De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken Drs. P.H. Ongenae 5 november 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken Drs. P.H. Ongenae 5 november 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken Drs. P.H. Ongenae 5 november 2009

2 Agenda  Positieve effecten van rendement meten  Negatieve effecten van rendement meten  Wetmatigheden bij rendementmeting  Hoe moet je meten?  Fase 1 totstandkoming van het proces  Indicatoren  Fase 2 het meten en monitoren  Fase 3 interpretatie en oordeelvorming  Vragen

3 Positieve effecten van rendement meten  Leidt tot transparantie en is een prikkel voor innovatie  Beloont prestaties, voorkomt bureaucratie  Stimuleert het leervermogen van de organisatie  Betere informatievoorziening leidt tot een verbetering van de professionele dienstverlening.

4  Het stimuleert strategisch gedrag  Het blokkeert innovaties  Heeft een negatieve invloed op de organisatieambitie  Verhult de daadwerkelijke prestaties  Creëert bureaucratie  Leidt tot kopieergedrag ipv leergedrag  Hoe beter de prestatie, hoe hoger de straf Negatieve effecten van rendement meten

5 Wetmatigheden bij rendementmeting  Wet van de afnemende effectiviteit  De wet van de mushrooming  De wet van de collectieve blindheid  De wet van het behoud van geperverteerde systemen  De wet van de afnemende politieke attentie

6 Hoe moet je meten?  Rendementsmeten bestaat uit drie fasen:  Fase 1 totstandkoming van het proces.  Fase 2 het meten en monitoren.  Fase 3 interpretatie en oordeelvorming.

7  Benader rendementsmeten als een transitieproces  Zorg voor draagvlak en daarna de inhoud  Creëer een interactief proces  Betrek belangenverenigingen en ketenpartners  Creëer ruimte  Visualiseer de beïnvloedingsdiagram  Maak een indicatorenanalyse  Creëer geen valse verwachtingen  Creëer een flexibel model Fase 1 totstandkoming van het proces

8 Indicatoren  Kies de juiste indicatoren  De perfecte indicator bestaat niet  Pas indicatoren tijdig aan  Meet kwantitatief en kwalitatief  Hou rekening met het eigen- en publieke belang  Zorg voor een goede vertaalslag  Waak voor negatieve effecten bij indicatoren

9 Fase 2 het meten en monitoren  Minimaliseer de inspanningsverplichting  Zorg voor draagvlak aan de meetmethode  Inventariseer de mogelijkheden tot manipulatie  Maak (gebruik) van bestaande gegevens  Zorg voor een toegankelijke database  Hou een steekproef  Maak gebruik van nieuwe technologieën

10 Fase 3 interpretatie en oordeelvorming  Interpreteer samen gegevens en communiceer later  Interpreteer in samenhang en niet afzonderlijke indicatoren  Besteed voldoende aandacht aan lastige indicatoren  Vergelijk geen appels en peren  Kijk of de doelstellingen voldoende haalbaar zijn  Laat ruimte voor toelichting en uitleg  Voorkom zwartepieten  Kopieer niet maar leer van anderen

11 VRAGEN ?


Download ppt "Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken Drs. P.H. Ongenae 5 november 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google