De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Vlor, 17 oktober 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Vlor, 17 oktober 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Vlor, 17 oktober 2013 Vaardig genoeg voor de 21 ste eeuw? Overzicht van de eerste Vlaamse resultaten bij PIAAC RLLL-RLLL-DOC-018

2 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Ongeveer volwassenen namen in 24 landen/regio’s deel aan een internationaal onderzoek naar geletterdheid, gecijferdheid en probleemoplossen en vulden hierbij een cognitieve test en een achtergrondvragenlijst in.

3 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Ongeveer volwassenen namen in 24 landen/regio’s deel aan een internationaal onderzoek naar geletterdheid, gecijferdheid en probleemoplossen en vulden hierbij een cognitieve test en een achtergrondvragenlijst in. Deelnemers: Australië, Canada, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Japan, Korea, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Republiek Cyprus, Russische Federatie, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland en Noord-Ierland), Verenigde Staten, Vlaanderen, Zweden

4 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Sleutelvaardigheden: De taalkundige en numerieke vaardigheden essentieel voor een volwaardige deelname aan de maatschappij (direct assessment: geletterdheid, gecijferdheid, bouwstenen van leesvaardigheid) De vaardigheden noodzakelijk om mee te draaien in een technologierijke omgeving en op de arbeidsmarkt (direct assessment: probleemoplossend handelen in technologierijke omgevingen) + JRA Volwassenen: niet-geïnstitutionaliseerde 16 tot 65-jarigen woonachtig in het land op de moment van testafname PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Opvolger van IALS (vergelijking geletterdheid )

5 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies In Vlaanderen namen van de 9200 geselecteerde volwassenen 5463 personen deel (~ een gewogen respons van 62%) 4983 doorliepen het volledige interview; 480 stopten omwille van cognitieve of taalproblemen (LRNR) 78% van de deelnemers legden alles af op computer

6 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies

7 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GELETTERHEID “De vaardigheid om geschreven teksten te begrijpen, te evalueren, te gebruiken en er zich op zo’n manier mee in te laten dat men kan deelnemen aan de maatschappij, de eigen doelen te realiseren en de eigen mogelijkheden en kennis kan ontwikkelen.” 6 geletterdheidsniveaus Niveau 5> 375 punten Niveau 4326 tot 375 punten Niveau 3276 tot 325 punten Niveau 2226 tot 275 punten Niveau tot 225 punten < niveau 1<176 punten

8 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GELETTERHEID In hoeveel landen vertegenwoordigt de generische geneesmiddelenmarkt 10% of meer van de totale geneesmiddelenverkoop?

9 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GELETTERHEID * Vlaamse gemiddelde = 275 * Absolute plaats in de rangschikking = 8 * Tussen de 7 de en 10 de plaats * Significant beter dan OESO- gem. (273) Gem.St. fout Japan 2960,68 Finland 2880,67 Nederland 2840,71 Australië 2800,91 Zweden 2790,68 Noorwegen 2780,61 Estland 2760,72 Vlaanderen 2750,83 Tsjechië 2740,98 Slowakije 2740,62 Canada 2730,57 OESO-gemiddelde 2730,17 Zuid-Korea 2730,58 V.K. (Eng./N-Ier.) 2721,02 Denemarken 2710,62 Duitsland 2700,92 V.S.A. 2701,05 Oostenrijk 2690,74 Rep. Cyprus 2690,75 Polen 2670,60 Ierland 2670,92 Spanje 2520,71 Italië 2501,09

10 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GELETTERHEID * 15% van de Vlaamse volwassenen presteert op niveau 1 of lager (= laaggeletterd) (=ongeveer personen) * 13% van de Vlaamse volwassenen presteert op niveau 4 of 5 (= hooggeletterd) (=ongeveer personen) VLAANDERENOESO-gem Niveau 5> 375 punten0,40,7 Niveau 4326 tot 375 punten12,611,5 Niveau 3276 tot 325 punten41,038,9 Niveau 2226 tot 275 punten31,233,6 Niveau 1176 tot 225 punten11,912,1 < niveau 1<176 punten2,93,2

