De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meten en registratie ontwikkeling competenties Studiedag Groen Proeven Amersfoort 16 september 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meten en registratie ontwikkeling competenties Studiedag Groen Proeven Amersfoort 16 september 2010."— Transcript van de presentatie:

1 Meten en registratie ontwikkeling competenties Studiedag Groen Proeven Amersfoort 16 september 2010

2 2 Wat zijn competenties ? Veel definities ! Praktische definitie: ‘vermogen van iemand om in bepaalde context passend gedrag te vertonen’ omvat: Kennis (K), Vaardigheden (V) en Houding (H) Competentie als formule = K x V x H binnen een context

3 3 Instructies & procedures opvolgen (16) Kwaliteit leveren (15) Omgaan met verandering en aanpassen (17) Bedrijfsmatig handelen (19) Samenwerken én overleggen (3) Beslissen en activiteiten initiëren (2) Ethisch en integer handelen (4) Onderzoeken (11) Materialen en middelen inzetten (9) Relaties bouwen en netwerken (5) Presenteren (6) Formuleren en rapporteren (7) Vakdeskundigheid toepassen (8) Leren (12) Plannen en organiseren (13) ‘Klant’-gerichtheid (14) Analyseren & (10) problemen oplossen Met druk en (18) tegenslag omgaan

4 4 Motivatie competenties Kloof dichten tussen bedrijven en beroepsonderwijs Professionalisering ontwikkeling houding Reflectie door leerling centraal Hulp voor determinatie leerweg, sector (LOB) Hulp voor keuze context Keuze voor competentie-set SHL Situatie MBO Situatie VMBO [SHL= Saville & Holdsworth Limited]

5 5 Project ‘De Groene Werkplek’ Instrumenten ontwikkeld in de schoolpraktijk 6 scholen (AOC en VBG): : o.a. Matrix CGO in VMBO Groen Intake instrument competenties Organisatie competentieleren Heldere verwervingstappen B, K en GT Registratiesysteem

6 6 Meten competentie-ontwikkeling uitgangspunt: meten om te ontwikkelen objectief-subjectief frequentie organiseerbaarheid in de praktijk expliciet-impliciet formatief-summatief aantal beoordelaars context afstemming beoordelaars

7 7 In gesprek met de leerling: Studie ? ↓ vorderingen loopbaan ? ↓ werk, passie, acties om te kiezen, toekomst, ervaringen, wat houd je bezig ? … Communicatie begeleider met leerling: (bron: dr. Marinka Kuijpers) 65% TEGEN de leerling 21% OVER de leerling 5 % rest 9 % MET de leerling

8 8 Competenties: waar gaat het om ?

9 9 ‘leerlingtool’ competenties gemaakt voor 18 SHL-competenties gedrag in ‘leerlingtaal’ voor 3 niveaus: BB, KB en GT in ontwikkeling ‘als de leerling er niet mee aan de slag gaat, is het allemaal voor niets geweest’

10 10 rubrieksbeoordeling met 4 verwervingsstappen starter 1 geoefend 2 gevorderd 3 op niveau 4 Gedragsomschrijving: Ik ……. Gedragsomschrijving: Ik ……. Gedragsomschrijving: Ik ……. Gedragsomschrijving: Ik …….

11 11 Voordelen rubrieksbeoordeling De docent: ► heeft beter inzicht in de competentie ► kan competentie beter overbrengen ► meer houvast bij beoordelen competentie ► is beter in staat samen met collega ’ s te beoordelen De leerling: ► leert de competentie beter ► weet beter wat verwacht wordt ► presteert beter ► is beter inzetbaar bij beoordeling medeleerlingen

12 12 Inzoomen op ‘Presenteren’ Onderdelen ‘Presenteren’: Contact leggen stevige lichaamshouding publiek aankijken rustig en duidelijk spreken Inspelen op de groep tempo en toonhoogte wisselen vragen stellen ter controle humor Heldere opbouw begin, midden, eind Materialen & voorwerpen, foto’s, grafieken, PP hulpmiddelen

13 13 Opdracht meten ontwikkeling Verdeel de groep in 3 subgroepen: Docent Leerling Stagebegeleider Bekijk het (de) fragment(en) Geef aan welke verwervingstap van toepassing is Beargumenteer de verschillen

14 14 leercyclus Organisatie competentieleren op basis van leercyclus plannen met POP & PAP uitvoeren en verzamelenresultaten Bijstellen via reflectie-gesprek evalueren:metenbeoordelen leren van leerling centraal

15 15 Organisatie competentieleren Periodiseren faciliteert leercyclus CGO Principe van de ‘balansschool’: d.w.z. programma: 80/90 % vast en 10/20 % flexibel Resultaten reflectiegesprek vult flexibel deel in Meten resultaten en ontwikkeling competenties Beperkt aantal competenties per periode

16 16 Afsluiting (hulp)vragen

17

18 CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg BB Amersfoort Postbus BN Amersfoort T [033] F [033] E


Download ppt "Meten en registratie ontwikkeling competenties Studiedag Groen Proeven Amersfoort 16 september 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google