De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009."— Transcript van de presentatie:

1

2 Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009

3 Actuele ontwikkelingen

4 Reken onderwijs onder vuur Signalen uit het veld Onderzoek-publicaties-symposia. “Staartdeling is weer cool” “Rekenonderwijs onder vuur” J/M “Gevoel voor verhoudingen moet terug” Volkskrant

5 Onze ontwikkelingen: Van Kerndoelen naar Tussendoelen Domeinen Deelaspecten Activiteiten.

6 Beredeneerd aanbod 1. Thematische activiteiten 2. Routines (terugkerende activiteiten)

7 Het jargon: 1.Rekenen en Wiskunde met jonge kinderen. 2.Beredeneerd aanbod 3.Tussendoelen-domeinen-deelaspecten. 4.Routines.

8 Waarom leren we rekenen?

9 Ontwikkelen van 1. Fysieke hersenstructuren Tussen 0-7 jaar grootste ontwikkeling! 2. Logisch denken. 3.Wetmatigheden accepteren 4.Plaatsbepaling: Ik-in de wereld

10 5. Ordeningen in denken en handelen. 6.Omgaan met economische aspecten van de samenleving. 7.…………………………………………… 8.…………………………………………… 9.…………………………………………….

11 Hersenen leren info verwerken

12

13 Wat heb ik nodig om Kansen te grijpen? en Kansen te creeëren?

14 Voor deze middag Rekenwoordenschat vergroot je vermogen om te improviseren Opdracht. Routines keren dagelijks terug. Geven ervaring, ontdekking, herhaling Opdracht.

15 Spelend rekenen met peuters en kleuters Delubas

16 Definitie 1.Herkenbare, terugkerende, betekenisvolle reken-wiskunde activiteiten

17 Kenmerken Pop met karakter. Leven inblazen Levend houden Hoort bij het domein Beweegt zich in deelgebieden.

18 De verzamelkabouter TELLEN EN GETALBEGRIPMETENMEETKUNDE Vergelijken en ordenenLengteLichaams-kennis Beginnend tellen en getalbegripInhoudOriënteren Kennen van de telrijGewichtConstrueren Werken met hoeveelhedenTijdOpereren Eenvoudige erbij- en eraf-situaties Werken met getalsymbolen

19 De verzamelkabouter 1.Karakter: is gek van verzamelen, maar vindt sorteren moeilijk 2.Materialen: kruiwagen en sorteerdoosjes, allerlei verzamelde spullen

20 Nol de Meetmol 1.Beschrijving: lief en traag, graaft het liefst gangen. Vriend: de Meetpier 2.Materialen: meetlint, liniaal, meetveters, loopwiel, duimstok METEN Lengte

21 Willy Weeg Karakter: Ik ben sterk Materiaal: Weegschalen Personen, keuken, brieven Digitaal Analoog balans METEN Gewicht

22 Jaap het Slaapschaap 1.Beschrijving: suffig en een beetje dom, valt steeds in slaap, heeft geen tijdsbesef 2.Materialen: klok, horloge, stopwatch, zandloper, kalender, eierwekker, agenda, foto’s van vroeger en nu, een dagboekje METEN Tijd

23 Sam en Pam 1.Beschrijving: tweeling, gericht op het zien van details, overeenkomsten en verschillen, geïnteresseerd in cijfers 2.Materialen: symboolkaartjes, seriekaartjes, spelletjes TELLEN EN GETALBEGRIP Vergelijken en ordenen Beginnend tellen en getalbegrip Kennen van de telrij Werken met getalsymbolen

24 1.Beginnen met een of meerdere routines 2.Introductie in de grote groep 3.Hierna meermalen inzetten in grote en/of kleine groep (maximaal 4 kinderen) 4.Vaste plek binnen het lokaal

25 Wanneer inzetten 1.Aangrijpen van spontane gebeurtenissen 2.Inzetten tijdens verschillende onderdelen van het dagritme 3.Algemeen: kansen grijpen en creëren.


Download ppt "Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google