11 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GELETTERHEID * De kloof tussen de zwaksten en de sterksten is 153 punten groot; vergelijkbaar met een prestatieverschil van drie vaardigheidsniveaus en met de kloof overheen de OESO- landen * De zwaksten presteren op niveau één van geletterdheid (score bij percentiel 5 = 191); de sterksten op niveau 4 (score bij percentiel 95 = 344)

12 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GELETTERHEID * De kloof tussen de zwaksten en de sterksten is 153 punten groot; vergelijkbaar met een prestatieverschil van drie vaardigheidsniveaus en met het OESO-gemiddelde * De zwaksten presteren op een niveau één van geletterdheid (score bij percentiel 5 = 191); de sterksten op niveau 4 (score bij percentiel 95 = 344)

13 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GECIJFERDHEID “De vaardigheid om toegang te krijgen tot wiskundige informatie en ideeën en deze te gebruiken, interpreteren en erover te communiceren zodat men zich kan engageren met de verschillende wiskundige verwachtingen in het dagelijkse leven en ermee kan omgaan.” 6 geletterdheidsniveaus Niveau 5> 375 punten Niveau 4326 tot 375 punten Niveau 3276 tot 325 punten Niveau 2226 tot 275 punten Niveau tot 225 punten < niveau 1<176 punten

14 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GECIJFERDHEID Deze doos bevat 105 theelichtjes. In hoeveel lagen zijn deze theelichtjes in de doos verpakt?

15 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GECIJFERDHEID * Vlaamse gemiddelde = 280 * Absolute plaats in de rangschikking = 3 * Tussen de 2 de en 7 de plaats * Significant beter dan OESO- gem. (273) * Enkel Japan scoort significant beter Gem.St. fout Japan 2880,74 Finland 2820,71 Vlaanderen 2800,83 Nederland 2800,71 Zweden 2790,82 Noorwegen 2780,79 Denemarken 2780,73 Slowakije 2760,79 Tsjechië 2760,93 Oostenrijk 2750,88 Estland 2730,53 Duitsland 2721,00 OESO-gemiddelde 269 0,19 Australië 2680,95 Canada 2650,71 Rep. Cyprus 2650,79 Zuid-Korea 2630,69 V.K. (Eng./N-Ier.) 2621,07 Polen 2600,82 Ierland 2561,02 V.S.A. 2531,17 Italië 2471,06 Spanje 2460,62

16 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GECIJFERDHEID * 14% van de Vlaamse volwassenen presteert op niveau 1 of lager (= laaggecijferd) (=ongeveer personen) * 18% van de Vlaamse volwassenen presteert op niveau 4 of 5 (= hooggecijferd) (=ongeveer personen) VLAANDERENOESO-gem Niveau 5> 375 punten1,71,1 Niveau 4326 tot 375 punten16,211,7 Niveau 3276 tot 325 punten38,835,0 Niveau 2226 tot 275 punten29,233,4 Niveau 1176 tot 225 punten11,014,0 < niveau 1<176 punten3,14,8

17 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GECIJFERDHEID * De kloof tussen de zwaksten en de sterksten is 165 punten groot; dit is groter dan de kloof bij geletterdheid maar vergelijkbaar met de gecijferdheidskloof overheen de OESO-landen * De zwaksten presteren op niveau één van gecijferdheid (score bij percentiel 5 = 191, net als bij geletterdheid); de sterksten op niveau 4 (score bij percentiel 95 = 356)

18 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies GECIJFERDHEID * De kloof tussen de zwaksten en de sterksten is 165 punten groot; dit is groter dan de kloof bij geletterdheid maar vergelijkbaar met de gecijferdheidskloof overheen de OESO-landen * De zwaksten presteren op een niveau één van gecijferdheid (score bij percentiel 5 = 191, net als bij geletterdheid); de sterksten op niveau 4 (score bij percentiel 95 = 356)

19 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies PROBLEEMOPLOSSEN (in technologierijke omgevingen) “De vaardigheid om digitale technologie, communicatiemiddelen en netwerken te gebruiken om informatie te verzamelen en te evalueren, zodat men met anderen kan communiceren en praktische taken kan uitvoeren.” 4 geletterdheidsniveaus Niveau 3 > 340 punten Niveau tot 340 punten Niveau tot 290 punten < niveau 1<241 punten

20 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies PROBLEEMOPLOSSEN U wil bijhouden wie er wel en wie er niet zal komen. Orden de antwoorden die u tot dusver heeft gekregen.

