De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Brand design 2 5 september 2005. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, 2003. Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Brand design 2 5 september 2005. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, 2003. Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL."— Transcript van de presentatie:

1 Brand design 2 5 september 2005

2 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit

3 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit IJsbergmodel Omgeving Gedrag Bekwaamheid Afwegingen Vaardigheden Kennis Overtuigingen & waarden Identificeren & doel

4 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Insights en de Jungiaanse psychologie

5 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Perception Perceptie – we kunnen het oneens zijn en toch allebei gelijk hebben. “Al onze kennis komt voort uit percepties.” – Leonardo da Vinci

6 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Perception “We see the world not as it is, but as we are” Stephen Covey

7 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit

8 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit De vier ‘Humeuren’ Hippocrates 500 v.C. Melancholisch houden van orde en netheid gevoelig voor stemmingswisselingen Cholerisch Lijken geboren leiders te zijn Komen hard en zakelijk over observeren vanaf de zijlijn inschikkelijk Flegmatisch extravert, optimistisch houden van gezelligheid Sanguinisch

9 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit De Insightskleuren Positief, daadkrachtig, vastberaden, assertief Vrolijk, opbeurend, bezield, monter Stil, rustig, kalmerend, verzorgend Onbevooroordeeld, objectief, afstandelijk Helder Blauw Zacht Groen Stralend Geel Vurig Rood

10 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit De vier Insightskleuren

11 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit De vier Insightskleuren COLS 3.1 veilig sterk persoonlijk waardensysteem attent Zacht Groen Helder Blauw gedetailleerd gestructureerd realistisch Vurig Rood groots scherp uitdagend verbeeldingskracht gepassioneerd grote dromen Stralend Geel

12 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit

13 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Kleurrijke uitspraken Ik doe het… NU Ik doe het… SAMEN Ik doe het… MET ZORG Ik doe het.. JUIST

14 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit De vier Insightskleuren Op een goede dag … Competitief Veeleisend Vastberaden Wilskrachtig Doelbewust Gedreven Gezellig Dynamisch Visionair Enthousiast Overtuigend Expressief Zorgzaam Bemoedigend Harmonieus Geduldig Ontspannen Vriendelijk Voorzichtig Nauwkeurig Weloverwogen Onderzoekend Formeel Analytisch

15 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Noem eens 4 BN-ers en noteer hun belangrijkste sterke punt, gerelateerd aan hun dominante kleur NAAMSTERK PUNT BN-er 1  BN-er 2  BN-er 3  BN-er 4 

16 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Beroemde / beruchte mensen Harry S. TrumanAmerikaanse presidentVurig Rood Margaret ThatcherEngelse premierVurig Rood Alexander de GroteVeroveraarVurig Rood Donald DuckTekenfilmfiguurStralend Geel Ronald ReaganAmerikaanse presidentStralend Geel William Cullen BryantDichterStralend Geel Mahatma GhandiPolitiek hervormerZacht Groen ET The Extra TerrestrialBuitenaards wezenZacht Groen A.A. MilneSchrijver van Winnie The Pooh Zacht Groen C.G. JungZwitsers pyscholoogHelder Blauw Sir Isaac NewtonWetenschapperHelder Blauw Inspecteur ColomboTV-/filmpersonageHelder Blauw

17 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit De vier Insightskleuren Op een slechte dag … Agressief Controlerend Drammerig Dominant Intolerant Opgewonden Chaotisch Indiscreet Pronkerig Overhaast Gedwee Vlak Traag Afhankelijk Koppig Pietluttig Besluiteloos Argwanend Koud Afstandelijk

18 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit True or false Vertel eens 3 korte verhaaltjes over jezelf. Vertel 2 waarheden en 1 leugen en probeer dit vanuit de kleuren te doen.

19 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Jungs bewustzijnsinstellingen INTROVERSIE EXTRAVERSIE 20

20 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit 20 INTROVERSIE EXTRAVERSIE Spraakzaam Betrokken Gezellig Stralend middelpunt Uitgesproken Recht-door-zee Actiegericht Verbreding Naar buiten gericht INTROVERSIE Rustig Opmerkzaam Bedachtzaam Intiem Gereserveerd Voorzichtig Beschouwend Diepgang Naar binnen gericht Jungs bewustzijnsinstellingen: Introversie & Extraversie Hoe uiten wij onze energie?

