De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 21 Zintuig 1 Sensorisch systeem, fantoom- pijn,oor, lawaaidoofheid, adaptatie van zintuigen, organisatie waarnemen ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 21 Zintuig 1 Sensorisch systeem, fantoom- pijn,oor, lawaaidoofheid, adaptatie van zintuigen, organisatie waarnemen ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu."— Transcript van de presentatie:

1 Les 21 Zintuig 1 Sensorisch systeem, fantoom- pijn,oor, lawaaidoofheid, adaptatie van zintuigen, organisatie waarnemen ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-20111

2 2 Medische interpretatie Input (prikkel) codering zenuwgeleiding decodering zenuwtransmissie interpretatie

3 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-20113 Codering Psychologische interpretatie Input (prikkel) Koppeling aan begrip Koppeling aan ervaring interpretatie

4 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-20114 sensations Perceptie Gewaarwording Input van het zintuig Fysieke gewaarwording Waarneming Interpretatie door de hersenen Combineren met ervaring/begrip Representatie of voorstelling

5 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-20115 Beïnvloeding van smaak Bij verkoudheid is het neusslijmvlies bedekt met een laagje vocht => verlaagde reuk Smaak wordt beïnvloed door de reuk vies ruikt => niet lekker Visuele waarneming (zien) beïnvloedt smaak; ziet er niet lekker uit!!

6 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-20116 Indeling zintuigcellen Aard van de prikkel chemo-receptoren thermo-receptoren mechano-receptoren elektromagnetische- receptoren Soort informatie of de oorsprong van de informatie proprio-receptoren externo-receptoren interno-receptoren tele-receptoren

7 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-20117 Sensorische systeem Informatie van buiten af, de zintuigen –vangen informatie op en vertalen –sensor of zintuig is vertaler van informatie 1 Mechanische sensoren (druk, trekkrachten en vibraties) 2 Thermische sensoren ( warmte ) 3 Chemische sensoren (concentratie van bepaalde stoffen)

8 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-20118 Sensorische systeem vervolg 4 Elektromagnetische (licht) 5 nocisensoren of pijnsensoren Pijn is echter geen prikkel maar een gewaarwording. Elke prikkel kan immers pijn veroorzaken. Denk aan: knal, lichtflits, of een ruk aan je arm.

9 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-20119 Indeling naar werkterrein exteroceptief via exterosensoren –Nemen de buitenwereld waar; oog, oor, reuk, smaak en de huidsensoren proprioceptief via propriosensoren –Houding en beweging. In de spieren, pezen en gewrichtskapsels enteroceptief via enterosensoren –inwendige, zoals bloedvaten en spijsvertering

10 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201110 Fantoom-pijn Door de tast (zintuiglijke waarneming) leren we waar een bepaald onderdeel van ons lichaam zich bevindt. Door prikkeling of ontregeling van de ‘Poort’ krijgt de ‘oude’ zenuw een impuls en dat leidt tot fantoom-pijn.

11 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201111 Lawaaidoofheid De perceptie is verlaagd De basaalmembraan van het orgaan van Corti is beschadigd. Prikkel van het binnenoor wordt niet doorgegeven aan de hersenen.

12 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201112 Lawaaidoofheid

13 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201113 Bekende geluiden De ‘bekendheid’ of de herkenning bepaalt of we een impuls ‘BEWUST’ waarnemen. Met name ‘veranderingen’ of onherkenbare impulsen worden we ons bewust Pijn werkt slechts ten dele zo, vanwege de signaal functie (is niet echt anders).

14 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201114 Adaptatie van de zintuigen Sensorische systeem selecteert informatie op nieuwswaarde. –adaptatie = aanpassing Perifere adaptatie bij de sensor Centrale adaptatie bij de impulsoverdracht –De informatie is wel beschikbaar maar wordt door de hersenen als onbelangrijk aangemerkt en weggewerkt (tikken van een klok)

15 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201115 Herkenning van voorwerpen bottom-up processen terugbrengen naar basis figuren herkennen van een letter top-down processen gehelen herkenning ook bij ontbrekende onderdelen uithangbord

16 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201116 Organiseren waarneming figuur Voor- achtergrond Meestal duidelijk Maar soms…

17 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201117 figuur Voor- achtergrond Meestal duidelijk Maar soms… Het is een gezicht…….. Of het woord ‘Liar’ Organiseren waarneming

18 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201118 figuur Voor- achtergrond Meestal duidelijk Maar soms… Wat zie je? Een stelletje …….. Of een doodshoofd? Organiseren waarneming

19 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201119 Groeperen Aanvullen Boom is die er? Organiseren waarneming

20 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201120 Organiseren waarneming Perceptuele constancy Gelijk houden Grootte Vorm Kleur –Ondanks de verschillen van onze retina input

21 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201121 Organiseren waarneming Kleur en grootte Welke middelste cirkels is groter?

22 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201122 Organiseren waarneming Vorm en grootte Welke middelste cirkels is groter?

23 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201123 Grootte Organiseren waarneming

24 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201124 Diepte Organiseren waarneming

25 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201125 Organiseren waarneming Zwart en wit Hoeveel zwarte puntjes tel je? 0 of ?????

26 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201126 Organiseren waarneming Diepte recht Evenwijdig lijnen of gebogen? Is de rode dan alleen recht?

27 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, 2000-201127 Wat zie je hier?


Download ppt "Les 21 Zintuig 1 Sensorisch systeem, fantoom- pijn,oor, lawaaidoofheid, adaptatie van zintuigen, organisatie waarnemen ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu."

Verwante presentaties


Ads door Google