De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker."— Transcript van de presentatie:

1 27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker

2 Vernieuwende handboeken voor het geschiedenisonderwijs
Datum Vernieuwende handboeken voor het geschiedenisonderwijs 2e en 3e graad aso

3 Overzicht Ontstaan en resultaat Concept Didactische ondersteuning
Troeven De methode in vogelvlucht

4 Ontstaan Passages is het resultaat van een intense samenwerking tussen: Auteurs Een team van experts Een leerkrachtengroep

5 Ontstaan De auteurs: Historici verbonden aan de K.U.Leuven
Greet Draye (3e gr deel 1,2,3 / 3e j De middeleeuwen) Marleen Brock (3e gr deel 3 / 3e j De middeleeuwen) Camille Creyghton (3e gr deel 1,2) Sarah Verhaegen (3e gr deel 2)

6 Ontstaan Het team van experts:
Wetenschappelijke commissie van academische historici: integratie nieuwste wetenschappelijke inzichten Prof. dr. Marnix Beyen (UA) Prof. dr. Idesbald Goddeeris (KUL) Prof. dr. Yves Segers (ICAG-KUL) Prof. dr. Henk de Smaele (UA)

7 Ontstaan Het team van experts:
Wetenschappelijke commissie van academische historici: Prof. dr. Tom Verschaffel (KUL) Prof. dr. Tim Soens (UA) Prof. dr. Thérèse de Hemptinne (UGent) Prof. dr. Anne-Laure Van Bruaene (UGent) Prof. dr. Brigitte Meijns (KUL)

8 Ontstaan Leerkrachtengroep:
Leerkrachten geschiedenis uit verschillende scholen en netten: Bijzondere aandacht voor de behoeftes van de lespraktijk Els Conix (Ursulinen Mechelen) Marit Gypen (Het Atheneum Vilvoorde) Anne Kohlbacher (BIM-SEM Mechelen) Koen Lagae (Sint-Pieterscollege Jette)

9 Ontstaan Leerkrachtengroep:
Leerkrachten geschiedenis uit verschillende scholen en netten: Guy Putseys (SALCO Haasrode) Stijn van Kessel (Lyceum Antwerpen) Sara van Gucht (SJB Westmalle) Hannes Deryckere (Sint-Godelieve Lennik) Leen Bockaert (Hagelstein Sint-Katelijne-Waver)

10 Resultaat Passages 3e graad Passages 3e jaar
Deel 1: De negentiende eeuw: Deel 2: Het interbellum en de Tweede Wereldoorlog: Deel 3: Na de Tweede Wereldoorlog: Passages 3e jaar De middeleeuwen: Bruikbaar in de verschillende netten

11 Handboek De middeleeuwen: 500-1500

12 Concept Centrale plaats voor het verhaal Thematische opbouw
Aansluiting bij recent wetenschappelijk onderzoek Bronnenmateriaal Niet-westerse samenlevingen Onderzoekshoofdstukken Begripshistorische aanpak Historisch denken

13 Concept: centrale plaats voor het verhaal
Toegankelijke, prettig leesbare tekst Narratieve aanpak om verbeelding te prikkelen Aanscherpen talige competenties van de leerlingen Heldere lay-out: uitgebreide leestekst staat centraal

14 Concept: centrale plaats voor het verhaal

15 Concept: thematische opbouw
Het handboek is opgebouwd rond vijf thema’s: Volk en macht Individu en gemeenschap Natuur Arbeid Oorlog

16 Concept: thematische opbouw – vb. thema

17 Concept: thematische opbouw
De middeleeuwen beslaan een lange periode: Overzicht wordt bewaard a.h.v. een tijdbalk

18

19 Concept: thematische opbouw
De middeleeuwen beslaan een lange periode: Overzicht wordt bewaard a.h.v. een tijdbalk Het boek start met een proloog: die doorloopt de middeleeuwen a.h.v. veranderingen in het landschap

