De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

/# 1. Broodkruimels en kiezelstenen Hogeschool INHOLLAND Karin Houkes.

Verwante presentaties


Presentatie over: "/# 1. Broodkruimels en kiezelstenen Hogeschool INHOLLAND Karin Houkes."— Transcript van de presentatie:

1 /# 1

2 Broodkruimels en kiezelstenen Hogeschool INHOLLAND Karin Houkes

3 3 Er was eens…

4 4 Even voorstellen: IR Opgestart september 2005 Nu: 6 personen, 4,9 fte Plaats in organisatie: College van Bestuur Ondersteunende diensten OKR Beleid, Kwaliteit en Institutional Research Onderwijs Contractactiviteiten & Kennisontwikkeling

5 5 Dienstverlening Kernactiviteiten: Analyse externe publicaties Evaluatieonderzoek Analyse studentgegevens en overige bestanden Ontwikkelen indicatoren en streefgetallen Stroomlijnen gegevensverzameling in- en extern Monitoren ontwikkelingen Incidenteel, bijvoorbeeld: Haalbaarheidsstudies Verkennende studies

6 6 Creatief spoorzoeken Bronnen (o.a.): Peoplesoft SA (studentregistratie) Peoplesoft SV (studieresultaten) HBO-monitor 1CHO INHOLLAND accreditatiedatabase losse excelsheets eigen kennis ;-)

7 7 Creatief spoorzoeken Achilleshiel: betrouwbaarheid van informatie (garbage in – garbage out) Voorbeelden: Terugkoppeling studieresultaten Nulmeting Talenten op het spoor Doorstroomminors IR heeft belang bij het oplossen van dit probleem!

8 8 Hobbels en kuilen… Operationele systemen worden gebruikt voor genereren managementinformatie Veel berekeningen nodig om van ruwe data stuurinformatie te maken; standaardisatie nodig Verband tussen procesinrichting en data-output niet helder voor informatievragers Afstemming tussen verschillende bronnen van informatie nodig, maar: eilandjescultuur

9 9 Discussie Moet IR zich wel bemoeien met de administratieve processen? Zo ja: Hoe krijg je het belang van consequente registratie tussen de oren bij afdelingen die daar zelf geen direct belang bij hebben? (Oftewel: hoe maak je van broodkruimels kiezelstenen?) Zo nee: Wat kan IR dan wel doen?

10 10 Discussie Welke rol kiest IR? Opvoeder: Informatievrager zelf antwoord laten vinden Processen duidelijk maken Collega’s dragen dezelfde filosofie uit Tabellenboer: Gevaar van garbage in, garbage out blijft bestaan Teveel garbage out  IR out …. Of is er een derde (vierde / vijfde) optie?

11 11 Discussie Standaardisatie metadata: hoe doorbreek je eilandjescultuur? Het voortouw nemen? Problemen signaleren? Het hogerop neerleggen? Verbonden smeden op de werkvloer?

12 12 Bedankt!


Download ppt "/# 1. Broodkruimels en kiezelstenen Hogeschool INHOLLAND Karin Houkes."

Verwante presentaties


Ads door Google