De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EBL: een woordeloze therapeutische aanpak Carine Heijligers, MA De La Salle, Boxtel Prof. dr. Anna M.T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "EBL: een woordeloze therapeutische aanpak Carine Heijligers, MA De La Salle, Boxtel Prof. dr. Anna M.T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen."— Transcript van de presentatie:

1 EBL: een woordeloze therapeutische aanpak Carine Heijligers, MA De La Salle, Boxtel Prof. dr. Anna M.T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen 1

2 Doelgroep Voor mensen bij wie woorden niet leiden tot gedragsverandering Specifiek uitgewerkt voor mensen met Licht Verstandelijk Beperkingen en gedragsproblemen 2

3 Opzet ∗ Uitgangspunten ∗ Theoretische basis ∗ Wat? ∗ Waarom? ∗ Hoe? ∗ Voorbeeldcasus (film Sören) ∗ Casussen/Situaties van publiek 3

4 Uitgangspunten 4

5 Theoretische basis ∗ Vermogen om meebewogen te zijn is basis voor hechtingsrelatie (Lorenz, 1935) ∗ Vermogen tot zelf- en interactionele synchronisatie is basis voor verandering (Condon, 1952/1975 e.v.a.) NB. Entrainmentverschijnselen zijn universeel in de levende en dode wereld (Huygens, 1666) 5

6 Wat? ∗ Ontwikkelen van interactiestructuren ∗ Afstemming (0-1 jaar) ∗ Beurtwisseling (1-2 jaar) ∗ Uitwisseling (2-3 jaar) ∗ Speldialoog (3-4 jaar) ∗ Taak/Thema (4-5 jaar) 6

7 Afstemming In elkaars ritme hetzelfde doen met ritmische pauzes 7

8 Beurtwisseling In elkaars ritme en na elkaar hetzelfde doen met ritmische pauzes 8

9 Uitwisseling In de beurtwisseling een variatie toepassen 9

10 Waarom? 10 ∗ Kinderen met LVB hebben vaak problemen in de afstemming en/of de beurtwisseling. ∗ Elke vorige interactiestructuur is voorwaardelijk voor de volgende. ∗ Zonder een goede afstemming en beurtwisseling is samen spelen en taken uitvoeren erg lastig. ∗ Cognitie krijgt pas een kans bij een goede basis.

11 Hoe? ∗ In de wereld van de cliënt stappen door aan te sluiten bij de eigen beweging van de cliënt. ∗ Door kleine variaties aan te brengen kan de cliënt uitgenodigd worden om iets te laten ontstaan. 11


Download ppt "EBL: een woordeloze therapeutische aanpak Carine Heijligers, MA De La Salle, Boxtel Prof. dr. Anna M.T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen."

Verwante presentaties


Ads door Google