De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cultuur van het moderne, 1 e helft 20 e eeuw §11 Bijdrage aan de revolutie: film.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cultuur van het moderne, 1 e helft 20 e eeuw §11 Bijdrage aan de revolutie: film."— Transcript van de presentatie:

1 Cultuur van het moderne, 1 e helft 20 e eeuw §11 Bijdrage aan de revolutie: film

2 Wereld in beweging 1917: Russische revolutie. De communisten aan de macht. Russische kunstenaars ondersteunen de revolutie. Propaganda en vormgeving. Politieke breuk  ook breuk met met traditionele opvattingen over kunst. democratie socialisme kapitalisme LINKS RECHTS communisme fascisme dictatuur tb 66

3 Het rode leger van de communisten

4 1 mei: Dag van de Arbeid Affiche verheerlijkt de arbeiders in communistisch Rusland

5 Stripverhaal 1)Geven wij de wit-gardist niet de doodklap 2) Dan steekt hij de kop weer op 3) Geven wij de landjonker de doodklap en steken wij verder geen hand uit 4) Dan grijpt Wrangel (wit-Russisch generaal) de arbeider 5) Zo lang het rode vaandel niet stevig verankerd is mogen wij het geweer niet laten rusten. (Vertaling van dit manifest (1920) van Malakovski)

6 El Lissitsky: Versla de witten met de Rode wig Abstracte kunst ter ondersteuning van de revolutie

7 Stepanova: sportkleding Ontwerpt functionele kleding voor elk soort werk en sport tb 66b Stepanova

8 Abstracte patronen passen bij revolutionair elan “Uitgebalanceerde ritmische lijnen beïnvloeden de massa. Het maakt het volk rationeler, ordelijker en sterkt hun aspiratie tot zelfdiscipline”. Stepanova: werkkleding

9 Betekenis van film en bioscopen Goedkoop  ‘theater voor groot publiek Amusement  politieke bewustwording Droomfabriek  ellende van het slagveld Kennis van andere culturen Werkelijkheid verfilmd  manipulatie door camerastandpunt, montage en trucages

10 Ontwikkeling Filmtechnieken 1.Als toneelspel. Acteurs spelen complete scène voor één camera op plaats publiek. Lange shots 2.Trucages in de film: beelden door elkaar 3.Montage aScène met meerdere camera’s gefilmd bVerschillende scènes door elkaar Documentaire over geschiedenis Film o.a. Russische revolutie door andere filmer.

11 Eisenstein: Russisch filmer 1.Ondersteunt de Russische revolutie en de Communisten 2.Ontwikkelt een eigen filmtaal Eisenstein: montage  applaus vergeleken met draaiende machine en een groot orkest tb 67a Nog geen geluidsfilm  beelden spreken krachtige taal. Attractiemontage  Film: aaneenschakeling van attracties (shots) Door montage worden shots gecombineerd  idee dat meer is als de som van de afzonderlijke shots. Vergelijk met hiërogliefen: hart + mes = liefdesverdriet als derde betekenis.

12 Eisenstein: Films voor politieke bewustwording Tsaristische troepen schieten in op onschuldige burgers Om de bevolking te mobiliseren. In dienst van communistische partij Rusland na de revolutie van 1917  Oktober  Pantserkruiser Potemkin tb 67a

13 DOC 5-08Kozakken tegenover het volk Begin fragment: Jongetje bij de paarden Opdracht 5 1.Hoeveel shots bevat deze scène? Hoe lang duren deze gemiddeld? Wat valt daar aan op? 2.Hoeveel verschillende camera-instellingen? 3.Welke verbanden worden gelegd door de montage? tb 67a

14 DOC 5-08Opstand tegen het Tsaristisch regime Opdracht 6 Geef voorbeelden van associaties door montage.

15 Filmscript met korte scènes en fimmuziek

16 DOC 5-09 Asta Nielsen Een film-diva uit de eerste jaren

17 VID 5-13: De dikke en de dunne xx tb xx Ter vermaak: Comedy

18

19


Download ppt "Cultuur van het moderne, 1 e helft 20 e eeuw §11 Bijdrage aan de revolutie: film."

Verwante presentaties


Ads door Google