De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Spoorontwikkeling in de haven van Antwerpen Koen Cuypers SeaRail Conferentie Oostende 23 mei 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Spoorontwikkeling in de haven van Antwerpen Koen Cuypers SeaRail Conferentie Oostende 23 mei 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Spoorontwikkeling in de haven van Antwerpen Koen Cuypers SeaRail Conferentie Oostende 23 mei 2008

2 2 1.GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN 2.SPOORPROJECTEN EN INITIATIEVEN

3 3 1. GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN

4 4 Maritieme trafiek Totaal 183 mio ton

5 5 Maritieme trafiek Containers 95 mio ton

6 6 Samenstelling totale maritieme trafiek miljoen ton

7 7 Toekomstige trafiek in de haven van Antwerpen: de toekomst is aan de container (miljoen ton)

8 8 Deurganckdok 5,3 km kaailengte > 7 miljoen TEU

9 9 2. SPOORPROJECTEN EN INITIATIEVEN

10 10 Spoorontwikkeling bevindt zich op een kantelmoment Scenarios for Antwerp Cross Border Rail Traffic (in ‘000 TEU) Source: IPR Traffic Model Base Case: actief beleid Constant spooraandeel (14%) Opportunity Gap Constant spoor volume 21% 14% –% CAGR Assumes 100% “AIS success” “Going nowhere!”

11 11 Operationeel / commercieel / beleidsmatig Infrastructuur Havenbedrijf Antwerpen: dubbele aanpak spoorontwikkeling Uitvoering en projectbegeleiding Antwerp Intermodal Agency

12 12 Uitdagingen spoortransport maritieme containers –De spoorwegsector heeft moeite gehad de omschakeling van “traditionele” goederenstromen naar het intermodale containertransport te verteren: –Gebrek aan ‘klantgerichtheid’ –‘Cost plus’ benadering gebaseerd op historische prijzen –Gebrek aan samenwerking in de spoorwegsector (continentale vs maritieme containers, ‘historische’ vs ’nieuwe’ spoorwegondernemingen) –Dure cross-border spoorproducten –De vraag naar spoorproducten is gefragmenteerd (shipowners, shippers, forwarders) –Geografische spreiding van maritieme terminals in de haven en het ontbreken van een neutrale en kostprijsgunstige haveninterne spoordienst voor de ‘last mile’ bediening van de terminals het bundelen van deeltreinen –Korte afstanden –“Onvolledige” liberalisering van het spoorvervoer in België

13 13 Projecten en initiatieven spoor : AIS –Antwerp Intermodal Solutions (AIS) ( ) –Methodiek –Promoten van intermodal spoorproducten, in samenwerking met DP World, PSA en Infrabel –Inspanningen om aan de vraagzijde volumes te bundelen en aan de aanbodszijde spooraanbod te stimuleren –Resultaten en doelstelling –Marktactivatie en netwerkvorming –Concrete shuttle projecten : van A naar B –Versterking van het spooraandeel in de modal split –Nieuwe ronde gepland 2 de helft 2008

14 14 Projecten en initiatieven spoor: AIS –Antwerp Intermodal Solutions –Nieuwe diensten in 2007, o.a. naar –Perpignan (HUPAC) –Hendaye (noordelijk uiteinde van Pyreneeën in Frankrijk aan Spaanse grens) (HUPAC) –Frankfurt (MSC) –Versterking van verschillende andere diensten in 2007, o.a. –Duisburg (IFB en Duisport Agency) –Straatsburg (IFB en Naviland Cargo) –Lyon (Naviland Cargo) –Italië en Zwitserland (HUPAC) –Voor 2008 wordt er een verdere ontwikkeling van het spoorverkeer verwacht –Nieuwe diensten, o.a: –Keulen - Ottmarsheim –Venlo - Duisburg

15 15 –Intra Port Rail (IPR) –Het “Intra-Port Rail Solutions”-project wil een essentiële dienstverlening (‘spoorsleepdienst’) aan spoorshuttles en deeltreinen tot stand brengen –“Last mile” bediening van kaaien, terminals en aansluitingen, naar analogie met andere grote Europese havens –Essentiële voorwaarde voor het opdrijven van de buitenlandse spoortrafieken van en naar Antwerpen –Resultaat –Antwerp Port Rail –Creëren van ‘open access’ tegen marktconforme en kostendekkende voorwaarden –Verbeteren service en efficiëntie aan havenbedrijf en spoorklanten Projecten en initiatieven spoor: IPR

16 16 –B-Cargo : produceert AP Rail –Rangeerlocomotieven –Personeel –Interne en externe marketing –Booking – invoicing –Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen –Steunt initiatief op niet-exclusieve manier –Binnenlandse en buitenlandse publiciteit en branding Projecten en initiatieven spoor: AP-Rail

17 17 Projecten en initiatieven spoor: invloed spoorinspanningen containers op modal split –Duidelijke stijging aandeel spoorvervoer in –Er wordt verwacht dat door de aangehouden inspanningen het aandeel spoor in het internationale verkeer nog verder zal stijgen (10% in 2008 tot ongeveer 15% tegen 2020) –Modal shift mogelijkheden versterkt door inlandse ligging van haven (reductie achterlandvervoer en resulterende (externe) kosten) –In toekomst ook projecten die de nadruk leggen op consolideren van lading

18 18 Internationale spoorontwikkeling geschatte AIS-invloed 1000 TEU Modal share Crossborder 8,2% 6,9% 8,4% 10,0% + 130%

19 19 Marktaandeel spoor internationaal containerverkeer Cross-Border 3,1 million TEU 48% Modal split of Antwerp Hinterland Traffic

20 20 Infrastructuur –Spoorbocht Gent: in gebruik –Spoorinstallaties Deurganckdok: in gebruik / wordt verder uitgebouwd –Liefkenshoek spoortunnel: aanvang werken 2 de helft 2008 / 1 ste helft 2009, ingebruikname 2012 – 2013 –Capaciteitsverhogende maatregelen L27a (vertakking Schijn en Krijgsbaan): in planningsfase, klaar tegen 2012 (verhoging capaciteit met 30%) –2 de spoorontsluiting: bouw voorzien vanaf 2015 –IJzeren Rijn: beslissing over Nederlands – Duits tracé deze zomer –Spoorbasis (tanken, onderhoud) voor locomotieven: behoeftestudie ism Infrabel,

21 21 BEDANKT VOOR UW AANDACHT Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Strategie & Ontwikkeling Entrepotkaai Antwerpen


Download ppt "Spoorontwikkeling in de haven van Antwerpen Koen Cuypers SeaRail Conferentie Oostende 23 mei 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google