De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 ?.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 ?."— Transcript van de presentatie:

1 1 ?

2 Seksuele & relationele ontwikkeling
2 Seksuele & relationele ontwikkeling Groep 10 Didactiek gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013

3 Inhoudstafel presentatie
3 Inhoudstafel presentatie 1. School Voorstelling Bestaand beleid VOET’en Noden 2. Thema “Seksuele en relationele ontwikkeling” 3. Bestaande programma’s 4. Implementatie Schoolniveau Klas- en leerlingenniveau Netwerken en samenwerkingsverbanden Evaluatie 5. Suggesties & alternatieven

4 4 1. SCHOOL

5 5 1.School – voorstelling + Structuur derde graad

6 1.School – Bestaand beleid VOET’en
6 1.School – Bestaand beleid VOET’en Algemeen Vrij goed implementatie beleid VOET’en Projectmatig (Project  VOET) VOET-coördinator Systeem mindmaps

7 1.School – Bestaand beleid VOET’en
7 1.School – Bestaand beleid VOET’en Verschillende partijen Directie  positief Leerkracht  bereid implementeren maar te veel administratie Leerlingen  positief “eens wat anders dan les” Ouders  weinig betrokken, wel communicatie

8 1.School – Bestaand beleid VOET’en
8 1.School – Bestaand beleid VOET’en Schooltype B Verscheidende thema’s VOET-coördinator Geen continue opbouw over verschillende jaren Weerstand bij leerkrachten door extra administratie

9 9 1.School – Noden Herdenken bestaand project “Project Sociale Vaardigheden” met volgende aandachtspunten: Betrokkenheid leerkrachten vergroten Zonder administratieve werklast te verhogen Themadag minder isoleren Meer aandacht context 2.4 “Seksuele ontwikkeling & puberteit”

10 1010 2. THEMA

11 Focus Seksuele & Relationele ontwikkeling
1111 2. Thema Vernauwing VOET’en + Focus Seksuele & Relationele ontwikkeling

12 1212 3. PROGRAMMA’S

13 3. Bestaande programma’s
1313 3. Bestaande programma’s Jeugd en Seksualiteit Hou je van blauwe ogen Dicht bij mijn bed show Inhoud? Doelstellingen? Positieve punten? Negatieve punten? Ella Handboek: RSV Vormingsaanbod CGSO Gender in de blender Poeperkesdag Goede Minnaars Gender in de klas Sensoa Met liefs

14 3. Bestaande programma’s
1414 3. Bestaande programma’s Hou je van blauwe ogen Inhoud: Schoolvoorstelling Werkmap (werk- en spelvormen) Thema: homoseksualiteit Positief? Originele manier om leerlingen te “prikkelen” Betrokkenheid leerkrachten Negatief? Beperkt zich tot homoseksualiteit

15 3. Bestaande programma’s
1515 3. Bestaande programma’s Gender in de blender Inhoud: Educatief pakket Thema: Genderdiversiteit en transgender Positief? Groot aantal oefeningen (afstemmen op school) Link met VOET’en Negatief? Weinig ruimte voor eigen inbreng leerkracht

16 3. Bestaande programma’s
1616 3. Bestaande programma’s Gender in de klas Inhoud: Website Didactisch materiaal Thema: Gender Positief? Voldoende ruimte voor eigen accenten leerkracht Toepassing in verschillende vakken Negatief? Geen link met VOET’en

17 1717 4. IMPLEMENTATIE

18 4. Implementatie - Opbouw
Stappenplan van Blieck et. al. (1994) Beginsituatie Argumentatie gekozen programma Implementatie op schoolniveau Implementatie op klas –en leerlingen niveau Netwerken en samenwerkingsverbanden Evaluatie

19 4. Implementatie - Schoolniveau
1919 4. Implementatie - Schoolniveau Ouders Brief Aankondiging op website Leerkrachten Bespreking voorbereiding les biologie Bespreken werkvormen om rond thema te werken Elke vakmentor geeft duiding over lesinhoud rond thema Eigen aanvulling van de leerkrachten Elke leerling derde graad = centrale spil om te werken rond thema  Voorbereiding

20 4. Implementatie - Schoolniveau
2020 4. Implementatie - Schoolniveau Elke leerling derde graad Centrale spil om te werken rond thema  Toneelvoorstelling: 'Hou je van blauwe ogen?’

21 4. Implementatie - Schoolniveau
Nabespreking Oorspronkelijke nabespreking  open vragen Vereist zekere graad van mondigheid van leerlingen Beginsituatie: leerlingen gekozen school beschikken in mindere mate over deze graad van mondigheid Andere didactische werkvormen: Vb. Vragen anoniem opschrijven Vb. Stellingenspel, wie akkoord is gaat recht staan

22 4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau
2222 4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau Klasniveau Voor de voorstelling Biologie  Bingospel Na de voorstelling Geschiedenis  Presentatie historische figuren Nederlands Brief schrijven Godsdienst  Gender in de Blender + Comfort Stretch Paniek Engels  Gender in de Blender + boek Oscar Wilde Biologie  Gender in de blender Frans  Roze quiz

23 4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau
2323 4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau Leerling niveau Klastitularis Leerkracht godsdienst Vertrouwensleerkracht Folders en posters

24 4. Implementatie–Samenwerkingsverbanden
2424 4. Implementatie–Samenwerkingsverbanden Leerling- en ouderniveau Schoolwebsite Schoolniveau Klassenraad Externen Joetz en Sensoa

25 4. Implementatie – Evaluatie
2525 4. Implementatie – Evaluatie Evaluable resultaten Evaluatie implementatie Leerlingniveau Klasniveau Schoolniveau

26 4. Implementatie – Evaluatie
2626 4. Implementatie – Evaluatie

27 4. Implementatie – Evaluatie
2727 4. Implementatie – Evaluatie

28 5. SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN
2828 5. SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN

29 5. Suggesties & alternatieven
2929 5. Suggesties & alternatieven Inhoudelijke alternatieven

30 5. Suggesties & alternatieven
Beleidsgerichte suggesties VOET-werkgroepen Aanvullende vormingen

31 Bedankt voor uw aandacht!
3131 Bedankt voor uw aandacht! Groep 10 Vragen?


Download ppt "1 ?."

Verwante presentaties


Ads door Google