De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jongeren en politie Tijd voor toenadering Workshop Jeugdwerk en politie - Uit de Marge - 21 november 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jongeren en politie Tijd voor toenadering Workshop Jeugdwerk en politie - Uit de Marge - 21 november 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Jongeren en politie Tijd voor toenadering Workshop Jeugdwerk en politie - Uit de Marge - 21 november 2013

2 Intro

3 Vriend of vijand? Volgens onderzoek

4 “Op een pleintje troepen jongeren vaak samen. Onlangs werd er een nultolerantie ingevoerd. Gevolg is dat de jongeren nu voor het minste incident hardhandig aangepakt worden door de politie. Ook de GAS worden veelvuldig toegepast. De jongeren zijn allemaal geen doetjes, maar deze aanpak lokt agressie uit van de jongeren naar de politie toe. De situatie escaleert en uiteindelijk zullen de jongeren uitwijken naar een ander pleintje. " (straatwerker)

5 Jongeren als aparte groep

6 “Moet de deur van de cel van minderjarigen open zijn? Of van glas? Moet de cel groter zijn dan één voor volwassenen?” (politieagent)

7 "Een jongere werd meegepakt voor verhoor door de politie. Het gaat om feiten uit de thuiscontext. De jongen is licht mentaal gehandicapt. Hij vroeg of ik aanwezig mocht zijn (als vertrouwenspersoon). Dit werd regelrecht geweigerd door de politie. Kan dit zomaar?” (begeleider vanuit een voorziening)

8 Jongeren als aparte groep Neurobiologisch bekeken

9 Hebben die pubers dan geen hersenen? Ergernis 1: Pubers kunnen niet plannen! Ergernis 2: Je bent zo’n grote meid, waarom reageer je dan zo kinderachtig? Ergernis 3: Ze zien reclame voor een iPod op tv en de volgende dag hebben ze hem al gekocht. Ergernis 5: Je hebt toch hersenen gekregen? Gebruik ze dan! Ergernis 8: Als ik je tien euro beloof, dan kan je wél voor een toets leren. Ergernis 10: Hij lijkt enkel maar uit op kicks met zijn snowboard. Bron: (Hebben die pubers dan geen hersenen?)www.klasse.be/ouders

10 “The underlying principle is that the criminal justice system should take account of a defendant’s age, level of maturity and intellectual and emotional capacity. It is only by doing so that the system can redress the imbalance which is the inevitable result where a child or young person is confronted by the power of criminal justice” (Lord Justice Moses in R. v. the Secretary of State for the Home Department and the Commissioner of Police of the Metropolis, United Kingdom, wwww.crin.org)

11 Vanuit kinderrechtenperspectief

12 Uitdagingen De zeven werken 1.Informatie naar professionals en jongeren 2.Aandacht in opleiding 3.Specialisatie binnen het korps 4.Goed functionerende klachtenbehandeling 5.Duidelijke regels en richtlijnen 6.Ontwikkeling goede praktijken 7.Uitklaren relatie politie en/op school

13 1. Informatie aan professionals en jongeren

14 Wegwijzer voor minderjarigen in de politiecel van DCI Nederland

15 2. Aandacht in de opleiding

16 3. Specialisatie binnen het korps

17 4. Goed functionerende en toegankelijke klachtenbehandeling

18 “Mijn zoon is meegenomen voor verhoor. De advocaat is toegekomen maar moest naar een andere afspraak na 2 uur. De politie bleef verhoren tot middernacht. Mijn zoon heeft om een rustpauze gevraagd. Politie weigerde. Hij heeft ook af en toe gebruik gemaakt van zijn recht om te zwijgen. In het PV wordt dit verwoord als "minderjarige weigert mee te werken en is weerbarstig". De advocaat was al weg toen het PV af was. Mijn zoon heeft dit ondertekend maar wou dat die zin van weerbarstigheid eruit werd gelaten. Politie weigerde. We hebben geen kopij van het PV mee gekregen en na het verhoor is hij een nacht in de cel gebleven om daarna te verschijnen voor de jeugdrechter.“

19

20 5. Duidelijke regels en richtlijnen

21 6. Ontwikkeling goede praktijken

22

23 7. Uitklaren politie op/in school

24 Diefstal in de school “In onze school worden we de laatste weken geconfronteerd met enkele diefstallen. Vermoedelijk gebeuren de diefstallen door enkele van onze leerlingen. Moeten wij meewerken aan een politoneel onderzoek? Moeten we zelf vermoedelijke daders aangeven?”

25 Videoverhoor kleuters “Er werden twee kleuters in onze school opgehaald door de politie voor een videoverhoor. De school werd een kwartier voor de politie toekwam op de hoogte gebracht. We vragen ons af of dit kan. Wie moet de ouders verwittigen? Kunnen we eisen dat er iemand van de school mee gaat zodat de kleuters toch iemand vertrouwd kennen? Moeten wij als school dit toelaten? Wie voorziet nazorg want voor kleuters is dit intimiderend? “

26 Suggesties, vragen, bedenkingen steeds welkom


Download ppt "Jongeren en politie Tijd voor toenadering Workshop Jeugdwerk en politie - Uit de Marge - 21 november 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google