21 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies PROBLEEMOPLOSSEN * Vlaamse gemiddelde = 281 * Absolute plaats in de rangschikking = 14 * Tussen de 9 de en 15 de plaats * Significant onder het OESO- gem. (283) * Enkel Estland, de Verenigde Staten, Ierland en Polen scoren significant zwakker Gem.St. fout Japan 2941,19 Finland 2890,83 Australië 2890,89 Zweden 2880,65 Noorwegen 2860,57 Nederland 2860,76 Oostenrijk 2840,74 OESO-gemiddelde 2830,21 Denemarken 2830,68 Tsjechië 2831,10 Zuid-Korea 2830,80 Duitsland 2831,04 Canada 2820,68 Slowakije 2810,82 Vlaanderen 2810,82 V.K. (Eng./N-Ier.) 2800,93 Estland 2781,01 V.S.A. 2771,15 Ierland 2771,01 Polen 2751,33

22 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies PROBLEEMOPLOSSEN * 19% van de Vlaamse volwassenen presteert onder niveau 1 en heeft dus een laag probleemoplossend vermogen (=ongeveer Vlamingen voor wie het oplossen van problemen in technologierijke omgevingen een uitdaging vormt) * 7% van de Vlaamse volwassenen behaalt het hoogste, derde niveau (=ongeveer personen). Dit is vergelijkbaar met het percentage overheen de OESO-landen VLAANDERENOESO-gem Niveau 3>340 punten7,37,6 Niveau 2291 tot 340 punten36,337,1 Niveau 1241 tot 290 punten37,738,9 < niveau 1<241 punten18,716,4

23 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies PROBLEEMOPLOSSEN * De kloof tussen de zwaksten en de sterksten bedraagt 134 punten; dit is kleiner dan de kloof bij de andere 2 PIAAC- domeinen, maar vergelijkbaar met de kloof binnen probleemoplossen overheen de OESO-landen (138 punten) * De zwaksten presteren onder niveau één (score bij percentiel 5 = 205) en significant slechter dan de laagpresteerders overheen de OESO-landen * De sterksten presteren op niveau 3 (score bij percentiel 95 = 348), wat vergelijkbaar is met het OESO-gemiddelde.

24 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies PROBLEEMOPLOSSEN * De kloof tussen de zwaksten en de sterksten bedraagt 134 punten; dit is kleiner dan de kloof bij de andere 2 PIAAC- domeinen, maar vergelijkbaar met de kloof binnen probleemoplossen overheen de OESO-landen (138 punten) * De zwaksten presteren onder niveau één van (score bij percentiel 5 = 205); de sterksten op niveau 3 (score bij percentiel 95 = 348)

25 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ONGELIJKHEID IN VAARDIGHEDEN PIAAC maakt het mogelijk om prestaties van volwassen te vergelijken volgens bepaalde socio-demografische kenmerken:  Opleidingsniveau  Sociaaleconomisch milieu (~ opleidingsniveau ouders)  Leeftijd  Migratie-achtergrond  Thuistaal  Tewerkstellingssituatie  Geslacht

26 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Sample sizes ranged from.. PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ONGELIJKHEID IN VAARDIGHEDEN - Geletterdheid Het grootste prestatieverschil bij geletterdheid komt voor tussen hoog- en laaggeschoolden: Vlaamse volwassenen met een diploma hoger dan secundair onderwijs scoren gemiddeld 60 punten hoger dan volwassenen zonder een diploma secundair onderwijs

27 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Sample sizes ranged from.. PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ONGELIJKHEID IN VAARDIGHEDEN - Geletterdheid Het percentage eerste generatie migranten dat op of onder niveau 1 scoort ligt in Vlaanderen hoger dan internationaal

