De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dutch National Foundation for Sustainable Higher Education Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs 3 oktober: Haagse Hogeschool.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dutch National Foundation for Sustainable Higher Education Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs 3 oktober: Haagse Hogeschool."— Transcript van de presentatie:

1 Dutch National Foundation for Sustainable Higher Education Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs 3 oktober: Haagse Hogeschool 4 oktober: HAS Den Bosch 9 oktober: Saxion, Deventer

2

3 Curriculum 20% duurzaam? 30% ? Het onderwijs als gebouw en als boom

4 B Onderwijs

5 B Curriculum B W

6 Verschenen: 2005 ISBN Verschenen: 2007 ISBN Auteur: Niko Roorda Uitgeverij: Wolters-Noordhoff Informatie:

7 Oefening: “Uw” duurzame ontwikkeling

8 Disciplinaire beroepscompetenties voor DO Voorbeelden: Manager: bedrijfscultuurverandering bewerkstelligen  MVO Docent: leerlingen maatschappelijk bewust maken Werktuigbouwkundige: LCA (levenscyclusanalyse) uitvoeren Bedrijfseconoom: duurzame investeringsanalyse opstellen Maatschappelijk werker: sociaal uitgeslotene herinvoeren in de samenleving

9 Algemene beroepscompetenties voor DO

10 Competentie V :Competentie E : Competentie S :Competentie T : Competentie I :Competentie A :

11 Algemene beroepscompetenties voor DO Competentie V : Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E : Competentie S :Competentie T : Competentie I :Competentie A :

12 Algemene beroepscompetenties voor DO Competentie V : Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E : Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S :Competentie T : Competentie I :Competentie A :

13 Algemene beroepscompetenties voor DO Competentie V : Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E : Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S : Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T : Competentie I :Competentie A :

14 Algemene beroepscompetenties voor DO Competentie V : Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E : Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S : Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T : Toekomstgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief. Competentie I :Competentie A :

15 Algemene beroepscompetenties voor DO Competentie V : Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E : Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S : Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T : Toekomstgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief. Competentie I : persoonlijke Inzet Een duurzame professional zet zich persoonlijk in voor duurzame ontwikkeling. Competentie A :

16 Algemene beroepscompetenties voor DO Competentie V : Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E : Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S : Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T : Toekomstgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief. Competentie I : persoonlijke Inzet Een duurzame professional zet zich persoonlijk in voor duurzame ontwikkeling. Competentie A : Actievaardigheid Een duurzame professional treedt besluitvaardig en handelingsbekwaam op. S1. Inter- en transdisciplinair samenwerken S2. Denken in systemen: in- en uitzoomen, beurtelings analytisch en holistisch denken S3. Innovatief, creatief, buiten kaders denken S4. Kringloop- en ketengericht denken S1. Inter- en transdisciplinair samenwerken S2. Denken in systemen: in- en uitzoomen, beurtelings analytisch en holistisch denken S3. Innovatief, creatief, buiten kaders denken S4. Kringloop- en ketengericht denken

17 Algemene beroepscompetenties voor DO Competentie V : Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E : Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S : Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T : Toekomstgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief. Competentie I : persoonlijke Inzet Een duurzame professional zet zich persoonlijk in voor duurzame ontwikkeling. Competentie A : Actievaardigheid Een duurzame professional treedt besluitvaardig en handelingsbekwaam op. E1. Waarden van zichzelf en van andere mensen en culturen herkennen en respecteren E2. Handelingsperspectieven van zichzelf en van andere mensen en culturen herkennen en respecteren E3. Luisteren naar meningen en emoties van anderen E4. Onderscheid maken tussen feiten, vermoedens en meningen E1. Waarden van zichzelf en van andere mensen en culturen herkennen en respecteren E2. Handelingsperspectieven van zichzelf en van andere mensen en culturen herkennen en respecteren E3. Luisteren naar meningen en emoties van anderen E4. Onderscheid maken tussen feiten, vermoedens en meningen

18 Expliciete eisen aan het project: Stakeholderanalyse maken In- en uitzoomen: zowel analytisch als holistisch kijken Toekomstoriëntatie maken, anticiperen Consequentiebereik en consequentieperiode bepalen van project en conclusies Mate van (on)zekerheid bepalen van informatie en conclusies Persoonlijk verantwoording afleggen voor eigen werk en conclusies Rapport achteraf bovendien beoordelen op: Respect voor waarden van zichzelf en anderen Niet-lineaire processen niet als lineair opgevat Onderscheid gemaakt tussen korte en lange termijn Voldoende rekening gehouden met gevolgen voor mensen en natuur Eigen geweten als maatstaf gehanteerd Checklist bij stages en afstuderen

19 Afstudeeropdracht: Nul-energiegebouw Voorbeelden van duurzame stages of afstudeeropdrachten uit de groep? Voorbeelden van duurzame stages of afstudeeropdrachten uit de groep?


Download ppt "Dutch National Foundation for Sustainable Higher Education Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs 3 oktober: Haagse Hogeschool."

Verwante presentaties


Ads door Google