De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

11 december 2003emediation1 “De toekomst is begonnen” - zin en onzin van online mediation - Erik Roelvink advocaat/mediator/emediator.

Verwante presentaties


Presentatie over: "11 december 2003emediation1 “De toekomst is begonnen” - zin en onzin van online mediation - Erik Roelvink advocaat/mediator/emediator."— Transcript van de presentatie:

1 11 december 2003emediation1 “De toekomst is begonnen” - zin en onzin van online mediation - Erik Roelvink advocaat/mediator/emediator

2 11 december 2003emediation2 Vanaf 1986 werkzaam 1986 Bureau voor Rechtshulp 1989 advocaat De Haan Advocaten 1993 partner De Haan Advocaten 1996 managing-partner De Haan Advocaten 1999 mediator 2003 emediator Ruim 7000 conflicten

3 11 december 2003emediation3 Klassiek advocaat clientwederpartij

4 11 december 2003emediation4 Modern Advocaat clientwederpartij

5 11 december 2003emediation5 Advocaat/mediator clientclient

6 11 december 2003emediation6 client(en) Client(en) emediator

7 11 december 2003emediation7  Start *posities *belangen *win-win *relatie *mediation

8 11 december 2003emediation8  Problemen *onder woorden brengen *fysieke nabijheid *angst *ongelijkwaardigheid *duur

9 11 december 2003emediation9  Online mediation? *marktverkenning *internationale sites *partners *ondernemerschap en idealisme *doen

10 11 december 2003emediation10  Site *opening *teksten *kleuren *chatroom

11 11 december 2003emediation11  Het publiek *onbekend maakt onbemind *mediation-hype *zaken? *wetenschap *niche *toekomst :

12 11 december 2003emediation12 De jongste generatie groeit op met internet. Chatten en zijn voor deze generatie gewone, vaste onderdelen van het dagelijks leven. Tot de peuters pubers zijn zal ODR bekend moeten worden.

13 11 december 2003emediation13 Geschillen zijn van alle tijden. Voor jongeren zal het voor de hand liggen een geschil online te beslechten. Meegroeiend met de generatie zal het een plek moeten veroveren als een volwassen manier van conflictbeslechting

14 11 december 2003emediation14 De werkwijze Fase 1. Het geschil wordt aangemeld op de site Dit kan op twee manieren: 1. Eén partij meldt zich aan. a. Een partij meldt zich aan bij b. Door de emediator wordt contact gezocht met de andere partij(en) en verzocht aan te geven of men wil meewerken aan emediation. c- -Bij weigering van deelname wordt de emediation niet gestart en de partij die zich heeft aangemeld meegedeeld dat er geen emediation kan plaatsvinden; of - wanneer de andere partij zich bereid verklaart deel te nemen aan het emediationproces wordt dit meegedeeld aan de aanvrager en wordt het emediationproces gestart. 2. Beide partijen melden zich aan.

15 11 december 2003emediation15 De werkwijze Fase 2 Bij de start van het emediation-proces: - ontvangen partijen informatie over de emediator - de wijze waarop deze via emediation het proces zal begeleiden. - er zullen afspraken worden gemaakt over: o de duur van de emediation, o de termijnen van behandeling, o de wijze waarop de communicatie plaatsvindt, o de begeleiding van partijen, o de kosten e.d. Nadat deze afspraken over en weer zijn bevestigd, start de inhoudelijke behandeling van het emediation-proces. Van belang is en blijft dat partijen vrijwillig aan de emediation deelnemen en het te allen tijde kunnen stopzetten.

16 11 december 2003emediation16 De werkwijze Fase 3 Het geschil wordt in het emediation-proces inhoudelijk besproken. Alleen partijen en de mediator hebben via een beveiligde pagina toegang tot de sessie. In deze fase wordt uiteindelijk een oplossing voor het conflict gevonden door de partijen danwel komt men tot de conclusie dat het geschil niet kan worden opgelost. Fase 4 Partijen die een oplossing voor het geschil hebben gevonden, werken dit uit in een overeenkomst. Deze overeenkomst wordt door een onafhankelijke derde nagekeken. Een in de materie deskundige derde zal dus op verzoek van partijen de overeenkomst beoordelen zodat partijen niet achteraf met mogelijk vervelende consequenties worden geconfronteerd. Nadat partijen zich akkoord hebben verklaard en een onafhankelijke derde de inhoud heeft getoetst, wordt de emediation beëindigd.

17 11 december 2003emediation17  Enkele nadelen *gemak *geen fysiek contact *na te lezen *emoties *partij-assistentie

18 11 december 2003emediation18  Enkele voordelen *gemak *geen fysiek contact *na te lezen *emoties *partij-assistentie

19 11 december 2003emediation19  Toepassing -lange afstand; -spanninsnivo te hoog (ook voor mediator); -kleurloosheid van de vragen makkelijker; -bangerikken -thuisflinkerds -stiekemerds -onderzoekers -agressievelingen -criminelen -controlfreaks -doven -doofblinden -etc. etc.

20 11 december 2003emediation20  Toepassing *als onderdeel van -gesprek -onderhandeling -procedure -mediation -arbitrage -studieprogramma -etc. etc. *als emediationprocedure

21 11 december 2003emediation21  Goedkoper -geen reistijd -kortere omloopsnelheid -eigen afleiding -geen gebabbel -emediatior werkt harder -werktijd = betaling

22 11 december 2003emediation22  Doelgroep voor bekendheid -U -uw omgeving -conflict – ict (SGOA) -onderdeel mediation (ministerie, pilotgroepen, NMI) -opleidingen (mediationtrainingen) >e-mediation, waarom niet < (Bol, Lodder)

23 11 december 2003emediation23  bekend maakt bemind;  gemak dient de mens;  de toekomst is begonnen;  van klassiek advocaat tot zonnig emediator

24 11 december 2003emediation24


Download ppt "11 december 2003emediation1 “De toekomst is begonnen” - zin en onzin van online mediation - Erik Roelvink advocaat/mediator/emediator."

Verwante presentaties


Ads door Google