De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum."— Transcript van de presentatie:

1 meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum Zeist, 9 november 2005

2 Inhoud Online-onderzoek Studentenmonitor Medewerkerspanel
Conclusie: meten = zweten

3 Online-onderzoek Snel Relatief voordelig Klantvriendelijk
Precies en betrouwbaar Computer gestuurd (routing) Projectietechnieken (beeld en geluid) Geen administratieve rompslomp Hoge respons Snelle doorlooptijd Beperkte nadelen: bestand / bepaalde groepen moeilijk bereikbaar

4 Panel onderzoek Uitnodiging
Registratie: verzamelen van achtergrondkenmerken Geselecteerde doelgroepen Hoge respons Incentives Snel en flexibel inspelen op actuele situatie Ontwikkelingen monitoren en trends volgen Effectiviteit van beleid in kaart brengen Bruikbaar voor bijna alle soorten onderzoek Panels: studenten, medewerkers, alumni

5 Studentenmonitor Aanleiding: Inspraak en medezeggenschap Doelstelling:
- Kwaliteit van voorzieningen verbeteren - Inventariseren: “wat er leeft en beweegt”, suggesties, behoeften

6 Aanpak - Universiteitsbreed tevredenheidsonderzoek - Welke factoren bepalen de tevredenheid? - Alle voorzieningen - belangrijkheid - frequentie van gebruik - tevredenheidsscore

7 Belangrijkste Standaard
ICT-voorzieningen Bibliotheek Begeleiding Infrastructuur onderwijsproces informatievoorziening leefomgeving: de stad Maastricht

8 - via e-mail bestand 4. Werving:
- eerste jaars via introductie – activiteiten - thans ± 1300 studenten - incentives Uitvoering: Oorspronkelijk: 3x p.j. tevredenheidsmeting 3x thema-onderzoek (Studenten Service Centrum) Thans: 1x p.j. tevredenheidsmeting 2x thema-onderzoek “X”-maal flash-onderzoek

9 Succesfactoren Frequente metingen (minstens 4 x per jaar)
Feedback over resultaten Korte, krachtige vragenlijsten Laten zien dat je er iets meedoet Incentives (Irisscheque, Bioscoopbon, Boekenbon)

10 Medewerkerspanel Kader: Programma Verbetering Bedrijfsvoering (INK-model) Aanpak: Naar analogie van de Studentenmonitor

11 - doel van het onderzoekspanel
Werving: 1. Brief CvB: - doel van het onderzoekspanel - noodzaak - verwachtingen 2. Registratie / verificatie - achtergrondvariabelen (functie, dienstverband, etc.) 3. Deelname 20% - Streven in %

12 Stap 1: Paraplu-onderzoek
onder alle panelleden over de satisfactie van de dienstverlening Alle dienstverleners + alle faculteits- en onderwijsbureaus Op afdelingsniveau middels inventarisatie

13 bijv. Administratief Service Centrum
Secretariaat Salarisadministratie Debiteurenadministratie Crediteurenadministratie Beheer Administratieve toepassingen Archivering Centrale postkamer Project Administrateurs

14 Paraplu-onderzoek contact gehad met dienst ?
contact met welke afdelingen / voorzieningen ? hoe frequent ? hoe belangrijk voor functioneren ? tevredenheid met verschillende afdelingen (5-puntsschaal) waarderingsscore van de dienst (rapportcijfer) suggesties ter verbetering

15 Stap 2: Verdiepingsonderzoek Per faculteit / dienstverlening
nadere analyse resultaten paraplu-onderzoek verdiepingsonderzoek n.a.v. tevredenheidsmeting vervolgonderzoek in kader van Verbetering Bedrijfsvoering Stap 3: Werkbelevingsonderzoek voorjaar 2006

16 Succesfactoren Duidelijke informatie over doel en noodzaak van het onderzoek Korte, krachtige vragenlijsten (max.25) Alléén zaken bevragen die beleidsrelevant zijn Adequate feedback van onderzoeksresultaten Alleen onderwerpen, die van toepassing zijn op respondent incentives

17 Tot slot: Onderzoek heeft consequenties: meten = zweten
Hard werken: Belofte maakt schuld. Je moet “iets” met de resultaten gaan doen: zichtbare verbeteringen aanbrengen. Angst / belang: Directeuren, decanen, afdelingshoofden moeten met de billen bloot: Hoe “scoor” ik in vergelijking met andere diensten? Welke consequenties heeft dat (benchmarken). Oplossing: Betrouwbaar, transparant en eenvoudige werkwijze.


Download ppt "Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum."

Verwante presentaties


Ads door Google