De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor."— Transcript van de presentatie:

1 Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8

2 Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor groep 7 en 8. Inhoud: Algemeen Verhaal over het infobord Spel Werkvel Opruimen

3 Algemeen Voor post 3 is voor groep 7-8 één tafel nodig, om het spel aan te spelen. Zorg dat er bij de speltafel genoeg stoelen staan voor de kinderen en voor uzelf. De tuinschildering (meest rechtse bord) wordt door groep 7 en 8 niet gebruikt. Worden er op de post werkvellen gebruikt, zorg dan voor (kleur) potloden.

4 Achter het tabblad ‘Groep 7-8’ vindt u informatie over de manier waarop u werkt met het infobord, met het spel en met het werkvel. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad voor groep 7-8 (met de 4 soorten insecten) wordt gebruikt bij het spel op de post. Ieder kind heeft een kopie nodig.

5 Het verhaal Op de post willen we de kinderen laten beseffen waarom sommige dieren felle kleuren hebben. Een felle kleur valt immers op, en betekent dat het dier eerder door vijanden wordt gezien. Felle kleuren kunnen gebruikt worden om te waarschuwen, en om te laten schrikken. Bij waarschuwen is de felle kleur een signaal: eet mij niet want ik ben giftig, of ik smaak vies, of ik steek. Sommige dieren gebruiken mimicry: ze lijken alleen maar op een dier dat steekt, of giftig is. Bij schrikken dient de felle kleur om vijanden af te leiden. Eén moment van schrik bij een aanvaller kan voldoende zijn om te ontsnappen. Oogvlekken van vlinders zijn hierbij een goed voorbeeld.

6 Op de infoborden staan voorbeelden van waar- schuwings- en schrik- kleuren. Geel-zwart Geel-zwart is een waar- schuwing: Pas op, ik ben giftig. Of: ik steek! Een onervaren belager zal na één of twee keer weten dat een wesp steekt. Voortaan laat hij hem links liggen. Rood-zwart Rood-zwart is ook een waarschuwing en betekent bijvoorbeeld: Pas op, ik smaak vies! Een voorbeeld is het lieveheersbeestje.

7 Mimicry Bij waarschuwen komt ook mimicry aan de orde. Voorbeeld: veel dieren lijken op een wesp en worden daardoor met rust gelaten door vijanden. De dieren profiteren van het waarschuwingssignaal van de wesp: Pas op, ik steek! Ook al steekt een ander zwart-geel dier zelf niet, hij is er toch veiliger door. Schrikkleuren Alle felle kleuren kunnen dienen als schrikkleuren, vooral als zo’n felle kleur plotseling getoond wordt. Hierbij horen ook de oogvlekken.

8 Oogvlekken Sommige vlinders hebben oog- vlekken. In rust zijn de vlekken meestal niet te zien. Vogels zijn vaak bang voor grote ogen. Katten en roofvogels hebben zulke ogen, en dat zijn hun vijanden. Als een vlinder plotseling zijn oogvlekken laat zien, slaat een vogel op de vlucht. Laat met de modellen zien hoe oogvlekken een vijand aan het schrikken kunnen maken. Ze zitten in het kratje met dieren bij de tuinschildering. dagvlinder nachtvlinder

9 Spel groep 7-8 Bij het spel voor groep 7 en 8 is het werkvel voor groep 7 en 8 nodig. Daarnaast hebt u het gele kistje met de schuifdeksel nodig.

10 De kinderen gaan insecten deter- mineren, ofwel hun juiste naam geven. Kijk op de deksel van het kistje voor algemene aanwijzingen bij het determineren. Deel de groep op in 3 kleinere groepjes en geef elk van de groep- jes een doorzichtig doosje met insecten uit het kistje. In elk doosje zitten dezelfde in- secten. Het doosje kan niet worden open- gemaakt, bij determineren is het alleen nodig om te kijken.

11 De kinderen kiezen één insect uit het doosje en gaan daarover de vragen op het werkvel langs, te be- ginnen met vraag 1. Als ze telkens het antwoord geven dat goed is bij dit insect, komen ze uiteindelijk te- recht bij de juiste naam. Deze vullen ze in bij de tekening van dit insect op hun werkvel. Vervolgens kiezen ze een ander insect uit het doosje en gaan op de- zelfde manier te werk om ook hier- van de naam te vinden. Als alle vier insecten een naam heb- ben gekregen kunnen ze controleren of alles klopt. Het antwoordenblad zit in het werkboek. Is soms nodig bij determineren

12 Extra werkvel Als extra werkvel is er voor groep 7 en 8 een puzzel. Dit werkvel kan op school gemaakt worden. Wilt u het werkvel bij het IVN maken, dan zijn er potloden op de post. De oplossing van het werkvel zit in het werkboek.

13 Opruimen Na de laatste groep het spelmateriaal opruimen en bij het infobord van de post terugleggen. De stoelen netjes om de tafel zetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kleur om te overleven.


Download ppt "Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor."

Verwante presentaties


Ads door Google