De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 21 Zintuig 1 Sensorisch systeem, fantoom- pijn,oor, lawaaidoofheid, adaptatie van zintuigen, organisatie waarnemen ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 21 Zintuig 1 Sensorisch systeem, fantoom- pijn,oor, lawaaidoofheid, adaptatie van zintuigen, organisatie waarnemen ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu."— Transcript van de presentatie:

1 Les 21 Zintuig 1 Sensorisch systeem, fantoom- pijn,oor, lawaaidoofheid, adaptatie van zintuigen, organisatie waarnemen ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek,

2 2 Medische interpretatie Input (prikkel) codering zenuwgeleiding decodering zenuwtransmissie interpretatie

3 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Codering Psychologische interpretatie Input (prikkel) Koppeling aan begrip Koppeling aan ervaring interpretatie

4 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, sensations Perceptie Gewaarwording Input van het zintuig Fysieke gewaarwording Waarneming Interpretatie door de hersenen Combineren met ervaring/begrip Representatie of voorstelling

5 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Beïnvloeding van smaak Bij verkoudheid is het neusslijmvlies bedekt met een laagje vocht => verlaagde reuk Smaak wordt beïnvloed door de reuk vies ruikt => niet lekker Visuele waarneming (zien) beïnvloedt smaak; ziet er niet lekker uit!!

6 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Indeling zintuigcellen Aard van de prikkel chemo-receptoren thermo-receptoren mechano-receptoren elektromagnetische- receptoren Soort informatie of de oorsprong van de informatie proprio-receptoren externo-receptoren interno-receptoren tele-receptoren

7 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Sensorische systeem Informatie van buiten af, de zintuigen –vangen informatie op en vertalen –sensor of zintuig is vertaler van informatie 1 Mechanische sensoren (druk, trekkrachten en vibraties) 2 Thermische sensoren ( warmte ) 3 Chemische sensoren (concentratie van bepaalde stoffen)

8 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Sensorische systeem vervolg 4 Elektromagnetische (licht) 5 nocisensoren of pijnsensoren Pijn is echter geen prikkel maar een gewaarwording. Elke prikkel kan immers pijn veroorzaken. Denk aan: knal, lichtflits, of een ruk aan je arm.

9 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Indeling naar werkterrein exteroceptief via exterosensoren –Nemen de buitenwereld waar; oog, oor, reuk, smaak en de huidsensoren proprioceptief via propriosensoren –Houding en beweging. In de spieren, pezen en gewrichtskapsels enteroceptief via enterosensoren –inwendige, zoals bloedvaten en spijsvertering

10 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Fantoom-pijn Door de tast (zintuiglijke waarneming) leren we waar een bepaald onderdeel van ons lichaam zich bevindt. Door prikkeling of ontregeling van de ‘Poort’ krijgt de ‘oude’ zenuw een impuls en dat leidt tot fantoom-pijn.

11 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Lawaaidoofheid De perceptie is verlaagd De basaalmembraan van het orgaan van Corti is beschadigd. Prikkel van het binnenoor wordt niet doorgegeven aan de hersenen.

12 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Lawaaidoofheid

13 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Bekende geluiden De ‘bekendheid’ of de herkenning bepaalt of we een impuls ‘BEWUST’ waarnemen. Met name ‘veranderingen’ of onherkenbare impulsen worden we ons bewust Pijn werkt slechts ten dele zo, vanwege de signaal functie (is niet echt anders).

14 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Adaptatie van de zintuigen Sensorische systeem selecteert informatie op nieuwswaarde. –adaptatie = aanpassing Perifere adaptatie bij de sensor Centrale adaptatie bij de impulsoverdracht –De informatie is wel beschikbaar maar wordt door de hersenen als onbelangrijk aangemerkt en weggewerkt (tikken van een klok)

15 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Herkenning van voorwerpen bottom-up processen terugbrengen naar basis figuren herkennen van een letter top-down processen gehelen herkenning ook bij ontbrekende onderdelen uithangbord

16 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Organiseren waarneming figuur Voor- achtergrond Meestal duidelijk Maar soms…

17 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, figuur Voor- achtergrond Meestal duidelijk Maar soms… Het is een gezicht…….. Of het woord ‘Liar’ Organiseren waarneming

18 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, figuur Voor- achtergrond Meestal duidelijk Maar soms… Wat zie je? Een stelletje …….. Of een doodshoofd? Organiseren waarneming

19 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Groeperen Aanvullen Boom is die er? Organiseren waarneming

20 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Organiseren waarneming Perceptuele constancy Gelijk houden Grootte Vorm Kleur –Ondanks de verschillen van onze retina input

21 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Organiseren waarneming Kleur en grootte Welke middelste cirkels is groter?

22 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Organiseren waarneming Vorm en grootte Welke middelste cirkels is groter?

23 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Grootte Organiseren waarneming

24 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Diepte Organiseren waarneming

25 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Organiseren waarneming Zwart en wit Hoeveel zwarte puntjes tel je? 0 of ?????

26 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Organiseren waarneming Diepte recht Evenwijdig lijnen of gebogen? Is de rode dan alleen recht?

27 ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek, Wat zie je hier?


Download ppt "Les 21 Zintuig 1 Sensorisch systeem, fantoom- pijn,oor, lawaaidoofheid, adaptatie van zintuigen, organisatie waarnemen ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu."

Verwante presentaties


Ads door Google