De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lobbyen en Netwerken Zelfwerkwinkel B NOV Conferentie 7 oktober 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lobbyen en Netwerken Zelfwerkwinkel B NOV Conferentie 7 oktober 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Lobbyen en Netwerken Zelfwerkwinkel B NOV Conferentie 7 oktober 2008

2 De blik naar buiten…

3 De eerste stap… Voorstellen Wat zeg ik? (over mezelf, mijn organisatie) Welke houding neem ik aan? Welke signalen zend ik uit?

4 Stel uzelf voor aan 3 anderen

5 Wat is netwerken? Het leggen en onderhouden van contacten Het opbouwen van een relatie Geven en ontvangen Het wederzijds belang staat centraal

6 Lobbyen vs. Netwerken Lobbyen heeft negatieve bijklank Eerst netwerken, dan lobbyen Lobbyen kent een duidelijk doel Lobbyen = behartigen van belangen Lobbyen is meer strategisch (bewerken van de periferie rondom beslisser)

7 Netwerken is communiceren… Communicatie-vaardigheden: Luisteren Vragen stellen Daadwerkelijke interesse hebben Bereid zijn te geven Let op non-verbale communicatie Houding, gedrag, bewegingen Actief, spiegelen

8 Waarom netwerken? Relaties opdoen en versterken Samenwerking verkrijgen Anderen helpen Toegang krijgen tot informatie, ideeën en contacten Hulpbronnen opdoen en aanboren Kansen vergroten Positioneren

9 Waar netwerken? Wat zijn relevante netwerken voor u? In relatie tot MaS, MBO, deskundigheidsbevordering? Keuze op basis van je taken als VWC

10 Hoe netwerken in het bedrijfsleven? Hoe netwerken met jongeren? Hoe netwerken binnen 55+? Hoe netwerken met de gemeente? Hoe netwerken?

11 Belangrijkste regels Breng je eigen positie, wensen en problemen in kaart Wat heb je de ander te bieden? (wat zoekt de ander?) Zoek de mensen op (ook die je al kent) Communiceer wat je wilt bereiken en wat je deskundigheid is Een actieve opstelling is een vereiste Zoek naar grenzen tussen zakelijkheid en gezelligheid Wees duidelijk in wat je vraagt Geef effecten en succes de tijd!

12 De introverte netwerker Sterke punten: Denkt goed na; komt voorbereid over Kan zich concentreren Is intuïtief en invoelend Kan goed luisteren en observeren Is bescheiden

13 De extraverte netwerker Sterke punten: Praat makkelijk en altijd Komt graag onder de mensen Denkt graag hardop: open Is assertief en reageert snel Krijgt energie van netwerken

14 De introverte netwerker Aandachtspunten: Te veel in zichzelf gekeerd Afstandelijk Te late reactie Geen behoefte aan nieuwe contacten Te weinig delen/laten zien

15 Aandachtspunten: Bot en onattent overkomen Gesprek domineren Eenzijdig besluiten nemen Bedreigend en agressief overkomen De extraverte netwerker

16 De introverte netwerker Vergroten effectiviteit: Bereid je voor op interacties Begin met één-op-éen contact Stel vragen Ontwikkel een openingstechniek Oefen in veilige situaties Stel haalbare doelen

17 De extraverte netwerker Effectiviteit vergroten: Geef anderen aandacht Achterhaal waar anderen over willen praten Stel vragen Wees alert op behoeften en wensen van anderen Doe achteraf iets met gesprekken

18 Oefening: Liftpitch U staat in de lift met iemand die wat voor u kan betekenen (Balkenende, een mogelijke sponsor, een mogelijke strategische partner, etc.) Hoe maakt u hem/haar binnen 1 minuut duidelijk waar u als organisatie voor staat, en wat u te bieden heeft?

19 De liftpitch Wat maakt uw organisatie uniek? Wat heeft u te bieden? Wat vraagt u van de ander?

20 Uw eigen netwerk in beeld Wie ken ik? Wat is onze relatie? Contactgegevens Historie en persoonlijke kenmerken

21 Een netwerkkaart Wijzigingen verwerken Nieuwe gegevens toevoegen Visitekaartjes, kaartenbak, database, outlook, in je hoofd… Het maakt niet uit hoe je het doet, als je het maar doet! Gebruik een systeem

22 Doen:  Zorg direct voor vervolg  Houd je aan je woord  Plan netwerkonderhoud  Denk actief mee Niet doen:  Willen verkopen  Onoprecht en ongemeend zijn  Het alleen over jezelf hebben  Constant aan het woord zijn  Te snel te persoonlijk worden  Het als een verplichting zien

23 Van netwerken naar samenwerken Bereikbaarheid? Ervaring met PR? Resultaatgericht? Open cultuur? Draagvlak? Tijd? Professionaliteit? Financieel stabiel? Zijn wij er klaar voor?

24 Formuleer een duidelijke vraag of wens Formuleer de meerwaarde voor de ander Verdiep je in de ander Wees resultaatgericht Presenteer jezelf professioneel Persoonlijk contact Zorg zelf voor aanvullende middelen Draai het om: zorg dat zij jou zoeken Tips voor samenwerking

25 KOOK? Dichtbij contact Ver weg contact Belangrijk contact KokenOpwarmen Onbelangrijk contact Op temperatuur houden Koelen

26 Geboden van het luchtige gesprek Stel vragen met een open einde Probeer iedereen bij het gesprek te betrekken Geef commentaar op doorsnee onderwerpen (makkelijk voor anderen om mee te praten) Blijf bij onderwerpen die bij de situatie passen Houd een paar bekende onderwerpen in je hoofd (hou nieuws bij) Praat op respectvolle en professionele manier Reageer op opmerkingen en vragen van anderen Geef commentaar op of vraag naar interesses van die persoon

27 Verboden van het luchtige gesprek Geef geen commentaar op en vraag niet naar persoonlijke zaken of die iemand in verlegenheid kunnen brengen Wacht niet tot anderen een gesprek beginnen Monopoliseer het gesprek niet Gebruik geen jargon, vloek niet Roddel niet. Praat niet over mensen Ga niet boven anderen staan: niet belerend, prekerig, Ga niet door met het gesprek als je merkt dat de ander er genoeg van heeft of niet meer reageert


Download ppt "Lobbyen en Netwerken Zelfwerkwinkel B NOV Conferentie 7 oktober 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google