21 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Formeel Afstandelijk Prestatiegericht Onpersoonlijk Objectief Correct Informeel Attent Zorgzaam Persoonlijk Betrokken Flexibel Taakgericht Relatiegericht VOELEN DENKEN Jungs rationele functies: Denken & Voelen

22 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Jungs Voorkeuren en de Insightskleuren (LG02-1.4) 20 Helder Blauw Helder Blauw staat voor de combinatie van de voorkeuren voor Introversie en Denken. De stijl van Blauw is taakgericht, kalm onder druk, bedachtzaam en objectief. Zacht Groen Zacht Groen staat voor de combinatie van de voorkeuren voor Introversie en Voelen. De aanpak van Groen wordt gekenmerkt door een voorkeur voor diepgang, beschouwing, harmonie en consensus. Stralend Geel Stralend Geel staat voor de combinatie van de voorkeuren voor Extraversie en Voelen. Geel is voorkomend en sociaal en weet dit te koppelen aan actie en vermaak. Vurig Rood Vurig Rood staat voor de combinatie van de voorkeuren voor Extraversie en Denken. Rood is zeer actief, werkt graag samen met anderen en denkt en handelt vanuit logica en feiten.

23 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Oefening – De sneeuwpop “Schrijf iets over een sneeuwpop. Geen vragen. U hebt 5 minuten de tijd. De tijd gaat NU in!”

24 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Oefening – De sneeuwpop Mensen met een voorkeur voor GEWAARWORDEN noteren hier vaak aanwijzingen over hoe je een sneeuwpop moet maken, of een beschrijving of verhaal over een specifieke sneeuwpop die ze zelf ooit gemaakt hebben. Mensen met een voorkeur voor INTUITIE beginnen hier vaak met “Er was een sneeuwpop en hij heette…”

25 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit 20 GEWAARWORDEN INTUITIE Jungs irrationele functies: Gewaarworden & Intuïtie INTUITIE Globaal Conceptueel Inspiratie Abstract Algemeen Indirect Verbeeldingskracht & focus op toekomst- mogelijkheden GEWAARWORDEN Specifiek Praktisch Precies Feitelijk Zekerheid zoekend Standvastig Realisme & focus op het hier en nu

26 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit

27 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Jungs irrationele functies: Gewaarworden & Intuïtie (LG02-1.5) Gewaarworden en Intuïtie zien we in specifieke gebieden van het Wiel. In tegenstelling tot de ‘rationele functies’ zijn ze echter over het hele wiel verspreid. Gewaarworden en Intuïtie komen bij alle kleuren voor, evenals in combinatie met alle andere psychologische voorkeuren. Uit recent onderzoek blijkt echter dat Intuïtie het meeste voorkomt in combinatie met Extraversie en dat Gewaarworden het meeste voorkomt in combinatie met Introversie. Maar kun je introvert én intuïtief tegelijk zijn? JA! Kun je extravert zijn en zintuiglijk waarnemen? JA!

28 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit De grafieken van uw voorkeuren Sla de pagina getiteld Jungiaanse Voorkeuren uit uw Profiel erop na. Deze staafdiagrammen geven uw antwoorden van de Vragenlijst weer en het verband tussen de wijze waarop u deze voorkeuren aanwendt: Introversie en Extraversie, Denken en Voelen, Gewaarworden & Intuïtie. Deze voorkeuren vormen de hoekstenen van het Insightssysteem

29 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Uw voorkeursstroom Neem uw Profiel erbij en bekijk uw positie op het Insightswiel Bekijk ook de pagina getiteld Insights Kleurendynamica U ziet drie staafdiagrammen: Links boven, rechts boven en één in het midden

30 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Uw voorkeursstroom Grafiek I – De Bewuste Persona Dat onderdeel van de persoonlijkheid waar de innerlijke en de uiterlijke belevingswereld elkaar ontmoeten. De interacties tussen wie we zijn en wie we denken te moeten zijn of zouden willen zijn. De ‘Persona’ was een masker dat acteurs uit het Oude Griekenland droegen om het karakter van hun personage uit te beelden.

31 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Uw voorkeursstroom Grafiek II – De Minder Bewuste Persona Uw meer instinctieve zelf. Wie u bent als u niet nadenkt over uw houding of over uw presentatie. Het Minder Bewuste Zelf - zoals u ‘s avonds op de bank ligt

32 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit Uw voorkeursstroom De Voorkeursstroom (de middelste grafiek) De mate waarin de publieke persona (zoals u uzelf ziet) (Grafiek I) u als het ware wegtrekt van uw meer instinctieve zelf (Grafiek II) Laat zien welke voorkeuren op dit moment een grote of juist kleine impact hebben op uw werkstijl “We kunnen wel kleuren zien, maar geen golflengten.” - Carl G. Jung

33 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken. Insights Igniting Corporate Spirit De kleuren en types op het Insightswiel


Download ppt "Brand design 2 5 september 2005. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, 2003. Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL."

Verwante presentaties


Ads door Google