De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum."— Transcript van de presentatie:

1 meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum Zeist, 9 november 2005

2 2 Inhoud Online-onderzoek Studentenmonitor Medewerkerspanel Conclusie: meten = zweten

3 3 Snel Relatief voordelig Klantvriendelijk Precies en betrouwbaar Computer gestuurd (routing) Projectietechnieken (beeld en geluid)  Geen administratieve rompslomp  Hoge respons  Snelle doorlooptijd  Beperkte nadelen: bestand / bepaalde groepen moeilijk bereikbaar Online-onderzoek

4 4 Panel onderzoek Uitnodiging Registratie: verzamelen van achtergrondkenmerken Geselecteerde doelgroepen Hoge respons Incentives Snel en flexibel inspelen op actuele situatie Ontwikkelingen monitoren en trends volgen Effectiviteit van beleid in kaart brengen Bruikbaar voor bijna alle soorten onderzoek Panels: studenten, medewerkers, alumni

5 5 Studentenmonitor 1.Aanleiding: Inspraak en medezeggenschap 2.Doelstelling: - Kwaliteit van voorzieningen verbeteren - Inventariseren: “wat er leeft en beweegt”, suggesties, behoeften

6 6 3.Aanpak - Universiteitsbreed tevredenheidsonderzoek - Welke factoren bepalen de tevredenheid? - Alle voorzieningen - belangrijkheid - frequentie van gebruik - tevredenheidsscore

7 7 Belangrijkste Standaard 1.ICT-voorzieningen 2.Bibliotheek 3.Begeleiding 4.Infrastructuur onderwijsproces 5.informatievoorziening 6.leefomgeving: de stad Maastricht

8 8 4. Werving: - via bestand - eerste jaars via introductie – activiteiten - thans ± 1300 studenten - incentives 5.Uitvoering: Oorspronkelijk: 3x p.j. tevredenheidsmeting 3x thema-onderzoek (Studenten Service Centrum) Thans:1x p.j. tevredenheidsmeting 2x thema-onderzoek “X”-maal flash-onderzoek

9 9 Succesfactoren Frequente metingen (minstens 4 x per jaar) Feedback over resultaten Korte, krachtige vragenlijsten Laten zien dat je er iets meedoet Incentives (Irisscheque, Bioscoopbon, Boekenbon)

10 10 Medewerkerspanel 1.Kader: Programma Verbetering Bedrijfsvoering (INK-model) 2.Aanpak: Naar analogie van de Studentenmonitor

11 11 3.Werving: 1. Brief CvB: - doel van het onderzoekspanel - noodzaak - verwachtingen 2. Registratie / verificatie - achtergrondvariabelen (functie, dienstverband, etc.) 3. Deelname 20% - Streven in %

12 12 Stap 1: Paraplu-onderzoek onder alle panelleden over de satisfactie van de dienstverlening -Alle dienstverleners + alle faculteits- en onderwijsbureaus -Op afdelingsniveau middels inventarisatie

13 13 bijv. Administratief Service Centrum Secretariaat Salarisadministratie Debiteurenadministratie Crediteurenadministratie Beheer Administratieve toepassingen Archivering Centrale postkamer Project Administrateurs

14 14 Paraplu-onderzoek contact gehad met dienst ? contact met welke afdelingen / voorzieningen ? hoe frequent ? hoe belangrijk voor functioneren ? tevredenheid met verschillende afdelingen (5-puntsschaal) waarderingsscore van de dienst (rapportcijfer) suggesties ter verbetering

15 15 Stap 2: Verdiepingsonderzoek Per faculteit / dienstverlening -nadere analyse resultaten paraplu-onderzoek -verdiepingsonderzoek n.a.v. tevredenheidsmeting -vervolgonderzoek in kader van Verbetering Bedrijfsvoering Stap 3: Werkbelevingsonderzoek voorjaar 2006

16 16 Succesfactoren Duidelijke informatie over doel en noodzaak van het onderzoek Korte, krachtige vragenlijsten (max.25) Alléén zaken bevragen die beleidsrelevant zijn Adequate feedback van onderzoeksresultaten Alleen onderwerpen, die van toepassing zijn op respondent incentives

17 17 Tot slot: Onderzoek heeft consequenties: meten = zweten Hard werken: Belofte maakt schuld. Je moet “iets” met de resultaten gaan doen: zichtbare verbeteringen aanbrengen. Angst / belang: Directeuren, decanen, afdelingshoofden moeten met de billen bloot: Hoe “scoor” ik in vergelijking met andere diensten? Welke consequenties heeft dat (benchmarken). Oplossing: Betrouwbaar, transparant en eenvoudige werkwijze.


Download ppt "Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum."

Verwante presentaties


Ads door Google