De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DEMO Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DEMO Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen."— Transcript van de presentatie:

1 DEMO Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen

2 D ynamic E ssential M odelling of O rganisations Oorspronkelijk……

3 Nieuwe betekenis D esign & E ngineering M ethodology of O rganisations

4 Uitgangspunten DEMO filosofie n Actietheorie : organisatie is een netwerk van actoren die afspraken maken op grond waarvan zij met elkaar samenwerken n Interacties tussen actoren vormen de kern van de bedrijfsprocessen n Alleen actoren zijn resultaatverantwoordelijk; informatiesystemen dus nooit

5 n Anders dan als in de procesindustrie dienen de actoren in de dienst- verleningsketen vraag en aanbod telkens opnieuw op elkaar af te stemmen. n Het dienstverleningsproces is dus eigenlijk één groot afstemmingsproces

6 “Communicatie is de draad waarvan organisaties worden geweven”

7 Abstractieniveaus organisatie Essentieel (“de business”) Informationeel Documenteel

8 Abstractieniveaus organisatie NiveauElementenActiviteitRol Essentieel Subjecten die een rol vervullen (actoren) Onderhandelen over te nemen acties en produceren van resultaten Zijn bevoegd en voeren taken uit Informa- tioneel Processoren (mensen of apparaten) Informatie genereren uitwisselen, en bewaren Ondersteunen essentieel Docu- menteel Operatoren (mensen of apparaten) Documenten produceren,op bergen,vernieti gen Ondersteunen informationeel

9 n Bedrijfsproces = aaneenschakeling van communicatieve acties van actoren

10 Transactieconcept in DEMO verzoekbelofte executieverklaring aanvaarding I: E: Opdracht fase Executie fase Resultaat fase I: initiatorE: executeur VERZOCHTBELOOFDVERKLAARDAANVAARD

11 vragen actie gevraagd toezeggen actie/resultaat toegezegd aanvaarden resultaat aanvaard verklaren resultaat verklaard “to connect people in action” actie- en resultaat- gericht modelleren van bedrijfsprocessen ModulOr

12 Actoren : n Klanten n Afdelingen n Management n Teams n Businessunits n Filialen n …..etc Transacties Representatie in communicatie- diagram

13 Communicatiediagram

14 = toestandsovergang/transitie Actoren = activiteit Procesdiagram

15

16 Voorbeeld n Proces huurincasso woningcorporatie

17 Internet n n


Download ppt "DEMO Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen."

Verwante presentaties


Ads door Google