De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen ► Scannen het niet-vitale in sociale systemen ► Reageren met intuïtieve vernieuwingsimpulsen ► Creëren lerende onze.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen ► Scannen het niet-vitale in sociale systemen ► Reageren met intuïtieve vernieuwingsimpulsen ► Creëren lerende onze."— Transcript van de presentatie:

1 Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen ► Scannen het niet-vitale in sociale systemen ► Reageren met intuïtieve vernieuwingsimpulsen ► Creëren lerende onze sociale evolutie Zie voor artikelen en proefschrift:

2 Generaties Hoofdrol in Sociale Evolutie tussen 2000 en 2015 LEVENSFASEN Senioren Leiders Medioren Junioren PROTESTGENERATIE ( ) In 2009: 54 – 69 jaar GENERATIE X ( ) In 2009: 39 – 54 jaar PRAGMATISCHE GENERATIE ( ) In 2009: 24 – 39 jaar SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN ( ) In 2009: 09 – 24 jaar Sociale evolutie In 2015 einde deze Generatiewisseling; begin van volgende Nieuwe generatie Deze generatiewisseling begon in 2000 Nieuwe generatie

3 Goede theorieën Formeel Wat ze deden, carriere Status Dé Waarheid Juiste diploma’s Zelfontplooing Respect Discussies Duidelijke hiërarchie Zwaktes zien Eén ding tegelijk Draagvlak Idealisme Uitleggen Zendtijd voor eigen idee Één duidelijke leider Harmonie/éénheid Binnen deze generatie is transformatie gaande: Naar schatting wil 60% nuttig actief blijven, door o.a.: - antwoord zoeken op vraag hoe ervaringskennis over te dragen - specialisatie op klein terrein, met passie / flexibel werken - ‘hoofd leegmaken’ Wat Protestgeneratie ( ) belangrijk vindt

4 Samen bewust zijn Eigen verantwoordelijkheid Gewoon samen doen Goed luisteren Delen van waarheid Zelfontplooing Professionaliseren Respect Goede dialoog Duidelijk proces Tussen mensen staan Doorgaan met wat goed gaat Evidence based Verschillen benutten Realisme Gezonde balans Enige zelfreflectie Kwaliteitsverbetering Wat Generatie X ( ) belangrijk vindt Deze bescheiden generatie wordt nu meer zichtbaar, met vallen en opstaan: Wouter Bos, Alexander Pechtold, Ronald Plassterk, Jan Peter Balkenende ….. Wellicht wordt Barack Obama het grote voorbeeld. Komende jaren doorbraak Constructief benutten Diversiteit?!

5 Interactie Eigen verantwoordelijkheid Leren in het werk Leuk Respect Efficiënt proces Weten waar je goed in bent Resultaatgericht Kennis netwerken Realisme Processen versnellen Weten wat je wilt Spontaan en informeel Directe invloed Krachten bundelen Zelf- en procesreflectie Positieve feedback Wat Pragmatische Generatie ( ) belangrijk vindt Heeft zich ongewild aangepast aan verouderde werkwijzen. Dat frustreert ze, komen waarschijnlijk nu (pas?!) echt in actie Willen lerende kant van organisaties versterken.

6 Voldoening in het werk In samenwerken Passend Uitdagend Afwisselend werk Persoonlijke open sfeer Kennis is vergankelijk VMBO VWO/HBO/WO Vaste baan Leuke collega’s Begeleiding (direct) beschikbaar Persoonlijke ondersteuning Keuzemogelijkheden Direct meetellen Multi tasking, gebruik multi media, hanteren multi identiteiten Benutten (sterk toenemende) diversiteit?! Authenticiteit Kennis over de Screenagers/Y/Einstein ( ) Komen nu organisaties binnen: Weten dat ze op aantal gebieden slimmer zijn. Willen zich direct thuis voelen en meedoen.

7 Bron: CBS prognose 2009, bevolkingsopbouw tot 2050 Onderstreepte percentages zijn mijn (ruwe) inschatting Generatieverdeling in aantallen met prognose omtrent percentage arbeidsparticipatie bij 60+/70- Protestgeneratie Geb – 1955 Leeftijd Arbeidsparticipatie Aantal werkenden w /69 jaar 58 % w /74 jaar 58% w? 64-70/79 jaar 40%? Generatie X Geb Leeftijd Arbeidsparticipatie Aantal werkenden jaar 78% jaar 78% jaar 68%? Pragmatische Generatie Geb Leeftijd Arbeidsparticipatie Aantal werkenden jaar 78% jaar 78% jaar 78% Screenagers, Y, Gen. Einstein Geb Leeftijd Arbeidsparticipatie Aantal werkenden 09/w:20–24 jaar 69% /w jaar 69% /w jaar 69% Generaties Totalen (2005: )

8 Protestgeneratie ( ) Generatie X ( ) Pragmatische Gen ( ) Screenagers/Y/Einstein ( ) Macho Hiërarchie Serieus Werken hier, leren daar (Her-)Structureren Formeel Bedrijf nr. 1 Gesloten kennissysteem Indirect Zwaktes en fouten zien Feminien Interactief lerend doen; Plezier in werk Leren en werken integreren (Leer)processen verbeteren Persoonlijk Authentieke professional nr. 1 Open kennis delen Direct Krachten zien SPANNINGSVELDEN Evolutie via Protestgeneratie > t/m > generatie Einstein

9 ► Energiefluctuaties zien als signalen evolutie ► Spanningsveld instappen en ontrafelen ► Verschillen zien en benutten ► Vernieuwingsimpulsen van ALLE generaties steunen ► Wijsheid oudere generaties opsporen en overdragen Zie voor artikelen en proefschrift: Uitdaging voor leiders die de sociale evolutie willen steunen


Download ppt "Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen ► Scannen het niet-vitale in sociale systemen ► Reageren met intuïtieve vernieuwingsimpulsen ► Creëren lerende onze."

Verwante presentaties


Ads door Google