De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t E-learning in the New Economy –Twee voorbeelden van ‘groupware’ en samenwerking in groepen m.b.v. ICT.

Verwante presentaties


Presentatie over: "B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t E-learning in the New Economy –Twee voorbeelden van ‘groupware’ en samenwerking in groepen m.b.v. ICT."— Transcript van de presentatie:

1 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t E-learning in the New Economy –Twee voorbeelden van ‘groupware’ en samenwerking in groepen m.b.v. ICT NV Nederland: aandelenspel Management-vaardigheden: collectief onderzoek doen Rob van Tulder Business-Society Management

2  NV Nederland  aandelenspel  Looptijd: 1997-2000 (eventueel gecontinueerd in 2002, trimester vijf).  Jaar twee, trimester twee.

3 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  NV Nederland  aandelenspel  Looptijd: 1997-2000 (eventueel gecontinueerd in 2002, trimester vijf).  Jaar twee, trimester twee.  Uitgifte van aandelen, waarmee “gespeeld” kon worden (t.b.v. bonuspunt).  Aan- en verkopen op basis van een nog-niet-gespecificeerd mandje van aandelen; wekelijks werd deze index op het web (nog geen blackboard) bekend gemaakt.  Degene die achter de samenstelling van de index kwam kon ook “incasseren”.  Elke bijeenkomst werd een aandeelhoudersvergadering gesimuleerd waar op basis van stemmingen de aandelenkoersen in waarde konden stijgen/dalen.

4 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  NV Nederland  aandelenspel  Looptijd: 1997-2000 (eventueel gecontinueerd in 2002, trimester vijf).  Jaar twee, trimester twee.  Uitgifte van aandelen, waarmee “gespeeld” kon worden (t.b.v. bonuspunt).  Aan- en verkopen op basis van een nog-niet-gespecificeerd mandje van aandelen; wekelijks werd deze index op het web (nog geen blackboard) bekend gemaakt.  Degene die achter de samenstelling van de index kwam kon ook “incasseren”.  Elke bijeenkomst werd een aandeelhoudersvergadering gesimuleerd waar op basis van stemmingen de aandelenkoersen in waarde konden stijgen/dalen.  Doelstelling: nuttig gebruik maken van groot college (aandeelhoudersvergadering als fenomeen waarin normaal ook grote groepen samenkomen); besluitvormingsprocessen simuleren; groepssamenwerking bij aandelenspel; actief internetgebruik stimuleren.  Concreet probleem: Beperkt aantal studenten deed zeer actief mee in discussiegroepen; andere studenten zeurden.  Ander middel wat mogelijk werd: continue enquete onder studenten naar hun mening.

5 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  MANAGEMENTVAARDIGHEDEN  collectief onderzoek doen met blackboard  Looptijd: begonnen in december 2000.  Jaar twee, trimester twee.

6 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  MANAGEMENTVAARDIGHEDEN  collectief onderzoek doen met blackboard  Looptijd: begonnen in december 2000.  Jaar twee, trimester twee.  Drie opdrachten door studenten op basis van electronisch aangeleverde analyse-sheets:  Hoe word je een CEO.  Zelf-analyse op managementvaardigheden.  De dagindeling van een manager.  In samenwerking met Financieele Dagblad (elke student electronisch abonnement) --> digitale bron van informatie  Met controlegroepen voor ‘juiste’ analyse.  Analyses worden gechecked op betrouwbaarheid (pass/fail alleen mogelijk).  Daarna worden de gegevens aan elkaar gekoppeld teneinde de resultaten van het eigen collectieve onderzoek te publiceren. Is weer input voor het volgende college, waarna de docent daar commentaar opgeeft.

7 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  MANAGEMENTVAARDIGHEDEN  collectief onderzoek doen met blackboard  Looptijd: begonnen in december 2000.  Jaar twee, trimester twee.  Drie opdrachten door studenten op basis van electronisch aangeleverde analyse-sheets:  Hoe word je een CEO.  Zelf-analyse op managementvaardigheden.  De dagindeling van een manager.  In samenwerking met Financieele Dagblad (elke student electronisch abonnement) --> digitale bron van informatie  Met controlegroepen voor ‘juiste’ analyse.  Analyses worden gechecked op betrouwbaarheid (pass/fail alleen mogelijk).  Daarna worden de gegevens aan elkaar gekoppeld teneinde de resultaten van het eigen collectieve onderzoek te publiceren. Is weer input voor het volgende college, waarna de docent daar commentaar opgeeft.  Doelstellingen: bewustzijn creëren van managementvaardigheden; nut van samenwerken in onderzoek duidelijk maken; ‘ins’ en ‘outs’ van dergelijk onderzoek duidelijk maken; opkrikken content van hoorcolleges; inzicht krijgen in de kennis van de medestudenten (opdracht twee).  Concrete problemen met verzenden van opdrachten  papieren versie altijd nog nodig!

8 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Problemen Stabiliteit van het netwerk wordt excuus  moeilijker om een tijddeadline in te stellen. ‘Gezeur’ van studenten neemt (in eerste instantie) toe.

9 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Problemen Stabiliteit van het netwerk wordt excuus  moeilijker om een tijddeadline in te stellen. ‘Gezeur’ van studenten neemt (in eerste instantie) toe. Als het op het blackboard staat, wil dat nog niet zeggen dat studenten het gelezen hebben... Upgrading van eigen computers is voortdurend nodig.

10 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Problemen Stabiliteit van het netwerk wordt excuus  moeilijker om een tijddeadline in te stellen. ‘Gezeur’ van studenten neemt (in eerste instantie) toe. Als het op het blackboard staat, wil dat nog niet zeggen dat studenten het gelezen hebben... Upgrading van eigen computers is voortdurend nodig. Ook als niet-coördinator word je doelwit van vele mailtjes (studenten weten de cc toets ook te vinden!) Alles moet in college herhaald worden en op papier. verzendmogelijkheden van blackboard zijn nog beperkt (bijvoorbeeld geen bevestiging van verzenden; lastig ingeleverde informatie te bewerken)  daardoor problemen met status inleveren.

11 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel

12 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel  (nog) niet onverdeeld positief

13 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel  (nog) niet onverdeeld positief Het is leuk als je wilt experimenteren met ICT….. ………

14 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel  (nog) niet onverdeeld positief Het is leuk als je wilt experimenteren met ICT….. ………maar dat moet dan wel een waarde in zich vertegenwoordigen, omdat je anders gauw gedesillusioneerd raakt.

15 B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel  (nog) niet onverdeeld positief Het is leuk als je wilt experimenteren met ICT….. ………maar dat moet dan wel een waarde in zich vertegenwoordigen, omdat je anders gauw gedesillusioneerd raakt.  ICT absoluut noodzakelijk, dus doorgaan …….maar met realistischer ondersteuning!

16 B u s I n e s s - S o c I e t y M a n a g e m e n t


Download ppt "B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t E-learning in the New Economy –Twee voorbeelden van ‘groupware’ en samenwerking in groepen m.b.v. ICT."

Verwante presentaties


Ads door Google