De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GESCHIEDENIS Module 7 par 1 t/m 2. Historisch overzicht vanaf 1900  Wat weten we over de periode 1900-2013: - Oorlogen - Berlijnse muur - Start GTST.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GESCHIEDENIS Module 7 par 1 t/m 2. Historisch overzicht vanaf 1900  Wat weten we over de periode 1900-2013: - Oorlogen - Berlijnse muur - Start GTST."— Transcript van de presentatie:

1 GESCHIEDENIS Module 7 par 1 t/m 2

2 Historisch overzicht vanaf 1900  Wat weten we over de periode : - Oorlogen - Berlijnse muur - Start GTST - WTC terrorisme - Invoering Euro - Stemrecht vrouwen - Hitler aan de macht

3 Historisch overzicht vanaf 1900  Wat weten we over de periode : - Oorlogen ( , ) - Berlijnse muur - Start GTST - WTC terrorisme - Invoering Euro - Stemrecht vrouwen - Hitler aan de macht

4 Historisch overzicht vanaf 1900  Wat weten we over de periode : - Oorlogen ( , ) - Berlijnse muur - Start GTST - WTC terrorisme (2001) - Invoering Euro (2002) - Stemrecht vrouwen (1919) - Hitler aan de macht (1933)

5 Historisch overzicht vanaf 1900  Wat weten we over de periode : - Oorlogen ( , ) - Berlijnse muur (Opbouw 1961, val 1989) - Start GTST (1990) - WTC terrorisme (2001) - Invoering Euro (2002) - Stemrecht vrouwen (1919) - Hitler aan de macht (1933)

6  Industriële revolutie in Europa Wat houdt deze modernisatie in?

7  Industriële revolutie in Europa Wat houdt deze modernisatie in? Textiel-, voeding- en metaalfabrieken(het werd grootschaliger, bv. Phillips), spoorwegen, Gevolg: meer bevolking, steden groeiden

8 Inwonersgroei  1879 (4 miljoen)  1900 (5 miljoen)  1920 (7 miljoen)  2013 (17 miljoen)

9 Nederland  Veel mensen woonden in dorpen en Amsterdam lag verder dan nu New York voor ons. Leg uit!

10 Auto TV  Het was een grote bezienswaardigheid. Als iemand een auto had liep heel het dorp uit. Mensen gingen bij elkaar tv kijken.

11 Nadelen  Werkomstandigheden waren slecht.  Wie zaten er ook alweer in de regering: En wie stemden vroeger vooral:

12 Nadelen  Werkomstandigheden waren slecht.  Wie zaten er ook alweer in de regering: Liberalen En wie stemden vroeger vooral: De rijken

13 Arbeiders  In 1903 kwam er een spoorwegstaking  De overheid verbood stakingen voor de vakbonden en hun arbeiders  De arbeiders wilden meer te zeggen hebben  Welke partij werd opgericht voor de arbeiders:

14 Arbeiders  In 1903 kwam er een spoorwegstaking  De overheid verbood stakingen voor de vakbonden en hun arbeiders  De arbeiders wilden meer te zeggen hebben  Welke partij werd opgericht voor de arbeiders: SDAP

15 Verschillen rond 1900  Beerput  Riool Dorp/ PlattelandStad

16 Verschillen rond 1900  Beerput  Olielamp  Riool  Elektriciteit Dorp/ PlattelandStad

17 Verschillen rond 1900  Beerput  Olielamp  Kermis  Riool  Elektriciteit  Meerdere afleiding Dorp/ PlattelandStad

18 Verzuiling  Waarom raakte Nederland verzuild: Gebruik Liberalen, Socialisten, Liberalen mochten als eerste stemmen(rijke mensen). Dat betekent dat vooral dat de overheid zich nergens mee mocht bemoeien. Werkgevers hebben het dan voor het zeggen. Dit zorgt voor slechte werkomstandigheden bij de arbeiders(het grootste deel van de bevolking). Zij vonden de ideeën van de socialisten beter, namelijk gelijkheid. Zij vonden dat de overheid eerlijker moest verdelen.

19 Verzuiling  Waarom raakte Nederland verzuild: Gebruik Liberalen, Socialisten, Naast de Liberalen en Socialisten had je nog de confessionelen. Dit waren de gelovigen. Zij waren vooral bang dat arbeiders voor het geloof verloren zouden gaan als ze bij de socialisten aansloten. Abraham Kuyper richtte de ARP(Anti-revolutionaire partij) op: Een gelovige partij voor de armen. Zo ontstond de verzuiling.

20 Stromingen  Liberaal wie ontwerpt de grondwet (?)  Socialisten hadden een eerste leider (?)  Confessioneel die een partij oprichtte voor arbeiders (?)

