De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent www.steunpuntbov.be.

Verwante presentaties


Presentatie over: "K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent www.steunpuntbov.be."— Transcript van de presentatie:

1 K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent www.steunpuntbov.be

2 Kris Snijkers Spoor eGovernment 2 Prioriteren van eGovernment Structuur Theoretisch kader –Uitgangspunt prioriteren –Klassieke investeringsanalyse + beperkingen –Voorstel vanuit publiek management Casestudy: Verenigd Koninkrijk Casestudy: Canada Conclusies voor Vlaamse overheden

3 Kris Snijkers Spoor eGovernment 3 eGovernment: de hype voorbij Eind jaren ’90: grote investeringen ICT en eGovernment Grote investeringen  grote baten Vandaag: krappe budgettaire situatie Hoe prioriteiten leggen in het eGovernment beleid? –Welke projecten zijn de moeite (lees: investering) waard? –Wat is de rangorde van deze projecten?

4 Kris Snijkers Spoor eGovernment 4 Klassieke investeringsanalyse Klassieke benaderingen: –Net Present Value (NPV): huidige waarde van toekomstige inkomsten – huidige waarde van de investering en toekomstige uitgaven –Internal Rate of Return (IRR): bepalen van de preciese rentabiliteit van een investering

5 Kris Snijkers Spoor eGovernment 5 Klassieke investeringsanalyse Probleem: –Bepalen van toekomstige ontvangsten en uitgaven –Louter financieel –Wat met niet-financiële baten/kosten (intangibles)? Verbeterde dienstverlening Verhoogd vertrouwen/tevredenheid Verhoogde transparantie Administratieve lastenverlaging Verbeterde toegankelijkheid …

6 Kris Snijkers Spoor eGovernment 6 Drie evaluatieperspectieven Bron: Van Gestel, Goverde, & Nelissen, 2000

7 Kris Snijkers Spoor eGovernment 7 Criteria voor eGovernment DoelmatigheidDemocratieZekerheid zuinigheid efficiëntie effectiviteit kosteneffectiviteit doelbereiking integratie openheid en transparantie inspraak en participatie klantgerichtheid gelijkheid rechtmatigheid principes van behoorlijk bestuur betrouwbaarheid veiligheid

8 Kris Snijkers Spoor eGovernment 8 Operationalisatie criteria

9 Kris Snijkers Spoor eGovernment 9 Decision Support Software (DSS) (vb. BOSDA)

10 Kris Snijkers Spoor eGovernment 10 Verenigd Koninkrijk: Prime Minister’s Strategy Unit Prioriteren op basis van gebruik Elektronische dienstverlening: ook private sector Nieuwe incentieven en structuren

11 Kris Snijkers Spoor eGovernment 11 Verenigd Koninkrijk: Prime Minister’s Strategy Unit eBusiness Strategy document Algemene eBusiness strategie voor een volledig departement –Beschrijving en analyse van de klanten –Analyse aanbod private of vrijwillige sector –Specifiëren doelstellingen ‘2005’ –Aanduiden mijlpalen en reviews

12 Kris Snijkers Spoor eGovernment 12 Verenigd Koninkrijk Prime Minister’s Strategy Unit eBusiness Case document Document per project –Projectbeschrijving –Motivatie (nood aan overheidsinterventie, mogelijkheden van joined-upness) –Organisatie en management –Klantenanalyse –Marketing –Overzicht kosten en baten (zowel kwantitatieve als kwalitatieve) –Scenario planning

13 Kris Snijkers Spoor eGovernment 13 Verenigd Koninkrijk: Prime Minister’s Strategy Unit ePrioritisation framework

14 Kris Snijkers Spoor eGovernment 14 Verenigd Koninkrijk: Prime Minister’s Strategy Unit ePrioritisation framework

15 Kris Snijkers Spoor eGovernment 15 Canada Treasury Board of Canada Enhanced Framework for the Management of Information Technology Projects

16 Kris Snijkers Spoor eGovernment 16 Canada Treasury Board of Canada Business Case: 1.Identificatie alternatieven 2.Kostenscenario’s Directe éénmalige kosten Directe blijvende kosten Indirecte of onzichtbare kosten 3.Definitie en analyse van de baten Comparatieve voordelen Verbetering dienstverlening Zowel tangible als non-tangible

17 Kris Snijkers Spoor eGovernment 17 Canada Treasury Board of Canada Business Case (2) 4.Risico’s Identificatie van de risico’s Impact van de risico’s op het project Waarschijnlijkheid van optreden Relatie van risico met andere risico’s Rangorde van risico’s en mogelijkheden tot vermijden of beperken 5.Analyse van alternatieven 6.Beschrijving van de case 7.Promotie van de case (champion) 8.Reviews

18 Kris Snijkers Spoor eGovernment 18 Lessen voor Vlaamse overheden Prioriteren: meer dan financiële criteria Rangorde van projecten vaak moeilijk: scores van projecten zijn relatief/arbitrair Prioriteren: geen losstaande oefening, ICT moet in iedere besluitvorming worden meegenomen Beslissingen rond prioriteiten: zowel ICT als business mensen Vaak teveel aandacht voor front-office projecten

19 Kris Snijkers Spoor eGovernment 19 eGovernment Algemeen secretariaat Steunpunt beleidsrelevant onderzoek BESTUURLIJKE ORGANISATIE VLAANDEREN E. Van Evenstraat 2 C - B-3000 Leuven Tel: 0032 16 32 36 10 - Fax: 0032 16 32 36 11 sbov@soc.kuleuven.ac.be www.steunpuntbov.be sbov@soc.kuleuven.ac.be www.steunpuntbov.be


Download ppt "K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent www.steunpuntbov.be."

Verwante presentaties


Ads door Google