De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy."— Transcript van de presentatie:

1 CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy

2 Agenda les 5 Agenda Inleveren opdracht 1 en presentaties Stadia bij Belevenisconcepten Business case Belevenisconcept Presentaties opdracht 1 Afsluiting

3 Concurrentiepositie Prijs Het winnen van grondstoffen Het produceren van goederen Het leveren van diensten Het creëeren van belevenissen Progression of economic value, Pine & Gilmore

4 Een voorbeeld

5 Westin experience We gaan zo een filmpje bekijken over Westin hotel Daarna proberen we met zijn allen antwoord te geven op de volgende vragen: 1.Hoe creëert dit bedrijf een belevenisconcept?

6 Filmpje

7 Businesscase Bij ieder concept dien je je af te vragen welke waarde wordt toegevoegd en waar het geld mee wordt verdiend Dit geldt uiteraard ook voor belevenisconcepten

8 Vergelijk twee bedrijven uit de culinaire branche & Neem per bedrijf ruim 10 minuten de tijd Beantwoord voor de twee bedrijven de volgende vragen: Kosten Welke kosten maken beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Denk aan ruimte, machines, ingrediënten, personeel Opdracht Businesscase: tweetallen

9 Inkomsten (omzet) Welke inkomsten realiseren beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Zijn de inkomsten aan een maximum gebonden? Winst (= omzet minus kosten) Wat houdt het bedrijf over, als je kosten van inkomsten aftrekt? Hoeveel klanten moeten zij per dag hebben om quitte te draaien? (Break even point). Zijn sommige productcategorieën winstgevender dan andere? Concurrentie Welke klanten komen bij het bedrijf? Welke andere bedrijven bieden dezelfde diensten aan, en zijn zij daardoor ook concurrenten van Beddingtons en Febo? Bedrijfsrisico Welk bedrijf loopt het grootste risico failliet te gaan? Opdracht Businesscase

10 Drie generaties belevenisconcepten Generatie 1 : Volledige controle (regie) door bedrijf, Circustheater Tarzan

11 Drie generaties Generatie 2 : Co creatie, Lego Factory

12 Drie generaties Generatie 3 : Zelfsturing, Red Bull Music Academy

13 HHH, Bejing

14 Oefening Vorm een groepje en lees ook: 00ac71951a48c457.html 00ac71951a48c457.html Wat zijn de ingredienten waardoor HHH een belevenis is? 10 minuten uitwerken, 5 minuten bespreken

15 Co-creatie en beleving Hoe betrek je klant bij bedrijf (co creatie)? En hoe ben je als bedrijf in “gesprek” met de klant Denk ook aan alle mogelijk contactmomenten met de klant (brand touchpoints van vorig kwartaal)

16 Co-creatie en beleving

17

18 Oefening in groepje Lego en Co creatie -Bezoek o.a. -Waarom is dit een vorm van co-creatie? -Welk belang heeft Lego hierbij? -Welk belang heeft de klant hierbij? -Op welke manieren onderhoudt Lego de dialoog/contact met de klant? Tip gebruik het model van de brand touchpoints -15 minuten en 10 minuten bespreken

19 Afsluiting Vragen? Tot na de Kerst! 2d en 2e: Presentaties opdracht 1 op 5 januari! / Weet / Werkcollegeswww.Prospective.nl

20 Fijne kerstvakantie


Download ppt "CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy."

Verwante presentaties


Ads door Google