28 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Sample sizes ranged from.. PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ONGELIJKHEID IN VAARDIGHEDEN - Gecijferdheid Bij gecijferdheid wordt het grootste prestatieverschil eveneens opgetekend tussen hoog- en laaggeschoolden en het verschil is zelfs groter dan bij geletterdheid. Ook het genderverschil is bij dit domein (drie maal) groter dan bij geletterdheid

29 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Sample sizes ranged from.. PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ONGELIJKHEID IN VAARDIGHEDEN - Gecijferdheid Het percentage hoogopgeleiden dat op de hoogste gecijferdheidsniveaus presteert, ligt in Vlaanderen 10% hoger dan internationaal

30 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Sample sizes ranged from.. PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ONGELIJKHEID IN VAARDIGHEDEN - Probleemoplossen Bij probleemoplossen komt het grootste prestatieverschil voor tussen de leeftijdsgroepen. Jongeren (16-24 jaar) presteren gemiddeld 46 punten hoger dan ouderen (55-65 jaar). Het prestatieverschil op basis van opleiding- niveau is 20 punten kleiner dan bij de andere domeinen.

31 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Sample sizes ranged from.. PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ONGELIJKHEID IN VAARDIGHEDEN - Probleemoplossen 40% van de Vlaamse 55- tot 65-jarigen scoort onder het eerste vaardigheidsniveau voor probleemoplossen.

32 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies MISMATCH (= in welke mate komen de kenmerken van volwassenen overeen met hetgeen ze nodig hebben om hun beroep naar behoren uit te oefenen) Horizontale mismatch (~ inhoudelijke overeenstemming tussen de opleiding van een persoon en zijn/haar beroep)  Wanneer de opleidingsrichting die men heeft gevolgd niet overeenstemt met de inhoud van de job die men uitoefent, is er sprake van horizontale mismatch. In Vlaanderen oefent bijna één op vier tewerkgestelden (38%) een beroep uit dat inhoudelijk gezien niet overeenstemt met de gevolgde opleiding.

33 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies MISMATCH (= in welke mate komen de kenmerken van volwassenen overeen met hetgeen ze nodig hebben om hun beroep naar behoren te uit te oefenen) Horizontale mismatch (~ inhoudelijke overeenstemming tussen de opleiding van een persoon en zijn/haar beroep. )  Wanneer de opleidingsrichting die men heeft gevolgd niet overeenstemt met de inhoud van de job die men uitoefent, is er sprake van horizontale mismatch. In Vlaanderen oefent bijna één op vier tewerkgestelden (38%) een beroep uit dat inhoudelijk gezien niet overeenstemt met de gevolgde opleiding.

34 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Verticale mismatch (~ opleidingsniveau)  Wanneer het opleidingsniveau van een persoon niet overeenstemt met het opleidingsniveau dat vereist is voor het beroep dat hij/zij uitoefent, spreekt men van een opleidingsmismatch.  Kan in 2 richtingen: overscholing en onderscholing In Vlaanderen oefent de grootste groep werkenden (ongeveer 72%) een beroep uit dat in overeenstemming is met zijn/haar opleidingsniveau

35 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Verticale mismatch (~ opleidingsniveau. )  Wanneer het opleidingsniveau van een persoon niet overeenstemt met het opleidingsniveau dat vereist is voor het beroep dat hij/zij uitoefent, spreekt men van een opleidingsmismatch.  Kan in 2 richtingen: overscholing en onderscholing In Vlaanderen oefent de grote groep werkenden (ongeveer 72%) een beroep uit dat in overeenstemming is met zijn/haar opleidingsniveau

36 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Verticale mismatch (~ vaardigheidsniveau)  Wanneer de vaardigheden waarover een persoon beschikt niet overeenstemmen met de competenties die vereist zijn voor het beroep dat hij/zij uitoefent  Kan in 2 richtingen: te vaardig en onvoldoende vaardig * In Vlaanderen oefent de grote groep werkenden (89% - 91%) een beroep uit dat in overeenstemming is met zijn/haar vaardigheidsniveau. * De groep die te vaardig is (overskilled), is bij elk domein groter dan de groep met onvoldoende vaardigheden; in totaal is ongeveer 7% van de Vlaamse werknemers overskilled.

