De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Taalbeleid – Mater Dei Lagere school. Duiding gehanteerd model CIPO-model -Context : omvat de omgevingskenmerken en de kenmerken van administratieve,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Taalbeleid – Mater Dei Lagere school. Duiding gehanteerd model CIPO-model -Context : omvat de omgevingskenmerken en de kenmerken van administratieve,"— Transcript van de presentatie:

1 Taalbeleid – Mater Dei Lagere school

2 Duiding gehanteerd model CIPO-model -Context : omvat de omgevingskenmerken en de kenmerken van administratieve, materiële, bestuurlijke en juridische aard die de instelling karakteriseren -Input : De input omvat kenmerken van het personeel en van de leerlingen/cursisten van de instelling. -Proces : Het proces omvat initiatieven die een instelling neemt om output te realiseren, rekening houdend met de context en de input. - Output : De output omvat de resultaten die de instelling met haar leerlingen / cursisten bereikt

3 Context Campus Mater-Dei Sint-Pieters Woluwe – opgericht Franstalige afdeling -Nederlandstalige afdeling Autonome kleuterschool - 180LL Autonome Lagere school - 290LL Secundaire school leerlingen

4 Input : woonplaats leerlingen

5

6 Input : moedertaal leerlingen

7 Evolutie input moedertaal leerlingen

8 Input : Anciënniteit leerkrachten

9 Proces : aandeel van Nederlands

10 Proces : aanbod Nederlands

11 Output : resultaten in beeld

12 Output : resultaten in beeld

13 Aanvullende outputgegevens IDP – resultaten -Vooral klemtoon op taalkennis -Aanvullend bij de VLOT-resultaten Milos - Recent evaluatiemiddel spreekvaardigheden Peiling Frans -Worden de eindtermen Frans behaald?

14 Proces : aan de slag Oprichten van een halftime taalcoördinator -Evenredige verdeling van onderwijstijd tussen de verschillende domeinen van taal -Aangeboden inhouden moeten stroken met de principes van goed taalvaardigheidsonderwijs Ondersteuning van een externe taalexpert - via vraaggestuurde hulp OCB-VBB Structureel inbouwen van overlegmogelijkheden

15 Proces : aan de slag Invoering van SES-lestijden ipv GOK-uren -Verhoging van het lestijdenpakket omwille van factor moedertaal van leerlingen -Uitbreiding van taalcoördinatie tot fulltime opdracht -Uitbouw van een gedifferentieerd taalaanbod in functie van de moedertaal van leerlingen – was mogelijk dankzij de aanpassing van het decreet in Blijvende ondersteuning door externe taalexpert OCB

16 Op vlak van taal : 87% is tevreden over het aanbod Nederlands -Frans luisteren spreken lezenschrijven Tweede taal onderwijs – taalinitiatie Communicatieve context Nederlands: 5L Frans (3x3L 30 min / 3x3L) Frans: 1L Ndl (3x3L 30 min / 3x3L) Engels: 1L


Download ppt "Taalbeleid – Mater Dei Lagere school. Duiding gehanteerd model CIPO-model -Context : omvat de omgevingskenmerken en de kenmerken van administratieve,"

Verwante presentaties


Ads door Google