Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmma Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
1 Wetenschapsfilosofie: Domein van de feiten Hoorcollege 2.
3
2 Doel en opzet Falsificationisme in de Geesteswetenschappen Overzicht 1. Misverstanden 2. Concepten 3. Toepassingen
4
3 1. Misverstanden Hoe komen ze in de wereld? (en hoe raken we ze weer kwijt)?
5
4 C.P. Snow The two cultures and the scientific revolution. (1959)
6
5 Capriolen In vele stukjes. Efficiency Best fit
7
6 Ontegenzeggelijk succes
8
7 Identiteitscrisis Streven naar verwetenschappelijking Succes van de beta’s (kielzog: gamma’s) Maatschappelijke verantwoordelijkheid Methodenstrijd: Cultuuroverdracht (Bildungsideaal) Niet meer dan receptiedocumenten Kortom: waar moet het heen met de Geesteswetenschappen?
9
8 Stereotype visie Scientism Inductie: accumulatie door experiment Cijferfetisjisme
10
9 2. Concepten Poppers ideaal van de wetenschap
11
10 Karl Popper Methode: deductie Waarneming Problemen Kennis
12
11 Inductiesprong Van veel naar alle Onlogisch Psychologisch Reacties Scepticisme Irrationaliteit Mystiek David Hume
13
12 Theorie: Alle zwanen zijn wit Inductie
14
13 Theorie: Alle zwanen zijn wit Deductie
15
14 Waarneming Opdracht Schrijf op je wat je observeert. Observeer!!!
16
15 Waarneming
17
16...is theorie-gestuurd Observations, and even more so observational statements and statements of experimental results, are always interpretations of the facts observed: (…) they are interpretations in the light of theories. (LSD, p.107)
18
17 Kiezen tussen theorieën Criteria Informatiegehalte Robuust Maar... Theorie over alles? Herkomst?
19
18 1. Informatiegehalte Het gaat stormen. Het wordt een orkaan. Het wordt een orkaan categorie 4 of 5. Bij een watertemperatuur van 26+, ontstaan daar en zo laat, dan komt hij dan en dan, daar en daar aan land.
20
19 1. Informatiegehalte Mate waarin een theorie/voorspelling interessant correleert met risico op weerlegging.
21
20 2. Robuust “…a concise report evaluating the state (a certain time t) of the critical discussion of a theory, with respect to the way it solves its problems; its degree of testability; the severity of tests it has undergone; and the way it has stood up to these tests. [The degree of corroboration] is thus an evaluating report of past performance.” (OK, 18)
22
21 Maar...theorie over alles? Aantrekkingskracht: overal bevestiging Immunisering, tegenstander heeft last van Klassenbelang (Marxisme) Ongeanalyseerde verdringing (Psycho-analyse) Criterium: uitsluiting van bepaalde observatie.
23
22 Maar...herkomst? Droom LSD trip Tikken van breinaalden. Tip: Zoek de onenigheid
24
23 Verificatiecriterium? Positivist: Zin versus onzin Popper: Wetenschappelijke theorie versus niet-wetenschappelijke God bestaat Atomen Tectoniek Materiële aspect van licht
25
24 Waar te beginnen? Onze onwetendheid kent geen grenzen en is ontnuchterend. (…) Het kennen begint niet met waarnemingen of observaties of met het verzamelen van gegevens of feiten, maar het kennen begint met problemen. (LSW, 103/104)
26
25 Problemen centraal P1 TS EE P2 P1= initial problem TS = trial solution EE = Error elimination P2 = resulting situation (new problem) (OK)
27
26 Waardevrij? Praktische problemen Onderzoekers van Mars Partijdigheid Paradox Waarheidsliefde
28
27 Kennis Verisimilitude Woven web of guesses Xenophanes
29
28 Xenophanes The gods did not reveal, from the beginning, All things to us, but in the course of time Through seeking we may learn and know things better. But as for certain truth, no man has known it, Nor shall he know it, neither of the gods Nor yet of all the things of which I speak. For even if by chance he were to utter The final truth, he would himself not know it: For all is but a woven web of guesses. (Trans. K.P.)
30
29 Centrale ideeën Door kritiek groeit kennis Mens leert door fouten te maken Alle organismen zijn probleemoplossers Wetten zijn niet te bewijzen, maar wel te testen Zuivere observatie bestaat niet
31
30 3. Toepassing Hoever komen we met falsificationisme in de Geesteswetenschappen?
32
31 Toepassing Armoede Privé: sociale relaties Samenleving Letteren?
33
32 Toepassing Hoe meet je armoede? En is dat belangrijk? Kritiek Neveninkomsten Non-response Ervaring (Warfstermolen, Fr.)
34
33 Falsificatie in de Letteren Onverschil over empirisch gehalte Carroll over horror Rimmon-Kenan over lezers Verantwoordelijkheid Taakverdeling
35
34 Falsificatie in de Letteren Conceptueel Gombrich: Geschiedenis van de kunst als een eindeloze, en geleidelijke verandering van traditionele, schematische representatie, onder druk van nieuwe eisen. Fokkema: De (literaire) canon als matrix voor de oplossing van problemen.
36
35 Falsificatie in de Letteren Hands on Narrative comprehension (Graesser) Perceptie van personages (Hoorn & Konijn) Ethische effecten van literatuur (Hakemulder)
37
36 Oude theorie
38
37 Wat is literatuur? Claims over effecten zijn inherent Niet idiosyncratic, maar algemeen
39
38 Effecten? Katharsis Didactisch Laboratorium Reflectie over misstanden Mensenkennis De-automatisering
40
39 Slotwoord Our whole problem is to make the mistakes as fast as possible. John Archibald Wheeler
41
40 College 2. Domein van de feiten Bijlagen
42
41 Enkele verwijzingen Carroll, N. (1990). The philosophy of horror, or, paradoxes of the heart. New York: Routledge. Konijn, E. A., & Hoorn, J. F. (2005). Some like it bad. Testing a model for perceiving and experiencing fictional characters. Media Psychology, 7, 2, 107-144.Some like it bad. Testing a model for perceiving and experiencing fictional characters. Magee, B. (1973). Popper. London: Fontana. Popper, K.R. (1959). The logic of scientific discovery. London: Hutchinson. ----. (1963). Conjectures and refutations. The growth of scientific knowledge. New York: Routledge. ---. (1972). Objective knowledge. An evolutionary approach. Oxford: Oxford University Press. Rimmon-Kenan, S. (1983). Narrative fiction. Contemporary poetics. London: Methuen.
43
42 Meer leesstof Ruiter, F. (1994). Postmoderne Bildung. De culturele taak van de letterenstudie. In Jansen, Th. et al. De lezer als burger. Kampen: Kok Agora. Fokkema, D. & Ibsch, E. (1992). Argumenten tegen twee typen van wetenschap. In: Literatuurwetenschap en cultuuroverdracht. Coutinho: Muiderberg.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.