37 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Sample sizes ranged from.. PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Verticale mismatch (~ vaardigheidsniveau. )  Wanneer de vaardigheden waarover een persoon beschikt niet overeenstemmen met de competenties die vereist zijn voor het beroep dat hij/zij uitoefent.  Kan in 2 richtingen: te vaardig en onvoldoende vaardig In Vlaanderen oefent de grote groep werkenden (89% - 91%) een beroep uit dat in overeenstemming is met zijn/haar vaardigheidsniveau ■ te vaardig (“overskilled”) ■ onvoldoende vaardig (“underskilled”)

38 Sample sizes ranged from.. PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies RISICOGROEPEN VOOR LAGE PRESTATIES (Laagpresteerders) Sterke samenhang van opleidingsniveau en migratiestatus (1ste gen.) Opleidingsniveau: Laaggeschoolden: sterk verhoog risico op laag vaardigheidsniveau Hooggeschoolden: verlaagd risico op laag vaardigheidsniveau Migratiestatus: 1ste generatie: sterk verhoogd risico op laag vaardigheidsniveau Sterke samenhang van leeftijd, vooral voor probleemoplossen Risico ouderen op laag vaardigheidsniveau is 420% hoger dan referentiegroep Gedeeltelijke samenhang met geslacht Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde

39 Sample sizes ranged from.. PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies RISICOGROEPEN VOOR LAGE PRESTATIES (Laagpresteerders) Sterke samenhang van opleidingsniveau en migratiestatus (1ste gen.) Opleidingsniveau: Laaggeschoolden: sterk verhoog risico op laag vaardigheidsniveau Hooggeschoolden: verlaagd risico op laag vaardigheidsniveau Migratiestatus: 1ste generatie: sterk verhoogd risico op laag vaardigheidsniveau Sterke samenhang van leeftijd, vooral voor probleemoplossen Risico ouderen op laag vaardigheidsniveau is 420% hoger dan referentiegroep Gedeeltelijke samenhang met geslacht Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde GeletterdheidGecijferdheid Probleem oplossen Geslacht (ref: vrouw) Man0%-40%-27% Leeftijd (ref: jaar) % -45% % +74% %+79%+96% %+114%+420% Opleiding (ref: diploma secundair onderwijs) Geen diploma secundair onderwijs+137%+145%+95% Diploma hoger dan secundair onderwijs-78%-79%-70% Migratie-achtergrond (ref: autochtoon) Migrant, 1ste generatie+282%+192%+158%

40 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ECONOMISCHE UITKOMSTEN Arbeidsmarktparticipatie Arbeidsmarktparticipatie = alle volwassenen die ofwel tewerkgesteld zijn ofwel actief op zoek zijn naar werk (actieven versus niet-actieven) * 1 jaar onderwijs = +19% waarschijnlijkheid participatie * Equivalente geletterdheidstoename= +5% waarschijnlijkheid participatie  Onderwijs blijkt een belangrijkere voorspeller voor arbeidsmarkt- participatie dan sleutelvaardigheden

41 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Arbeidsmarktparticipatie * 1 jaar onderwijs = +19% waarschijnlijkheid participatie * Equivalente geletterdheidstoename= +5% waarschijnlijkheid participatie  onderwijs blijkt een belangrijkere voorspeller voor arbeidsmarktparticipatie dan sleutelvaardigheden Verandering in de odds van arbeidsmarktparticipatie per jaar onderwijs en een equivalente geletterdheidstoename (in %).

42 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ECONOMISCHE UITKOMSTEN Tewerkstelling * 1 jaar onderwijs = +18% waarschijnlijkheid tewerkstelling * Equivalente geletterdheidstoename= +0% waarschijnlijkheid tewerkstelling  Onderwijs is een belangrijkere voorspeller voor tewerkstelling dan sleutelvaardigheden  Terwijl sleutelvaardigheden nog een rol speelden m.b.t. arbeids- marktparticipatie, is dit m.b.t. tewerkstelling niet meer het geval

43 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ECONOMISCHE UITKOMSTEN Tewerkstelling * 1 jaar onderwijs = +18% waarschijnlijkheid tewerkstelling * Equivalente geletterdheidstoename= +0% waarschijnlijkheid tewerkstelling  Onderwijs is ook een belangrijkere voorspeller voor tewerkstelling dan sleutelvaardigheden Verandering in de odds van tewerkstelling per jaar onderwijs en een equivalente geletterdheidstoename (in %).

