  Tot 12/2007: voorstudie  Najaar 2008: indiening kennisgevingsdossier  09/2008 tot 09/2009: MER  12/2008 tot 02/2010: GRUP  06/2010: bouwvergunning  07/2010: start werken  07/2013: indienstneming Kostprijs: 80 miljoen €

9 SeaRail - 23 mei TWEEDE HAVENTOEGANG  Een tweede spoortoegang tussen Antwerpen-Noord en Lier om de capaciteit van en naar het Oosten te verhogen  Verhoging van de capaciteit van Antwerpen en de flexibiliteit van het spoornet  Fase 1: vertakkingen Schijn en Krijgsbaan  Fase 2: project in ontwikkeling

10 SeaRail - 23 mei DOORTREKKING VAN DE LIJN 11  Onderdeel verdrag HSL Nederland  Onderhandelingen tussen Vlaanderen en Nederland zijn sinds enkele jaren stopgezet  Dossier dient herbekeken te worden ─Noodzaak ─Voordelen ─Haalbaarheid

11 SeaRail - 23 mei IJZEREN RIJN  Kortste traject tussen Antwerpen en het Ruhrgebied  Meest gunstige tracé voor zwaar vervoer met een enkele locomotief  Perfecte complementariteit met de Montzenroute  Verhoging van de capaciteit en flexibiliteit op het spoornet Planning:  MKBA gestart 1/07/2007, einde voorzien eind 2008  Ingebruikname horizon 2015 Kostprijs: ongeveer 700 miljoen euro (grondgebied BE en NL)


Download ppt "When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net."

Verwante presentaties


Ads door Google