De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Port of Antwerp Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens Waarom verdiepen? –Schaalvergroting containerschepen –Tijd cruciale factor voor.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Port of Antwerp Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens Waarom verdiepen? –Schaalvergroting containerschepen –Tijd cruciale factor voor."— Transcript van de presentatie:

1 Port of Antwerp Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens Waarom verdiepen? –Schaalvergroting containerschepen –Tijd cruciale factor voor rederijen Waarom Antwerpen? Blijven verdiepen? Betaalbaarheid: kosten en baten? Zeebruge en Vlissingen: een alternatief?

2 Port of Antwerp De schaalvergroting: een recent fenomeen

3 Port of Antwerp 19941999 Wereldvloot 2,42 miljoen teu 4,24 miljoen teu Waarvan > 4.000 teu7,6%22,3% In aanbouw 0,706 miljoen teu 1,272 miljoen teu (juli 1995) (juni 2000) Waarvan > 4.000 teu42,8%72,2% Waarvan > 6.000 teu3,2%25,4% De schaalvergroting : evolutie containervloot en containervloot in aanbouw

4 Port of Antwerp Samenstelling Wereldvloot

5 Port of Antwerp Containervloot in aanbouw

6 Port of Antwerp Containerlijnvaart : klokvast varen op wekelijkse frequentie Getijgebondenheid => extra wachttijd gem. 8 uren Hierdoor moet vaak andere haven worden geschrapt Dit is commercieel onaanvaardbaar: verlies lading Mogelijke oplossingen: Bijkomend schip inleggen zonder bijkomende lading kostprijs: 30.000 USD/dag Antwerpse lading feederen naar kusthaven (kostprijs, milieukost, verlies econ.activiteit De containerlijnvaart straft tijdsverlies en onzekerheid commercieel af

7 Port of Antwerp Waarom Antwerpen (1): omdat de resultaten van de eerste verdieping zeer positief waren

8 Port of Antwerp Waarom verdiepen (II): omdat ze urgent is en bepaald wordt door marktvraag

9 Port of Antwerp 1992 2000 2010 zonder 1ste verdieping uit 1997 > 34' (getijgebonden) aantal containerschepen:496 1700 aandeel in containertrafiek:17,4% 48% in aanmerking komend voor volgende verdieping > 38’ (getijgebonden) aantal containerschepen: 33 642 aandeel in containertrafiek: 1,5% 23% 50% Belang van de verdieping: de verdieping is urgent

10 Port of Antwerp % Aantal tijgebonden op- en afvaarten en hun aandeel in de totale trafiek in 2000

11 Port of Antwerp Verdeling trafieken in Antwerpen, 1975-2000: containertrafiekn zijn de groeimarkt

12 Port of Antwerp Groei containeroverslag 1993-2000 Antwerpen en andere rangehavens 119 % 64 %

13 Port of Antwerp 1993 2000 Evolutie marktaandeel Antwerpen in containeroverslag Rangehavens

14 Port of Antwerp 2005 2010 2015 Verre Oosten5750 8000 8500 Transatlantisch4000 5000 6500 Waarom verdiepen (III): omvang maatgevend containerschip op belangrijkste routes Bron: OSC 2000 TEU

15 Port of Antwerp Blijven verdiepen? Relatie omvang schepen en diepgang: grotere schepen worden minder diep

16 Port of Antwerp Tot hoe ver verdiepen? 13 m is goed, 14 m beter en 15m best

17 Port of Antwerp mln, tonHamburg Bremen Rotterdam Antwerpen Le Havre Totale overslag 178,2 22,4% 12,3% 35,8% 22,2% 7,2% Afrika 10,4 11,2% 8,4% 22,8% 48,0% 9,6% Noord-Amerika 29,3 7,1% 22,8% 28,9% 32,5% 8,7% Zuid-en Midden-Amerika 13,7 22,0% 11,4% 23,1% 31,1% 12,5% Nabije Oosten 10,9 20,6% 2,3% 23,0% 51,8% 2,3% Midden-Oosten 3,8 33,2% 5,3% 40,6% 18,8% 2,0% Verre Oosten 51,2 31,1% 8,6% 40,1% 12,5% 7,6% Europa 56,9 24,1% 14,0% 43,2% 13,1% 5,6% Containertrafieken per vaargebied 1999

18 Port of Antwerp ex-post kosten-batenanalyse: 1ste verdieping = rendabel project totale kosten 1ste verdieping: 12,5 % hoger dan gepland als gevolg van moeilijkheden wrakkenberging uitgaven eigenlijke verdieping onderhoudskosten opbrengsten: hoger dan voorzien als gevolg van sterke toename getijgebonden schepen lager dan voorzien Kosten en baten: de eerste verdieping uit 1997

19 Port of Antwerp Mrd BEF Kosten eerste verdieping (raming ‘94 en reëel ‘97) Bron: auditrapport

20 Port of Antwerp ? ? Mia BEF Kosten eerste verdieping ‘97 en raming volgende verdieping Bron: auditrapport Specie wordt buiten systeem gebracht. Nieuwe strategieën kunnende kostprijs van de berging van de specie mogelijk gevoelig terugdringen

21 Port of Antwerp Maritieme toegang. In Westerschelde alleen drempels baggeren Breedte vaargeul > 500 m 500 m 300 m Zandvlietsluis Vlissingen Valkenisse Hansweert Terneuzen Zandvliet Bath Borssele Honte 0 km1020304050607080 98F001

22 Port of Antwerp 2010 Totale impact 1 ste en 2 de verdieping op de Vlaams/Belgische economie in 2010 1’ste fase: 11,6m 2’de fase: 14 à 15m (uitgevoerd in 1997) (gepland) Toegevoegde waarde: 5,3 miljard BEF/jr 13,1 miljard BEF/jr Terugvloei overheid: 1,9 miljard BEF/jr 4,7 miljard BEF/jr Werkgelegenheid 2.460 arbeidsplaatsen 6.110 arbeidsplaatsen Economische impact van de Scheldeverdieping

23 Port of Antwerp 60 % 30 % Kusthavens: een alternatief? 10 %

24 Port of Antwerp Zeebrugge en Vlissingen: geen alternatief voor maar aanvulling bij Antwerpen

25 Port of Antwerp Zeebrugge en Vlissingen: goede havens met kansen in complementaire markten

26 Port of Antwerp Vergelijking modal split Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende

27 Port of Antwerp Congestie- en ecobaten in het scenario Mainportfunctie Antwerpen


Download ppt "Port of Antwerp Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens Waarom verdiepen? –Schaalvergroting containerschepen –Tijd cruciale factor voor."

Verwante presentaties


Ads door Google