De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen."— Transcript van de presentatie:

1 Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen

2 Agenda Terugblik vorige week Programma deze les: Conversiedoelen, trechters Doelgroepen/persona’s

3 Wat is Google? Google Analytics Vinden bezoekers je website? Zo ja, hoe? Gaan ze meteen weg? Gaan ze eerst de schappen langs Vind een bedrijf... Terugblik Website optimalisatie Website usability

4 Een website, en dan? Stel jezelf vooral de vragen: – Waarom heb ik een site? – Wat wil ik ermee? – En wat verwacht de bezoeker ervan? – Is een bezoeker hetzelfde als een klant? – Zo nee, waar ligt het onderscheid?

5

6 Doelen

7 Bedrijfsdoel Gewenste resultaat 1.Waarom bestaat je website? 2.Wat hoop je te bereiken voor je bedrijf door middel van je website? 3.Waar liggen de prioriteiten van de website?

8 Doelstellingen Specifieke strategieën bepalen Je beantwoordt de “hoe” vraag. Voorbeelden Het meer doen van X - we gaan meer cross / up selling doen. Het verbeteren van Y – het verbeteren van het winkelwagentje. Het verminderen van Z – het aantal bounces op een pagina verminderen.

9 KPI statistieken die iets vertellen over de voortgang van je doelstellingen Conversie percentage, Bouncepercentage, Gemiddelde bestelwaarde en loyaliteit (bezoekfrequentie en geschiedenis in Google Analytics).

10 Specifieke doelen Numerieke doelen Een beknopt voorbeeld voor een webshop: Bedrijfsdoel = verkopen Doelstelling = meer cross- / upselling KPI = grootte van de bestelling Specifiek doel = 80 euro per bestelling = x euro per maandndicator van je succes.

11 Conversiedoelen …

12

13 Instellen doelen doelen-in-google-analytics/ doelen-in-google-analytics/ /05/doelen-instellen-in-google-analytics/ /05/doelen-instellen-in-google-analytics/

14 Discussie Groepen van 3/4 Neem eens p/p 3 soorten websites/merken in gedachten. Wat zijn denk je de (conversie)doelen van deze websites? In hoeverre verschillen die met de doelen van de organisatie?

15 Opdracht: Doelen In je groep Formuleer een aantal uitdagingen/ problemen voor de website je organisatie Formuleer daarnaast drie reële conversiedoelen die de organisatie in GA op zou moeten nemen

16

17 Trechters Van ‘in winkelmandje’ tot ‘ik wil betalen’ Precies zien wanneer de mensen de website verlaten 9tM5REEA_U 9tM5REEA_U

18

19 Trucs & trechters

20 Doelgroepen Welk probleem lost het bedrijf op? En voor wie? Maar… Wie is die wie? Doelen en aspiraties? Ambities? Op welke media vertrouwen ze? Taalgebruik? Hoe ziet zijn/haar leven eruit? Etc.

21 Steve Mulder Making Personas Work for Your Site

22 Personas bring focus

23 Personas create efficiency

24 Personas lead to better decisions Personas for Design Information architecture, interaction design, visual design, content development, user testing Personas for Marketing Framework for marketing campaigns, branding, messaging, market research Personas for Strategy Framework for business decisions, offerings, channel usage, features

25 Creating Personas / Qual research

26 Segmentation Goals Behaviors Attitudes

27 Personas Understand how people will actually use the site Segmentation: Marketing vs. Personas Marketing Sell to people Age Income Gender Other demographics Goals Behaviors Attitudes

28 Making Personas Real

29

30 Francis: 33-year-old nurse living in Atlanta with her husband Michael Dream of owning a home; browse real estate listings; open houses for fun Michael got promoted, and Francis is excited; close to city, not a fixer-upper, 3+ bedrooms, ideally a pool No idea where to start: How much can they afford? Process? Neighborhood? Excitement turns to anxiety Goes online to: 1) Learn about home-buying process 2) Find what they can afford 3) Learn about Atlanta neighborhoods 4) Find houses matching criteria