44 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ECONOMISCHE UITKOMSTEN Loon * 1 jaar onderwijs = +5% toename uurloon * Equivalente geletterdheidstoename = +1% toename uurloon  Onderwijs is een belangrijkere voorspeller voor uurloon dan sleutelvaardigheden

45 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies ECONOMISCHE UITKOMSTEN Loon * 1 jaar onderwijs = +5% toename uurloon * Equivalente geletterdheidstoename = +1% toename uurloon  Onderwijs is ook een belangrijkere voorspeller voor uurloon dan sleutelvaardigheden Stijging in het uurloon per jaar onderwijs en een equivalente geletterdheidstoename (in %).

46 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies PROVINCIALE VERSCHILLEN Gemiddelde Vlaams-Brabant > Vlaams gemiddelde > Limburg

47 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies PROVINCIALE VERSCHILLEN Verdeling over vaardigheidsniveaus: Vlaams-Brabant: Minder laaggeletterden en –probleemoplossen Meer hooggeletterden en –gecijferden Limburg: Minder hooggeletterden en -gecijferden Wat is een mogelijke verklaring voor de betere prestatie van Vlaams- Brabant? 2 hypotheses: * Literacy related non-respons * Aantrekkingskracht Brussels Hoofdstedelijk Gewest  47% hooggeschoolden in VL-Br. (t.o.v %)

48 Rendement diploma secundair onderwijs: groep jarigen tegenover jarigen Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – rendement onderwijs Link onderwijs o.b.v. PIAAC niet evident  Rendementsanalyses impliceren opsplitsing in 2 cohortes

49 Rendement diploma secundair onderwijs: groep jarigen tegenover jarigen Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – rendement onderwijs Link onderwijs o.b.v. PIAAC niet evident  Rendementsanalyses impliceren opsplitsing in 2 cohortes 16- tot 19-jarigen

50 Rendement diploma secundair onderwijs: groep jarigen tegenover jarigen Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – rendement onderwijs Link onderwijs o.b.v. PIAAC niet evident  Rendementsanalyses impliceren opsplitsing in 2 cohortes 20- tot 65-jarigen

51 Rendement diploma hoger onderwijs: groep jarigen tegenover jarigen Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – rendement onderwijs Terwijl Vlaamse volwassenen met een diploma secundair onderwijs niet het niveau halen dat deze groep in andere landen bereikt, scoren Vlaamse volwassenen met een diploma universitair of hogeschool onderwijs internationaal bij de besten.

52 Rendement diploma hoger onderwijs: groep jarigen tegenover jarigen Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – rendement onderwijs Link onderwijs o.b.v. PIAAC niet evident  Rendementsanalyses impliceren opsplitsing in 2 cohortes 30- tot 65-jarigen

53 Rendement diploma beroepssecundair onderwijs: groep jarigen tegenover jarigen (en met uitsluiting van de groep “studenten”) Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – rendement onderwijs In alle landen presteren volwassenen die in het secundair onderwijs een algemeen vormende richting volgen hoger dan volwassenen uit een beroepsgeoriënteerde richting – dus ook in Vlaanderen Onderwijsvorm gevolgd in het secundair onderwijs Score 16- tot 29- jarigen Score 30- tot 65- jarigen ASO, TSO of KSO (algemeen vormend) BSO (beroepsgeoriënteerd)252248

54 Rendement diploma beroepssecundair onderwijs: groep jarigen tegenover jarigen (en met uitsluiting van de groep “studenten”) Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – rendement onderwijs Vlaamse volwassenen (beide leeftijdsgroepen) die in het secundair onderwijs een beroepsgeoriënteerde opleiding volgden halen de op één na laagste gemiddelde score in de internationale vergelijking; enkel in Spanje behaalt die groep eenzelfde laag gemiddelde.

