De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 De “ondernemende oudere” kiest voor inhoud en kwaliteit, ook voor bewegen.. Dit vraagt om innovatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 De “ondernemende oudere” kiest voor inhoud en kwaliteit, ook voor bewegen.. Dit vraagt om innovatie."— Transcript van de presentatie:

1 1 De “ondernemende oudere” kiest voor inhoud en kwaliteit, ook voor bewegen.. Dit vraagt om innovatie

2 2 Maatschappelijke ontwikkelingen De vergrijzing zet door. De leeftijdscategorie van 50 jaar en ouder wordt steeds groter

3 3 Vergrijzing maar geen ontgroening >

4 4 36% 41% 31% 41%

5 5 Maatschappelijke ontwikkelingen De vergrijzing zet door. De leeftijdscategorie van 50 jaar en ouder wordt steeds groter Ouderen bewegen te weinig.

6 6 Sportdeelname naar leeftijd (in %) ,687,991, ,783,886, ,976,474, ,662,263, ,739,047, ,623,434,5

7 7

8 8 Maatschappelijke ontwikkelingen De vergrijzing zet door. De leeftijdscategorie van 50 jaar en ouder wordt steeds groter Ouderen bewegen te weinig. Gebrek aan sport en beweging is slecht voor mensen zelf, voor bedrijven en instellingen en de samenleving als geheel: gezondheid, sociale integratie.

9 9 Maatschappelijke ontwikkelingen De vergrijzing zet door. De leeftijdscategorie van 50 jaar en ouder wordt steeds groter Ouderen bewegen te weinig. Gebrek aan sport en beweging is slecht voor mensen zelf, voor bedrijven en instellingen en samenleving als geheel: gezondheid, sociale integratie. Stimuleren tot sport en beweging is een vorm van preventie: vermindert de zorgbehoefte, verlaagt de gezondheidskosten.

10 10 Maatschappelijke ontwikkelingen TNO schatting(2002) Kosten gezondheidszorg als gevolg van onvoldoende actieve leefstijl: € 744 miljoen per jaar ergo: besparing door terugdringen van inactieve leefstijl

11 11 Maatschappelijke ontwikkelingen De vergrijzing zet door. De leeftijdscategorie van 50 jaar en ouder wordt steeds groter Ouderen bewegen te weinig. Gebrek aan sport en beweging is slecht voor mensen zelf, voor bedrijven en instellingen en samenleving als geheel: gezondheid, sociale integratie. Stimuleren tot sport en beweging is een vorm van preventie: vermindert de zorgbehoefte, verlaagt de gezondheidskosten. Inactieve ouderen komen niet vanzelf in beweging. Zeker voor de huidige generatie 50+ die nog niet is opgegroeid in een cultuur waarin sport en bewegen vanzelfsprekend was. Goede voorzieningen alleen zijn onvoldoende.

12 12 Toen 10 Nu 50 Toen 10 In Toen 10 In

13 13 Maatschappelijke ontwikkelingen Op grond van voorgaande argumenten: Stelling: Organisaties op het gebied van wonen, zorg, welzijn en gezondheid moeten snel in actie komen door beleid en programma’s te ontwikkelen om ouderen meer in beweging te brengen en te houden.

14 14 Maatschappelijke ontwikkelingen Voor effectieve bewegingsprogramma’s en verantwoorde bewegingsbevordering is de hulp van deskundigen nodig. Als adviseur over vragen mbt sport en bewegen van 50+ Als opleider die scholingsprogramma’s ontwikkelt Als innovator die nieuwe bewegingsactiviteiten ontwikkelt Als organisator van bewegingstimuleringsprojecten Deskundigen met de hiervoor gewenste competenties zijn nog onvoldoende op de arbeidsmarkt te vinden.

15 15 Maatschappelijke ontwikkelingen (Sport)opleidingen zijn al begonnen deze deskundigen op te leiden Wanneer wordt de markt zich bewust van de urgentie en gaat middelen vrijmaken om deze deskundigen aan te stellen?

16 16 Discussie Zijn instellingen op het gebied zorg, welzijn en wonen en bedrijven als zorgverzekeraars zich bewust van de noodzaak om met prioriteit aandacht te hebben voor eerder genoemde ontwikkelingen? Welke belemmeringen ondervinden instellingen bij het adequaat reageren op deze ontwikkelingen. Welke samenwerkingsmogelijkheden zijn er, wie voelt zich geroepen om financieel in beweging te komen?


Download ppt "1 De “ondernemende oudere” kiest voor inhoud en kwaliteit, ook voor bewegen.. Dit vraagt om innovatie."

Verwante presentaties


Ads door Google