De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met weerstand & tips voor implementatie Gent, januari ‘11.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met weerstand & tips voor implementatie Gent, januari ‘11."— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met weerstand & tips voor implementatie Gent, januari ‘11

2 Innoveren is als een nagel in hard hout slaan : klop je te hard, dan slaat je nagel krom, klop je te zacht, dan raak je er niet in het is een kwestie van te blijven kloppen met gedoseerde kracht

3 Reflecteer op jouw beste ervaring waarbij sprake was van weerstand. Wat deed je in die situatie wat effectief was?

4 Denk aan een recente ‘situatie van weerstand’ die je ontmoette …..(en die je morgen weer tegen zult kunnen komen) Wat denk je dan? Wat deed je? Welk gevoel komt naar boven ?

5 In tweetallen: * wissel jullie beste ervaringen uit over omgaan met weerstand. * stel nieuwsgierige vragen * luister zorgvuldig naar de ander

6 Weerstand als kracht een basisrelatie wijze (assertiviteit, axenroos..) Nut van neen zeggen: begrenzen, terrein verdedigen, beveiligen, weigeren Weerstand = energie Kracht om ‘neen’ te zeggen Te weinig ‘neen’ => vuilbak Te veel ‘neen’ => koppig, nurks Dankbaar voor mensen die ‘neen’ zeggen, de persoon met weerstand zoekt ook het goede

7 Ontstaan van weerstand 1. Vanuit (te veel ) sturing Tip geven aan collega -> ervaren als kritiek documentatie, boeken, mails geven -> overspoeld worden een vals compliment geven -> om iets gedaan te krijgen

8 Ontstaan van weerstand 2. Vanuit onmacht Vaak falen : “wat ik toch niet kan, doe ik niet meer” 3. Vanuit te veel geven Vaak zeer gedreven mensen Mensen in weerstand hebben ( vroeger) vaak te veel gegeven en zijn daar niet voor gehonoreerd ziek, burn out.. ->weerstand

9 Weerstaan tegen vernieuwing 4.vanuit onderliggende gevoelens Bedreiging zelfwaarde: doe ik het niet goed misschien? territorium, status… Bezorgdheid is het nieuwe beter? Borgen van het bekende Onzekerheid vraagt nieuwe inhouden, vaardigheden Angst voor het onbekende, controleverlies Rouw in beweging komen is loslaten van het vertrouwde

10 Binnenbrengen van vernieuwing Je brengt een nieuw karretje binnen Alle posities worden ingenomen: Aannemen :Meerijden met de kar Ondergaan: hobbelen op de kar Weerstaan : wil niet op de kar, houdt ze tegen ( vraagt energie ) Kritiek : kar met vierkante wielen Terughoudend: wil de kar van alle kanten bekijken, staat aan de kant van de weg

11 PARTNERS VIJANDENVERMIJDERS VOLGERS TWIJFELAARS PARTNERS VIJANDENVERMIJDERS VOLGERS TWIJFELAARS ENERGIE AANVAARDINGAANVAARDING BETROKKENHEID Ziet het nut niet -> belang herhalen Gedraagt zich hulpeloos -> begrip voor weerstand Ziet het nut en doet enthousiast mee ->geef een partnerrol Ziet het nut en doet mee -> stap in de coachrol

12 Schollaert : 2% kritische massa, 14% ontvankelijken, 34% vroege volgers, 34% late volgers, 16% blijvende weerstand -> steek daar geen energie in Modelfunctie: doe zelf waar je voor staat Think big, start small – werk met tussenstappen, kleine stappen brengen grotere veranderingen Erken en waardeer Zorg voor succeservaringen, deel ze en vier ze

13 Binnenbrengen van vernieuwing Pameyer : Maak je team vaardig: bouw voort op wat werkt - leer ze de juiste begrippen - leer ze de nodige vaardigheden - geef ze voldoende info en begeleiding - leer van/aan elkaar

14 Omgaan met weerstand: wat werkt niet Macht gebruiken ivp kracht : je moèt ! Persoonlijke kritiek geven Er van uit gaan dat iedereen volgt gevolg :Of : openlijke weerstand Of : ogenschijnlijk meevolgen maar : ondergronds weerstand  Onduidelijke communicatie en contact  Wrevel, vastlopen

15 Omgaan met weerstand: wat werkt wel Ontkoppelen (niet persoonlijk nemen) Weerstand erkennen Communicatie vaardigheden - Bevragen wat ander wil - Luisteren naar bezorgdheid, angst,… - Gerust stellen : Het is niets nieuws, maar nieuwe wijn in oude zakken Geduld cfr. veranderen van bedritueel

16 Tips: samen verandering maken Wat willen jullie behouden? “Foto” van de gewenste situatie 2015 Waar staan we nu? Wat doen we al? Wat hebben we nodig? Blik op de toekomst, het verleden kan je niet meer veranderen

17 Tip: gedragsverandering Focus op het gedrag dat je graag wilt van de anderen. Zoek een situatie toen de anderen dat al (deels) deed. Zoek sterke punten van de anderen

18 Tip : spanning Laat de spanning in het midden liggen  Ga niet “tennissen” tussen verschillen  Gebruik ‘en’ in plaats van ‘ja maar’ Neem agressie niet persoonlijk, er zit angst onder

19 Tip : communicatie Nuttige vragen: - wat houd je tegen om..? - als je dit niet wil, wat wil je dan wel? - wat heb je nodig om..? - wie kan je helpen…? - wat vind jij belangrijk? - wat zijn dan de voordelen voor: - jou als medewerker/team - voor de leerlingen - voor de organisatie

20 Tip : reageer op dooddoeners ! - we willen/kunnen dit niet -> wat wil je wel, wat kan je wel ? - we hebben daar geen tijd voor -> wat kan efficiënter ? -> wat win /verlies je met je zo op te stellen?

21 Kleine verandering is vaak voldoende : benoem en waardeer ieder (klein) succes als bewegend in de gewenste richting Weerstand is kracht : weerstand= energie = engagement : maak hen tot medestander -

22 Veel succes !


Download ppt "Omgaan met weerstand & tips voor implementatie Gent, januari ‘11."

Verwante presentaties


Ads door Google