De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Metaalunie en Ad. Waarom?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Metaalunie en Ad. Waarom?"— Transcript van de presentatie:

1 Metaalunie en Ad. Waarom?
Behorend bij sessie 2: differentiatie en rendement André van der Leest, beleidssecretaris onderwijs MU Inleiding in Metaalunie, wie zijn we, wat doen we. Wie zijn onze leden.

2 Onderzoek: rendement Verwacht rendement: zittend personeel one step up. Nodig vanwege ontwikkelingen in: De markt De technologieën samenwerking/uitbesteding met andere bedrijven De bedrijfsorganisatie Wet- en regelgeving Daarnaast: vergrijzing Cijfers: Bij 30% van de bedrijven is sprake van functies op Ad-niveau: 3600 bedrijven. Functie % Bedrijfsleiding, management 14% Productie- en projectleiding 13% Werkvoorbereiding en engineering 43% Commercieel 12% Overig (diverse beroepen) 17% Al vanaf begin bij Ad betrokken. Eerst DIJK 12 opzet via MKB-NL Later DIJK 12 onderzoek in onze sector. (2006) HBO te grote stap en niet nodig. % = percentage van genoemde Ad-functies Bovenste, bedrijfsleiding/management/ondernemer, is algemener van aard, minder specifiek metaal. Andere drie wel, vooral technisch uitvoerend. Percentage: Basisonderwijs: 6-12% vmbo: 24-33% Mbo: 47-52% Hbo: 8-14% Wo: 1-4% 30% van de bedrijven zegt Ad-ers te kunnen gebruiken. Dit zijn vooral bedrijven die: Al HBO-functies hebben in het bedrijf Bedrijven met meer dan 10 werknemers 3600 bedrijven hebben Ad’ers nodig, maar onbekend hoeveel per bedrijf. Minimaal 1 per bedrijf = 3600 Ad-ers. Ook onderzoek in Twente van belang. 52 respondenten. 44% geeft aan binnen 5 jaar behoefte te hebben aan een Ad-traject voor een werknemer gericht op technische, commerciële of leidinggevende competenties. Voorkeur voor les in avonduren.

3 Onderzoek: differentiatie
Differentiatie gewenst: Gevarieerd aanbod bij genoemde functies Deeltijd/duaal i.t.t. voltijds opleiding. Doelgroep: zittend personeel i.t.t. jongeren. Ad vooral voor wie hbo werk- en denkniveau nodig heeft, maar niet de volledige theoretische kennis Verkorting leertrajecten door evc Metaalunie: Arbeidsmarktonderzoek Afspraken met hogescholen gemaakt Beroepsprofielen aangeleverd Pr bij achterban Contacten met lidbedrijven Kortom, wij vinden het van belang. Blijkt ook uit de OOM-bijdrage die hiervoor gereserveerd staat, de bijdrage die we leveren aan pr en het feit dat het in de teksten van het functiehandboek nu verwerkt is. Bij zittend personeel: werkervaring is van belang voor dit soort functies.

4 Voorbeelden Ad’s Fontys Hogeschool te Eindhoven: Technische Bedrijfskunde . Opleidingsinhoud, van de site van Fontys: Vindt u het een uitdaging om verschillende afdelingen in een bedrijf zo goed mogelijk te laten samenwerken? Wilt u de taal leren spreken van zowel de afdeling verkoop, financiën als productie? Kunt u praktische oplossingen bedenken voor het samenbrengen van verschillende belangen? Maar vindt u vier jaar studeren te lang? Dan is dit programma een oplossing voor u. In 2 jaar leiden wij u op tot een ondernemende, praktisch ingestelde (assistent) manager. Veel praktijkopdrachten. Uiteenlopende bedrijfskundige disciplines. Elke maandag en donderdagavond les, studiebelasting 800 uur per jaar, incl. lesavonden. Contactpersoon: Mevrouw M. Vroemen Veel meer informatie leest u in de folder van Fontys. Hogeschool Utrecht: Assistent Marketeer. Opleidingsinhoud, van de site van de HU: Samenvattend kan gezegd worden dat de Associate degree opleidt tot medewerkers die direct op breed commercieel gebied inzetbaar zijn.In deze opleiding leert u belangrijke vaardigheden als: Het kunnen leiden van projecten op commercieel gebied; het kunnen opbouwen en onderhouden van zakelijke relaties, zowel intern als extern; het kunnen herkennen van marktkansen en vertalen in innovatieve ideeën; een gesprekspartner kunnen zijn van functionarissen binnen inkoop, verkoop, productie ed; het kunnen interpreteren van marktonderzoeksgegevens; deelplannen vanuit de marketingstrategie kunnen schrijven. De werkplek van de student, dus de reële bedrijfssituatie, wordt gebruikt tijdens de opleiding voor het formuleren van vraagstukken. Naast thema’s loopt er een persoonlijk ontwikkelingstraject met een coach. Lesdagen: 1 dag/avond per 2 weken. Studiebelasting: ongeveer 15 uur per week. Contactpersonen: (030) en (030) Voor meer informatie: website Hogeschool Utrecht. Hogeschool Windesheim te Zwolle: Werktuigbouwkunde. (Ook mogelijk: Elektrotechniek, Industrieel Product Ontwerpen en Technische Bedrijfskunde) Opleidingsinhoud, van de site van Windesheim: In de opleiding leggen we het accent op moderne productietechnieken, productiemechanisatie en productieautomatisering. Je verdiept je niet alleen in technische zaken als machinebouw, routing en mechanisering, maar ook in zaken als interne logistiek, management, marketing, statistisch onderzoek en kwaliteitssystemen. De nadruk ligt steeds meer op het ontwerpen, produceren en onderhouden van apparaten en machines. Je combineert je studie met je werk/stage in een bedrijf (duaal). Contactpersoon: Bert Lukkien, (038) Lesdagen: maandag en dinsdag in het bedrijf en woensdag t/m vrijdag op Hogeschool Windesheim. Meer informatie: website Windesheim.  Nieuw: ISBW: Management & Bedrijfskunde. Deeltijd op meerdere locaties (particuliere onderwijsinstelling).


Download ppt "Metaalunie en Ad. Waarom?"

Verwante presentaties


Ads door Google