21 Stromingen  Liberaal wie ontwerpt de grondwet (Thorbecke)  Socialisten hadden een eerste leider (Domela)  Confessioneel die een partij oprichtte voor arbeiders (Kuyper)

22 Verdere stof  Schoolstrijd  Pacificatie 1917  Wat hebben die met elkaar te maken?  1917 vrouwen … kiesrecht en 1919 ook … kiesrecht

23 Verdere stof  Schoolstrijd  Pacificatie 1917  Wat hebben die met elkaar te maken?  1917 vrouwen passief kiesrecht en 1919 ook actief kiesrecht

24 Verdere stof  Schoolstrijd  Pacificatie 1917  Wat hebben die met elkaar te maken?  Geen van de drie partijen had genoeg zetels. Ze moesten dus overeenkomen dat elke school dezelfde bijdrage kreeg en dat er algemeen kiesrecht is.

25 1 ste feministische golf  Eerste vrouw die ging studeren:

26 1 ste feministische golf  Eerste vrouw die ging studeren: Aletta Jacobs  Doel: Vrouwenkiesrecht

27 terugblik  Schoolstrijd  Pacificatie 1917  Wat hebben die met elkaar te maken?  Geen van de drie partijen had genoeg zetels. Ze moesten dus overeenkomen dat elke school dezelfde bijdrage kreeg en dat er algemeen kiesrecht is.

28 terugblik  Schoolstrijd  Pacificatie 1917  Wat hebben die met elkaar te maken?

29 Begrip  Populisme  

30 Pieter Jelles Troelstra  Geert Wilders, Rita Verdonk, Jan Marijnissen passen in een traditie van politieke barricadebestormers, die ruim honderd jaar geleden met veel succes werd ingezet door de socialist Pieter Jelles Troelstra. En aanvankelijk met min of meer gelijke wapens. De oprichter van de SDAP, de voorganger van de huidige PvdA, wist keer op keer de Tweede Kamer de gordijnen in te jagen. Zo liet de overtuigde republikein zich in 1897 niet door de koningin tot Kamerlid beëdigen (wat de traditie was), maar door de Kamervoorzitter.

31 Pieter Jelles Troelstra  Twee jaar later werd hij tot een maand gevangenisstraf veroordeeld wegens het beledigen van een officier van justitie. Deze rechtsgang had hij ook bewust uitgelokt om een geval van klassejustitie te kunnen aantonen.  Troelstra koos voor opportunisme om de gevestigde orde aan te vallen, maar ook voor de rol als slachtoffer van het politieke en justitiële systeem. Hij schold als het nodig was, analoog aan Wilders en Marijnissen, collega-Kamerleden uit. Zo ontpopte de socialistische voorman zich tot aanklager, slachtoffer en populist, opkomend voor de belangen van het gewone volk. Daarmee bracht hij uiteindelijk zijn partij tot regeringsmacht. Begonnen als anti-establishmentpartij werd de latere PvdA één van de vaste leden van de Haagse politieke elite.

32 Satire  g 3:27 g

33 Troelstra’s mislukte revolutie  In 1918 gaat het economisch beroerd: Grote werkloosheid en tekort aan levensmiddelen.  Spaanse griep(duizenden slachtoffers)  In Rusland en Duitsland grijpen communisten de macht. Troelstra wilt hetzelfde in Nederland.

34 Troelstra’s mislukte revolutie  In 1918 gaat het economisch beroerd: Grote werkloosheid en tekort aan levensmiddelen.  Spaanse griep(duizenden slachtoffers)  In Rusland en Duitsland grijpen communisten de macht. Troelstra wilt hetzelfde in Nederland.  “… thans is de tijd aan ons gekomen niet om te vragen om 80 gram brood, niet om afgescheept te worden met kleine sociale hervormingen…”

35 Gevolg  Het leger stuurt troepen naar Den Haag, Amsterdam, Rotterdam.

36 Gevolg  Het leger stuurt troepen naar Den Haag, Amsterdam, Rotterdam.  Maar de revolutie krijgt weinig steun. Ook vanuit zijn volgelingen binnen de SDAP.

37 Gevolg  Het leger stuurt troepen naar Den Haag, Amsterdam, Rotterdam.  Maar de revolutie krijgt weinig steun. Ook vanuit zijn volgelingen binnen de SDAP.  Een paar dagen later krabbelt hij terug in de Tweede Kamer.

38 Gevolg  Het leger stuurt troepen naar Den Haag, Amsterdam, Rotterdam.  Maar de revolutie krijgt weinig steun. Ook vanuit zijn volgelingen binnen de SDAP.  Een paar dagen later krabbelt hij terug in de Tweede Kamer.  Weer een paar dagen later rijdt de Gouden koets door Den Haag. Er zijn nu wel veel mensen op de been.


Download ppt "GESCHIEDENIS Module 7 par 1 t/m 2. Historisch overzicht vanaf 1900  Wat weten we over de periode 1900-2013: - Oorlogen - Berlijnse muur - Start GTST."

Verwante presentaties


Ads door Google