31

32 Scenarios Francis and Michael have agreed that she’ll take charge of learning more about the home-buying process. She goes online, does a Google search for “Atlanta real estate,” and follows a link to the site’s home page. She sees that she can search for houses from the home page, so just for fun, she does a quick Atlanta search to see what kinds of houses show up. There are lots of houses in many different neighborhoods, and she easily narrows her results down to the area where she and Michael live, using a map. There are still many results, and she’s not quite sure which search options to use to narrow the search further. Then she notices a link for first-time home buyers and follows, it hoping for basic how-to information. The link takes Francis to a step-by-step tutorial that explains the whole process, and she immediately feels like she’s found the right site from which to begin her house search. She carefully reads some articles for first-time home buyers, taking notes as she reads. She bookmarks other articles she wants to go back and read later. She also comes across the site’s calculator and starts trying different combinations of numbers to find out what she and Michael can afford. She particularly likes the glossary of terms so that she can finally figure out what “points” are and learn more about different types of mortgages. After an hour and a half of reading, her brain is full, and she shuts her computer down for the day, feeling like she got an excellent start. The next day, she comes back to the site to look up information specific to Atlanta neighborhoods and finds lots of information on each. She’s able to focus on five neighborhoods that look particularly good. The fun begins that night, when she takes Michael through all that she has learned, and they set up a regular schedule for looking at online house listings.

33 Photo

34 Using Personas

35 Persona Cards

36 Lifesize Cutouts

37 Persona Cubicle

38 Other Ideas for Keeping Personas Alive Posters Day-in-the-life photos, audio diaries, etc. Role-playing Quizzes Staple to documents addresses

39 Business Strategy

40 Features and Functionality

41 Features and Functionality: Brainstorming Francis’ Goals Learn about the home-buying process Find out what she can afford Discover what areas of Atlanta are desirable Find a house that matches her criteria Business Objectives Visit the site often Register for alerts and newsletters Subscribe to premium services Recommend the site to others Possible Features and Content Introductory how-to articles Glossary of jargon Videos and podcasts Success stories Q&A with experts Message board Blogs Rent vs. own calculator Local experts to call/meet Checklists to print Interactive quizzes Common mistakes Animated cartoons Book recommendations

42 Content: Word Cloud

43 Design

44 Design: Mood Board

45 Opdracht: Persona (1) In je groep Brainstormen over je doelgroep(en) – Wie is/zijn het? – Waar komen ze vandaan? – Hoe ziet zijn/haar leven eruit? – Waar houden ze van? Waar dromen ze van? – Wat is hun verhaal? Waar zijn ze naar op zoek? Mindmap, collage, woordenwolk (Uitwerking van Persona in je verslag!!)

46 Opdracht: Persona (2) Doel van een persona is… Vertaalslag te maken naar inhoud/ content van je website

47 Opdracht: Persona (3) En bij het aanscherpen van je persona kun je natuurlijk ook Google Analytics raadplegen: – Analyseer je bezoekers – Waar komen ze vandaan – Hoe komen ze binnen – Wat zijn trends – Hoe loyaal zijn ze, etc. Mindmap / collage / visualiseer

48 Persona’s

49

50

51 MBTI: Myer Briggs Type Indicator. MBTI is een psychologische vragenlijst waarmee de voorkeuren van mensen worden blootgelegd. De methode bestaat al meer dan 50 jaar en is beschikbaar in 17 talen. 200 miljoen mensen over de hele wereld doen jaarlijks de test. Er zijn vier dimensies en acht voorkeuren (energie, beslissingen, informatie, inrichten leven): Extraversion (E) Introversion (I) Sensing (S) iNtuition (N) Thinking (T) Feeling (F) Judging(J) Perceiving (P) Op basis van de 8 voorkeuren ontstaan er de volgende 16 verschillende typen: ISTJ ISFJ INFJ INTJ ISTP ISFP INFP INTP ESTP ESFP ENFP ENTP ESTJ ESFJ ENFJ ENTJ

52

53 Zelfde concert, andere route (Goos Geursen, als de leuning beweegt)

54 Windows Mediaplayer zelfde informatie, steeds anders weergegeven qua stijl

55 Competitieve bezoeker: snel en op basis van ratio

56 Spontane bezoeker: snel op basis van emotie

57 Humanistische bezoeker: langzaam op basis van emotie.

58 Methodische bezoeker: langzaam op basis van ratio

59 Status volgende week… SWOT, PMC en Doelen af Persona: In je groep Brainstormen over je doelgroep(en) – Wie is/zijn het? – Waar komen ze vandaan? – Hoe ziet zijn/haar leven eruit? – Waar houden ze van? Waar dromen ze van? – Wat is hun verhaal? Waar zijn ze naar op zoek? Mindmap, collage, woordenwolk = (Uitwerking van Persona in je verslag!!)

60 Documenten / PPT’s terug te vinden op

61 Contact twitter.com/haroldjoels


Download ppt "Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen."

Verwante presentaties


Ads door Google