De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vrij lezen Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vrij lezen Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori."— Transcript van de presentatie:

1 Vrij lezen Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori

2 2 Programma Waarom aandacht voor lezen? Het doel van de aanpak Waarom Vrij lezen? De vijf stappen van de aanpak De cruciale factoren Inbeddingsmogelijkheden Vragen en informatie

3 3 Waarom aandacht voor lezen? 24 tot 17% van alle brugklassers heeft moeite met het zelfstandig lezen van teksten zonder taal geen zelfstandige kennisverwerving zonder taalvaardigheid geen diploma zonder taalvaardigheid geen sociale redzaamheid

4 4 Het doel van de aanpak Uitgangspunt is leerlingen te helpen achterhalen waar hun interesses liggen en hen vrij te laten in de keuze van het gelezene. Dat geeft leesplezier. Via het leesplezier wordt de leesmotivatie groter en worden er meer leeskilometers gemaakt. Meer leeskilometers resulteert in een vergrote woordkennis,een verbrede achtergrondkennis en een verbeterde leesvaardigheid.

5 Waarom Vrij Lezen? 1.Leesvaardigheid verbeteren door leeskilometers en leesplezier. 2.De boodschap overbrengen, lezen hoort erbij, voor je plezier en voor school. 3.Een positieve houding creëren t.a.v. lezen. 4.Een basis leggen voor het latere lezen voor de lijst e.d. 5

6 6 De vijf stappen van de aanpak 1) Interesses achterhalen en bepalen 2) Leesmateriaal kiezen 3) Ongestoord lezen 4) Individueel verwerken 5) Interacteren

7 7 De cruciale factoren 1)toegankelijkheid 2)aantrekkingskracht 3)bevorderlijke omgeving 4) aanmoediging 5) teamtraining 6) non-verantwoordelijkheid 7) vervolgactiviteiten 8) verspreide leestijd

8 8 Inbeddingsmogelijkheden 1. (deels) binnen NL 2. (deels) binnen een extra uur taal 3. (deels) binnen mentoruren 4. (deels) binnen de talen 5) als gehele school, als vast onderdeel van het jaarrooster In ieder geval: minimaal 2 x, liefst 3 x per week minimaal 30 minuten.

9 9 Vragen en informatie Vragen? Informatie? Lucia Fiori,

10 CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg BB Amersfoort Postbus BN Amersfoort T [033] F [033] E


Download ppt "Vrij lezen Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori."

Verwante presentaties


Ads door Google