De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Astma Medische aspecten Benauwdheid, ´piepen´, hoesten, slijmproductie Allergisch-factoren harige dieren Niet-allergisch factoren inspanning.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Astma Medische aspecten Benauwdheid, ´piepen´, hoesten, slijmproductie Allergisch-factoren harige dieren Niet-allergisch factoren inspanning."— Transcript van de presentatie:

1 Astma Medische aspecten Benauwdheid, ´piepen´, hoesten, slijmproductie Allergisch-factoren harige dieren Niet-allergisch factoren inspanning

2 Kinderen, astma en bewegen Psychosociale aspecten van astma Astma is levensbedreigend (angst) Astma is onberekenbaar (onveiligheid, onzekerheid) Astma is discontinue (afhankelijkheid) Astma is onzichtbaar (onbegrip, zich anders voelen)

3 Coping Zelfwaardering Waargenomenf ysieke competentie Fysieke competentie Kinderen, astma en bewegen Theoretisch model

4 Kinderen, astma en bewegen Coping “The cognitive and behavioral efforts made by the individual to master, tolerate or reduce stressful demands when a routine or automatic response is not available” ( Folkman & Lazarus ‘80) Omgaan met astma

5 “Competentie is de algemene vaardigheid om op effectieve wijze met de omgeving om te gaan” Kinderen, astma en bewegen competentie

6 –Gedrag (van kinderen) wordt bepaald door de intrinsieke, biologische behoefte om greep te houden op de omgeving (spel, exploratie, nieuwsgierigheid) –Positief resultaat (succes, effect) dat het gevolg is van eigen handelen, geeft gevoelens van efficiëntie, controle en plezier Competentie

7 Kinderen, astma en bewegen Doelstellingen / lijnen in het programma Verbetering uithoudingsvermogen Verbetering waargenomen fysieke competentie Aanleren copingvaardigheden tijdens bewegen

8 Inleiding les 1 – 2 Curatieve fase les 3 – 8 Lichaamsignalen, medicatie Preventieve fase les 9 – 20 Stappenplan Fase van zelfstandigheid les Bewegingsprogramma voor kinderen met astma

9 Stappenplan 1. Hoe gaat het? 2. Wat gaan we doen? 3. Moet ik maatregelen nemen? 4. Toepassen maatregelen 5. Evalueren van de maatregelen

10 Competentie Succeservaring bij bewegingsactiviteiten Kritische situaties

11

12 Warming-up Warm worden Kijken hoe het met mij gaat? Interval accent op ademhaling Voorkomen inspanningsbenauwdheid refractaire periode (ongevoelige periode) 2 uur geen benauwdheid

13 Resultaten Maximale aërobe capaciteit Endurance tijd Submaximale hartslag Waargenomen fysieke competentie [jongens] Coping met astma Angst voor astma

14 Bewegingsprogramma’s voor kinderen met astma Hoe nu verder?

15 Dagelijks leven en sportactiviteiten

16 Spel van kinderen Bailey et al. Med Sci Sports Exerc, 1995

17 Aërobe training Criteria »8 jaar en ouder »minimaal 20 minuten, »minimaal 2x per week »minimaal 4 weken »gerandomiseerd Uitkomst »690 studies »8 studies volgens criteria »226 kinderen Ram et al. Br J Sports Med 2000

18 Anaërobe inspanning Counil et al Ped Pulmonol 2001 Varray et al Science & Sports 1988 Boas et al J Asthma 1998 Counil et al MSSE 1996 Buttifant et al Ped Exerc Sci 1993 Varray et al Ped Exerc Sci 1993

19 ** Counil et al 2003 Anaërobe training

20 Aërobe/anaërobe training Inhoud 12 weken 2-3 maal per week minuten intensiteit aëroob: »> 60-85% HFmax intensiteit anaëroob: »maximaal / 90-95% maximum interval

21 Aërobe/anaërobe training Inhoud Zaal »spel, circuit, omgangsbanen Zwembad »zwemvormen, spel, omgangsbaan, aquajoggen/- fitness Buiten »fietsen, steppen, lopen Combinatie »triatlon

22 Klijn et al 2003

23

24 Exercise is not a complete protection of health, but protection of health is not complete without exercise Vuorii


Download ppt "Astma Medische aspecten Benauwdheid, ´piepen´, hoesten, slijmproductie Allergisch-factoren harige dieren Niet-allergisch factoren inspanning."

Verwante presentaties


Ads door Google