55 Rendement diploma beroepssecundair onderwijs: groep jarigen tegenover jarigen (en met uitsluiting van de groep “studenten”) Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – rendement onderwijs Vlaamse volwassenen die in het secundair onderwijs een beroeps- georiënteerde opleiding volgden halen echter de op één na laagste gemiddelde score in de internationale vergelijking; enkel in Spanje behaalt die groep eenzelfde laag gemiddelde.

56 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – deelname aan volwassenonderwijs * In alle OESO-landen is deelname aan volwassenenonderwijs en/of training ingeburgerd, maar er zijn wel aanzienlijke verschillen tussen de landen. * Vlaanderen (48%) behoort samen met Oostenrijk, Tsjechië, Japan en Spanje tot de groep waar gemiddeld 40 tot 50% van de volwassenen in het afgelopen jaar deelnam aan een opleiding, cursus of bijscholing. * Toch blijft dergelijke deelname minder frequent dan overheen de OESO-landen.

57 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies VAARDIGHEIDSONTWIKKELING – deelname aan volwassenonderwijs * In alle OESO-landen is deelname aan volwassenenonderwijs en/of training ingeburgerd, maar wel met aanzienlijke verschillen tussen landen. * Vlaanderen behoort samen met Oostenrijk, Tsjechië, Japan en Spanje tot de groep waar gemiddeld 40 tot 50% van de volwassenen in het afgelopen jaar deelnam aan een opleiding, cursus of bijscholing. * Toch blijft dergelijke deelname minder frequent dat overheen de OESO-landen.

58 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Trends tussen IALS en PIAAC * Vergelijking overheen geletterdheidsonderzoeken is niet zomaar mogelijk PIAAC (2012)ALL ( )IALS ( ) Geletterdheid Geletterdheid (een combinatie van proza- en document- geletterdheid en herschaald) Prozageletterdheid Documentgeletterdheid Leescomponenten (bouwstenen van leesvaardigheid) Gecijferdheid Gecijferdheid Kwantitatieve geletterdheid Probleemoplossen in technologierijke omgevingen Probleemoplossen

59 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Trends tussen IALS en PIAAC De gemiddelde Vlaamse geletterdheidsprestatie veranderde niet significant tussen 1996 en 2011: zowel bij IALS (277 punten) als bij PIAAC (275 punten) ligt deze op de grens tussen het tweede en het derde vaardigheidsniveau. Ook de verdeling van de Vlaamse bevolking overheen de vaardigheidsniveaus veranderde niet tussen beide onderzoeken. Nog steeds bereikt 15% van de ondervraagden in PIAAC de benchmark van niveau 2 niet en is dus ook in 2011 één Vlaamse volwassene op 7 laaggeletterd.

60 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Trends tussen IALS en PIAAC WEL: opmerkelijke verschuivingen bij de leeftijdsgroepen en tewerkstellingscategorieën VLAANDEREN <25 jaar >54 jaar WERKEND WERK- ZOEKEND IALSPIAAC IALSPIAAC IALSPIAAC IALSPIAAC IALSPIAAC Niveau 4 & Niveau Niveau Niveau < niveau

61 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Trends tussen IALS en PIAAC Bevestiging van de toegenomen scholarisatie van de beroepsbevolking de groep zonder diploma secundair onderwijs daalde van 42,5% in 1996 naar 20,5% in 2011 toename van het percentage personen met een diploma secundair onderwijs en van het percentage met een diploma hoger dan secundair onderwijs van ongeveer 10% MAAR: significante daling van de prestaties van de laagst presterende volwassenen in de groepen met een diploma secundair onderwijs of hoger

62 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Trends tussen IALS en PIAAC

63 Sample sizes ranged from.. Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies Meer PIAAC-resultaten: Vlaams PIAAC-rapport “Vaardig genoeg voor de 21 ste eeuw? De eerste Vlaamse resultaten bij PIAAC” Downloaden via Internationale PIAAC-rapporten  Downloaden via

64 Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Vlor, 17 oktober 2013 Vaardig genoeg voor de 21 ste eeuw? Overzicht van de eerste Vlaamse resultaten bij PIAAC


Download ppt "Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Vlor, 17 oktober 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google