De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Managen van de doorstroom Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4 verzuim in de hand.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Managen van de doorstroom Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4 verzuim in de hand."— Transcript van de presentatie:

1 managen van de doorstroom Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf verzuim in de hand

2 regelgeving uit ARBOWET formuleren van ziekteverzuimbeleid melden bij UWV: eerste ziekte dag hersteldatum re-integratiedossier Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

3 ziekteverzuimbeleid medewerkers informeren wat te doen bij ziekte ziekteverzuimgegevens registreren ongevallen die leiden tot ziekteverzuim registreren geregistreerde ziekteverzuimgegevens analyseren en indien nodig beleid bijstellen voldoen aan de re-integratieverplichtingen Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

4 soorten ziekteverzuim lang en kort ziekteverzuim werkgerelateerd en niet- werkgerelateerd ziekteverzuim lichamelijke en niet-lichamelijke ziekte extern en intern arbeidsverzuim Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

5 wit ziekteverzuim, De medewerker is echt ziek grijs ziekteverzuim De medewerker meldt zich ziek met een moeilijk aantoonbare ziekte zwart ziekteverzuim. De medewerker is niet ziek; hij spijbelt. extern ziekteverzuim Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

6 oorzaken verzuim persoons- gebonden verzuim- noodzaak verzuim- behoefte verzuim- gelegenheid werk- gebonden arbeids- omstandigheden arbeids- inhoud

7 verzuimdrempel de ernst van een ziekte medische en maatschappelijke normen die men hanteert bij het “thuisblijven” de omgeving (rol van familie, arts, collega’s, enzovoort) de verbondenheid met de organisatie de manier waarop en bij wie de werknemer het ziekteverzuim moet melden Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

8 omgaan met verzuim verzuimduur heeft invloed op de personeels-/werkplanning regelgeving uit WULBZ verzuimbeleid wel of niet uitbesteden protocol naleven verzuimregistratie Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

9 ziekteverzuim detailhandel Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

10 verzuimgesprekken ( telefonisch ) ziekmeldingsgesprek kort-frequent-verzuimgesprek langdurig verzuimgesprek rondetafelgesprek hervattingsgesprek Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

11 langdurig verzuimgesprek Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf tonen van belangstelling opsporen van oorzaken zoeken naar mogelijke oplossingen onderzoeken van de mogelijkheden om het werk gedeeltelijk te hervatten houden van contact tussen de medewerker en de organisatie.

12 gesprekstips doel van het gesprek moet duidelijk zijn confrontatie met ziekteverzuim- gegevens op basis van feiten medewerker attenderen op mogelijke hulp bij privéproblemen van maatschappelijk werk, gezinszorg, enzovoort Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

13 tips ziekmelden medewerker vooraf duidelijk maken welke vragen door de leidinggevende bij een ziekmelding gesteld worden medewerker zichzelf (telefonisch) laten ziek melden bij de direct leidinggevende voor een bepaald tijdstip. bespreken welke actie de medewerker gaat ondernemen om te werken aan het herstel Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

14 tips ziekmelden inzicht krijgen in de te verwachten verzuimperiode. bespreken welke werkzaamheden door de ziekte van de medewerker niet of door iemand anders gedaan moeten worden afspreken wie contact opneemt, wanneer en op welke manier. Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4

15 begeleidingstips bezoek en reden daarvan aankondigen bezoek is geen controlebezoek ziek personeel volwassen behandelen gesprek moet gaan over ziekte langdurig ziek personeel vaker bezoeken Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4


Download ppt "Managen van de doorstroom Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf 7.7.4 verzuim in de hand."

Verwante presentaties


Ads door Google