De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketingplanning en strategie MK01 Hoorcollege week 3 Hoofdstuk 2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketingplanning en strategie MK01 Hoorcollege week 3 Hoofdstuk 2."— Transcript van de presentatie:

1

2 Marketingplanning en strategie MK01 Hoorcollege week 3 Hoofdstuk 2

3 Theorie hoofdstuk 2 Marketingplanning SWOT-analyse Strategieontwikkeling: –Boston Matrix –GE-matrix –Ansoff-model MK01 Hoorcollege week 3

4 Marketingplanning MK01 Hoorcollege week 3 Analyse Planning Uitvoering Controle

5 Concernbeleid Ondernemingsbeleid Missie en business definition SWOT- analyse Analyse Marketingbeleid Afnemers Bijsturen? Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingactieplan Marketingcontrole Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Lange termijn Korte termijn Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

6 SWOT-analyse Interne analyse –Sterke punten –Zwakke punten Externe analyse –Kansen –Bedreigingen Confrontatiematrix MK01 Hoorcollege week 3

7 SWOT-analyse MK01 Hoorcollege week 3

8 Groei van de markt Hoog Laag Relatief marktaandeel HoogLaag Stars Cash cows Dogs Question marks 10x4x2x 1,5x 1x0,5x 0,3x 0,2x0,1x B A C 10% Figuur 2.10 De Boston-matrix MK01 HEO-CE1

9 Boston-matrix Question marks (rechts boven) Stars (links boven) Cash cows (links onder) Dogs (rechts onder) ´Gewone cyclus´begint rechts boven als vraagteken en eindigt rechtsonder als hond MK01 HEO-CE1

10 Boston-matrix Build (opbouwstrategie) Hold (handhaafstrategie) Harvest (oogststrategie) Divest (desinvesteringsstrategie) MK01 HEO-CE1

11 laag gemiddeld hoog GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak Concurrentiekracht van de onderneming

12 GE - matrix Cirkels (PMC´s) –PMC is product/markt combinatie –grootte cirkel geeft grootte bedrijfstak aan –grootte marktaandeel is hap uit cirkel MK01 HEO-CE1

13 Ansoff-model Nieuwe of bestaande markten Nieuwe of bestaande produkten –marktpenetratie –marktontwikkeling –productontwikkeling –diversificatie MK01 HEO-CE1

14 Marketingactieplan Korte termijn (tot 1 jaar) –zeer gedetailleerd –inclusief budgetten etc. Lange termijn(2 tot 5 jaar) –minder detail –nadruk op strategie en doelstellingen Basis = invulling 4 P´s en 3 R-en MK01 HEO-CE1


Download ppt "Marketingplanning en strategie MK01 Hoorcollege week 3 Hoofdstuk 2."

Verwante presentaties


Ads door Google