De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cultuur van het moderne, 1e helft 20e eeuw §11

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cultuur van het moderne, 1e helft 20e eeuw §11"— Transcript van de presentatie:

1 Cultuur van het moderne, 1e helft 20e eeuw §11
Bijdrage aan de revolutie: film

2 Communisme Wereld in beweging democratie socialisme kapitalisme
tb 66 democratie socialisme kapitalisme LINKS RECHTS communisme fascisme dictatuur Wereld in beweging Communisme 1917: Russische revolutie. De communisten aan de macht. Russische kunstenaars ondersteunen de revolutie. Propaganda en vormgeving. Politieke breuk  ook breuk met met traditionele opvattingen over kunst.

3 Het rode leger van de communisten

4 1 mei: Dag van de Arbeid Affiche verheerlijkt de arbeiders in communistisch Rusland

5 Stripverhaal Geven wij de wit-gardist niet de doodklap
2) Dan steekt hij de kop weer op 3) Geven wij de landjonker de doodklap en steken wij verder geen hand uit 4) Dan grijpt Wrangel (wit-Russisch generaal) de arbeider 5) Zo lang het rode vaandel niet stevig verankerd is mogen wij het geweer niet laten rusten. (Vertaling van dit manifest (1920) van Malakovski) Stripverhaal

6 Abstracte kunst ter ondersteuning van de revolutie
El Lissitsky: Versla de witten met de Rode wig Abstracte kunst ter ondersteuning van de revolutie

7 Stepanova tb 66b Ontwerpt functionele kleding voor elk soort werk en sport Stepanova: sportkleding

8 Abstracte patronen passen bij revolutionair elan
“Uitgebalanceerde ritmische lijnen beïnvloeden de massa. Het maakt het volk rationeler, ordelijker en sterkt hun aspiratie tot zelfdiscipline”. Stepanova: werkkleding

9 Betekenis van film en bioscopen
Goedkoop  ‘theater voor groot publiek Amusement  politieke bewustwording Droomfabriek  ellende van het slagveld Kennis van andere culturen Werkelijkheid verfilmd  manipulatie door camerastandpunt, montage en trucages

10 Ontwikkeling Filmtechnieken
Als toneelspel. Acteurs spelen complete scène voor één camera op plaats publiek. Lange shots Trucages in de film: beelden door elkaar Montage a Scène met meerdere camera’s gefilmd b Verschillende scènes door elkaar Documentaire over geschiedenis Film o.a. Russische revolutie door andere filmer.

11 Eisenstein: Russisch filmer
tb 67a Ondersteunt de Russische revolutie en de Communisten Ontwikkelt een eigen filmtaal Nog geen geluidsfilm  beelden spreken krachtige taal. Attractiemontage  Film: aaneenschakeling van attracties (shots) Door montage worden shots gecombineerd  idee dat meer is als de som van de afzonderlijke shots. Vergelijk met hiërogliefen: hart + mes = liefdesverdriet als derde betekenis. Eisenstein: montage  applaus vergeleken met draaiende machine en een groot orkest

12 Eisenstein: Films voor politieke bewustwording
tb 67a Eisenstein: Films voor politieke bewustwording Om de bevolking te mobiliseren. In dienst van communistische partij Rusland na de revolutie van 1917  Oktober  Pantserkruiser Potemkin Tsaristische troepen schieten in op onschuldige burgers

13 tb 67a DOC 5-08 Kozakken tegenover het volk Begin fragment: Jongetje bij de paarden Opdracht 5 Hoeveel shots bevat deze scène? Hoe lang duren deze gemiddeld? Wat valt daar aan op? Hoeveel verschillende camera-instellingen? Welke verbanden worden gelegd door de montage?

14 DOC 5-08 Opstand tegen het Tsaristisch regime
Opdracht 6 Geef voorbeelden van associaties door montage.

15 Filmscript met korte scènes en fimmuziek

16 Een film-diva uit de eerste jaren
DOC 5-09 Asta Nielsen

17 Ter vermaak: Comedy tb xx xx VID 5-13: De dikke en de dunne

18

19


Download ppt "Cultuur van het moderne, 1e helft 20e eeuw §11"

Verwante presentaties


Ads door Google