De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma."— Transcript van de presentatie:

1 Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma

2 1.Van een interdisciplinair onderwijsmodel….. 2.Naar een transdisciplinair onderwijsmodel 3.Challenges Inhoud

3 Analysekader: duurzame ontwikkeling Werken aan en leren over complexe maatschappelijke vraagstukken Economische aspecten Ecologische aspecten Sociale aspecten Een democratische omgeving/participatieve processen Lange termijn visies Noord-Zuidverhoudingen

4 Praktisch: Het betreft een keuzemodule van15 ECTS 3 maanden fulltime of een half jaar half-time (indien studenten uit Benin participeren) Multidisciplinaire groepen Maximaal 8 studenten per groep 1. Van een interdisciplinair onderwijsmodel…..

5 in samenwerking (HBO-WO) ontwikkeld Fontys Hogescholen Van Hall Instituut Open Universiteit Technische Universiteit Delft UvA

6 Multidisciplinaire groepen/intercultureel Probleemgestuurd Praktijk georiënteerd Student georiënteerd / zelfstandig werken Docent als coach Geen/weinig colleges Beroepscompetenties Consultatie van stakeholders kenmerken

7 Aandacht voor het groepsproces Verhelderen van de relatie van de eigen discipline met het onderwerp Openstaan voor kennis, vaardigheden, normen van andere disciplines / stakeholders Opstellen P.L.P. Leren vergaderen/notuleren/interviewen aandacht voor het proces

8 Natuurcompensatieprogramma IJburg Opdrachtgever: Gem. Bureau IJburg A’dam Nationaal beleid aangaande achterstandswijken in Nederland Opdrachtgever: NIDO praktijkgericht

9 Monodisciplinair Conventionele kennisontwikkeling Interdisciplinair Multidisciplinare kennisontwikkeling Transdisciplinair Participatoire / interactieve kennisontwikkeling 2. Naar een transdisciplinair onderwijsmodel

10 transdisciplinair onderzoek “Transdisciplinair onderzoek is een nieuwe vorm van leren en probleemoplossen, dat samenwerking inhoudt tussen verschillende partijen in de samenleving waaronder de onderwijsinstelling zelf en dat gericht is op het aanpakken van complexe maatschappelijke problemen” Jacqueline Broerse VU

11 Onderzoek én implementatie Niet alleen consultatie van partijen, maar een interactief proces van probleem analyse, brainstorming, besluitvorming, planning en implementatie (participatie in het hele proces) methodische implicaties

12 Naast interviews ook andere interactieve methodes als focus groups, burgerpanels, brainstorm, consensus conferenties enz. Een goed gestructureerd en gefaciliteerd proces

13 Combinatie onderzoek en implementatie Onderwijsinstelling i.s.m. partners/stakeholders Wetenschappelijke kennis evenwaardig aan kennis van stakeholders Wederzijds leren Gericht op implementatie Studenten als kennismakelaar (‘ een gestructureerd proces’ ) een transdisciplinair onderwijsmodel

14 Doelstelling onderzoek: Toetsing van de reizen van twee touroperators naar natuurpark Foz do Iguaçu in Brazilië aan criteria van duurzaam toerisme casus: duurzaam toerisme

15 Opdrachtgever IUCN Opdracht IUCN: Aanbevelingen leveren voor Djoser, Kras stervakanties en de ANVR om hun aanbod duurzamer te maken. Expertise van UvA (duurzame ontwikkeling en methoden van onderzoek naar duurzame ontwikkeling) Expertise NHTV (duurzaam toerisme) Expertise van de Ambassade van Brazilië. stakeholders

16 Kennisverzameling en kennisdeling Interviews Tussentijdse presentaties aan alle stakeholders Forumdebat door stakeholders methodisch

17 fasen onderwijsmodel VoorafBepalen thema door opdrachtgever Week 1 Verkenning: kennismaking en colleges Week 2-6 Kennismaking onderwerp en PLP Week 7-19 Uitvoering onderzoek Week 20-22Presentatie en evaluatie

18 formats voor de student Persoonlijk Leer Plan Individueel onderzoeksvoorstel Onderzoeksvoorstel van de groep Evaluatierapport

19 tips Onderzoeksmethodieken Vergaderen (voorzitten, notuleren) Suggesties voor het schrijven van het onderzoeksrapport Praktische tips voor de eindrapportage Gebruik van visuele hulpmiddelen De beoordeling (60%inhoud; 30% samenwerking; 10%presentatie)

20 Inhoudelijk Relatie naar lopend onderzoek binnen de onderwijsinstelling versterken/leggen Meer litteratuur / colleges over het thema vooraf Van interviews naar interactieve methoden voor onderzoek voor d.o. Meer inhoudelijk sturing 3. Challenges

21 Relatie met stakeholders Gevoeligheden in de communicatie met bedrijfsleven e.a. stakeholders Elke informatiebron is gekleurd / belangen Rol studenten als kennismakelaar te hoog gegrepen Mogelijkheden voor implementatie bescheiden

22 Stichting DHO


Download ppt "Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma."

Verwante presentaties


Ads door Google