20 Concept: thematische opbouw

21

22 Concept: thematische opbouw
Per thema: chronologische volgorde: leerlingen doorlopen vijfmaal dezelfde historische periode, telkens vanuit een andere invalshoek Geen traditionele scheidslijnen tussen politieke, economische, culturele en sociale geschiedenis

23 Concept: thematische opbouw
Kruisverwijzingen tussen hoofdstukken en thema’s: Verbanden tussen historische fenomenen worden duidelijk Eigen traject uitstippelen of chronologisch

24

25 Concept: aansluiting bij recent wetenschappelijk onderzoek
Nieuwe onderwerpen, bijvoorbeeld het landschap in de middeleeuwen Onderwerpen worden anders bekeken, en clichés en stereotiepen doorprikt; de vroegmiddeleeuwse landbouw was bijvoorbeeld niet primitief Jongeren krijgen inzicht in hoe historici werken en maken kennis met het historisch debat

26

27 Concept: bronnenmateriaal
Vernieuwende selectie van bronnen, citaten en cijfers uit de recente historische literatuur Beeldmateriaal van uitzonderlijke kwaliteit dat het leven in de middeleeuwen voor de leerlingen tastbaar maakt Bronnen zijn vertaald of hertaald Referenties bij al het bronnenmateriaal Heldere kaarten

28

29

30 Concept: niet-westerse samenlevingen
Arabische samenleving

31 Concept: onderzoekshoofdstukken
Kritisch omgaan met: Verschillende soorten bronnen Literatuur Actuele verschijningsvormen van geschiedenis (historische film, erfgoed) Individueel, kleine groep, klas

32

33

34

35 Concept: begripshistorische aanpak
Aandacht voor begripsgeschiedenis Gelaagdheid en veranderlijkheid van de betekenis van begrippen leren aanvoelen Voorbeelden: ‘staat’, ‘tijd’, ‘kunst’, ‘wetenschap’ Begrippenregister

36

37

38 Concept: begripshistorische aanpak

39 Concept: historisch denken
De leerlingen aanzetten tot historisch denken De liefde voor geschiedenis overbrengen

40 Didactische ondersteuning
Optimale begeleiding: Korte leesteksten en hoofdstukken Raakpunten met de leefwereld van de leerlingen van het 3e jaar De geschiedenis van concreet naar abstract Ondersteuning in het boek: Tijdbalk Bibliografie Personenregister Begrippenregister

41 Didactische ondersteuning
Beveiligd via knooppunt Mogelijke jaarplanning Didactische ondersteuning bij elk hoofdstuk Verwerkingsvragen bij verhalende hoofdstukken Achtergrondinformatie en opdrachten bij de bronnen Extra lesmateriaal

42 Didactische ondersteuning
Antwoorden op de vragen uit de onderzoekshoofdstukken Schema als mogelijke kapstok voor samenvattingen Bordboek Vervangt een gedrukte handleiding

43 Troeven Prettig leesbare en begrijpelijke teksten
Heldere lay-out en duidelijke structuur Aandacht voor de chronologie a.h.v. tijdbalk Kruisverwijzingen tussen hoofdstukken Keuzevrijheid: mogelijkheid tot uitwerken van eigen traject Onderzoekshoofdstukken over intrigerende kwesties Begripshistorische aanpak

44

45

46 De methode in vogelvlucht
3e jaar Handboek De middeleeuwen: € 24,95 Webabonnement (per school/per schooljaar) € 75,00 3e graad Handboek De negentiende eeuw : € 26,00 Handboek Het interbellum en WO II: € 16,50 Handboek Na WO II: € 16,50 Webabonnement (per school/per schooljaar) € 95,00

47 Contact Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze pedagogisch afgevaardigden: Steven Vlieghe Oost- en West-Vlaanderen, postnummers 1500 t.e.m. 1790 Tel. 0499 51 02 77         Martine Vanzurpele Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant (uitgezonderd postnummers 1500 t.e.m. 1790), arrondissement Brussel Tel. 0478 27 51 12        

48 27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker


Download ppt "27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker."

Verwante presentaties


Ads door Google